VM-tråden

OK, jag ger mig. :p Nu hittade jag detta på Ridsports hemsida...

"Carlerbäck inte uträknad
12 AUGUSTI 2014
FÄLTTÄVLAN På flera medier cirkulerar nyheten om att Viktoria Carlerbäck har sagt återbud till VM och att Anna Hassö tar hennes plats. Detta är inte sant. Carlerbäck vet fortfarande inte hur allvarlig hennes skada är och Anna Hassö har inte blivit tillfrågad om att rida VM.

- Jag har inte tackat nej till VM än. Jag ska till läkare i dag och se om det finns någon möjlighet att jag kan rida, säger Viktoria Carlerbäck.
- Jag har inte gett upp hoppet. Och det är ärligar mot alla att inte ge något besked förrän jag vet exakt hur det är.

Anna Hassö, som är reserv till den svenska VM-truppen, har också fått en massa gratulationer till VM-platsen. Det har publicerats uppgifter om att det är klart att hon åker till VM i flera svenska medier.
- Men jag vet ingenting än. Jag väntar besked i eftermiddag, säger hon.

Det var i lördags som Viktoria Carlerbäck skadade sin hälsena i samband med att hon trillade av under tävling. VM i fälttävlan går mellan den 28 och 31 augusti."

Vi får väl helt enkelt vänta lite till innan det är helt klart vem som åker.

Så kände jag oxå, dessutom uttalar ju sig även Staffan i den notisen. Ett direkt citat, med talstreck och allt. :) Hade det varit någon av kvällstidningarna hade jag kanske inte lagt så mkt vikt vid det, men jag trodde att SVT var mer seriösa. Jag hade fel. :meh:

Så kände jag oxå, dessutom uttalar ju sig även Staffan i den notisen. Ett direkt citat, med talstreck och allt. :) Hade det varit någon av kvällstidningarna hade jag kanske inte lagt så mkt vikt vid det, men jag trodde att SVT var mer seriösa. Jag hade fel. :meh:
Media i ett nötskal. Jag vet flera artiklar som handlar om människor som tidningen (i detta fall landets största, eller ska jag snart skriva fd största hästtidning) skriver om och de har inte ens pratat med vederbörande. Alls.

Nåväl, tråkigt för Viktoria men roligt för Anna! Nu behöver det ju inte hända mer i den där truppen, varken med hästar eller människor.

Media i ett nötskal. Jag vet flera artiklar som handlar om människor som tidningen (i detta fall landets största, eller ska jag snart skriva fd största hästtidning) skriver om och de har inte ens pratat med vederbörande. Alls.

Nåväl, tråkigt för Viktoria men roligt för Anna! Nu behöver det ju inte hända mer i den där truppen, varken med hästar eller människor.
Nej det har ju varit minst sagt förvirrat sista dagarna :confused:

Håller med, tråkigt för Viktoria, men ska bli riktigt kul att se Anna och Bernie! :up:

Nej det har ju varit minst sagt förvirrat sista dagarna :confused:

Håller med, tråkigt för Viktoria, men ska bli riktigt kul att se Anna och Bernie! :up:

Ja verkligen förvirrat. Har ju varit olika bud varje dag. Tycker ändå det känns mest rättvist nu. Viktoria har ju tidigare sagt att hon är medveten om att hon kommit med till Vm pga andras bortfall. Så har det ju inte varit för Anna tycker jag iallafall utan hon har ju hela tiden varit högaktuell.

Nu stod det på arrangörernas fb att biljetterna till alla tre disciplinerna nu är utsålda!

