VM-almanacka?

Sv: VM-almanacka?

Hmmm... just ja.. men som fotograf äger man väl rätten till sina bilder? Och bilder tagna på ett VM borde väl vara ok? Annars kan jag fixa en sajt med inloggning så endast de som beställer almanacka kan logga in :idea:

ja, copyright och pul är två olika saker. Jag äger mina bilder men jag får kanske inte publicera bilder på folk som går att identifieras genom att kolla på ansiktet.

Men en speciell sajt vore kanske nåt!?

Detta har jag funderat på länge: Om man har en egen hemsida där man lägge in en massa bilder från tävlingar mm. Får man verkligen göra så, eller måste man ha massa tilstånd och sånt?

Tävlingar räknas väl som folksamling?
Man får väl fota utan att fråga om det är mer än typ 5 pers?

Jag fattar ju aldrig någonting, haha.
Vi får ta det ngn annan gång.

Du menar att om man knäpper bilder på tillställningar med fler än fem pers skulle det vara ok att lägga ut? Tror faktiskt inte det egentligen... Jag menar krogar får ju inte rätt att plåta/filma utanför entren och där måste det ju ofta vara fler än 5 pers?... Hmm.. ska kolla detta lite mer... Annars måste man ju kunna lägga upp en "lös" sida som man bara kan komma till om man skriver in den fullständiga sökvägen? Då är det ju bara folk som får exakta adressen som kan kolla?

Ngn sa att de var något kvällstiningarnas fotografer har "kommit" på ;)
Det underlättar ju deras arbete

Vi struntar i det där jag sa då :D

du får publicera bilder på folksamlingar i journalistiskt syfte tror jag det heter, det stämmer och är inget kvällstidningarna hittat på :D

Anl att krogarna inte får göra det är väl att det är i ett annat syfte, nämligen övervakning och då strider det väl mot den personliga integriteten... Däremot får de väl plåta i syfte att tex lägga ut på sin hemsida, men det är en gissning ;)

när vi publicerar bilder här på buke tex gäller det att ha "motivets" godkännande eller att det inte går att identifiera "motivet" genom att kolla på ansiktet, så det är lätt att komma runt det genom att "maska" ansiktet...

kusar får man dock plåta hur som helst när de inte har någon ryttare/matte med sig :p

Aha, det är så det ligger till.
Ibland har jag dåligt minne :p

marijaa skrev:
du får publicera bilder på folksamlingar i journalistiskt syfte tror jag det heter, det stämmer och är inget kvällstidningarna hittat på :D

Anl att krogarna inte får göra det är väl att det är i ett annat syfte, nämligen övervakning och då strider det väl mot den personliga integriteten... Däremot får de väl plåta i syfte att tex lägga ut på sin hemsida, men det är en gissning ;)

när vi publicerar bilder här på buke tex gäller det att ha "motivets" godkännande eller att det inte går att identifiera "motivet" genom att kolla på ansiktet, så det är lätt att komma runt det genom att "maska" ansiktet...

kusar får man dock plåta hur som helst när de inte har någon ryttare/matte med sig :p

Så om jag fotar på en tävling får jag då lägga in dom på min egna hemsida?

Poplan skrev:
Så om jag fotar på en tävling får jag då lägga in dom på min egna hemsida?

jag är egentligen tveksam till det, om det inte är i "