TV-tider SVT:

Fredag 29/813.30-17.00 Dressyr kür plus fälttävlan dressyr SVT1

Lördag 30/810.15-16.30
Fälttävlan terrängritt SVT1

Söndag 31/814.15-17.30
Fälttävlan hoppning SVT1
17.30-18.00 Fälttävlan medaljutdelning SVTPlay

TV-tider Horse1:

Torsdag 28 augusti
09.20 – 12.40
Fälttävlan: Dressyr – grupp 1
16.15 – 19.35 Fälttävlan: Dressyr – grupp 2, eftersändning
23.00 – 00.00 Dagens höjdpunkter (alla grenar)

Fredag 29 augusti
09.20 – 12.40
Fälttävlan: Dressyr – grupp 3
13.50 – 17.10 Fälttävlan: Dressyr – grupp 4

Lördag 30 augusti
10.20 – 16.30
Fälttävlan: Terrängritt

Söndag 31 augusti
14.50 – 17.40
Fälttävlan: Hoppning. Medaljceremoni

Såg det, fy vad typiskt... Undrar om vi ens kommer ha något lag när det väl är dags för start, med bortfall i den här takten :nailbiting:

Näää, Dag Albert också borta! Han tänker rida Burghley istället. Han kan ju glömma att någonsin bli uttagen igen :cautious:

Jaa.. hur tänker Dag där? Väljer Burghley istället för VM! Blev alldeles chockad när jag läste att gan tackat nej, trodde liksom det redan var klart!

Jaa.. hur tänker Dag där? Väljer Burghley istället för VM! Blev alldeles chockad när jag läste att gan tackat nej, trodde liksom det redan var klart!
Varför skulle han välja VM före Burghley? Han och flera av de andra som slutligen togs ut till VM har ju hela säsongen fått höra att de är andra och tredjehands för att inte tala om sistahandsval till att väljas ut att representera landet.

Kudos åt Dag som vågar stå upp för sig själv och sportens framtid!!

Ja, den här uttagningen har väl varit minst sagt rörig. Men för mig är det ändå något speciellt med VM och att få representera Sverige, och när jag har läst om vilka som varit nominerade till fälttävlan har ju hans namn varit med den senaste tiden. Men så idag, en vecka innan VM börjar, läser jag att han tackar nej för att istället rida Burghley. Det är för mig ett val som får mig att höja på ögonbrynen i alla fall.
Men jag är väl lite blåögd som ser det som ett hedersuppdrag att få representera Sverige i ett VM, det står ju klart att inte alla tycker det.

Och av ren nyfikenhet (är inte så pass insatt i elitfälttävlan) - hur gynnar det sportens framtid?

Kan man inte meddela det tidigare än 2 dagar före avresa om man nu tycker det är under ens värdighet att åka som "sistahandsval"? Jag menar, de allra tyngsta bortfallen var ju ändå ganska länge sedan nu...

Kan man inte meddela det tidigare än 2 dagar före avresa om man nu tycker det är under ens värdighet att åka som "sistahandsval"? Jag menar, de allra tyngsta bortfallen var ju ändå ganska länge sedan nu...
De "tyngsta" bortfallen som föll bort är rena blöjbarnen på fyrstjärnig nivå jämfört med Dag och det är väl lite det som är poängen. Man har det senaste året premierat ryttare som visat att de kan rida snabbt på små CIC3* banor utan konkurrens i norra Europa när de knappt har satt sin fot än mindre tagit sig runt en fyrstjärnig bana i modern tid. Dags erfarenhet på nivån borde gjort honom till ett ankare från dag ett istället för för att bli något slags kompromiss för bortfallande spetsryttare.

Blir inte startfältet på Burghley rätt urvattnat så nära VM? Kan ju vara så att Dag ser chansen till en hygglig placering där jämfört med en högst medioker sådan i VM. Dag har ju en hel del erfarenhet från fyrstjärnig nivå, men hans dressyr-resultat är ju milt sagt en hämsko för att nå någon placering.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter VM i Tryon närmar sig och nu är det en dryg månad kvar tills trupperna tas ut. Ridsports Annelie Frank har tippat vilka ekipage hon tror...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 501
Senast: Hedinn
·
W
Fälttävlan Jag citerar från Ridsports hemsida: "På måndagen presenterade förbundskapten Jan Jönsson de ryttare som ingår i fälttävlans VM-trupp...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama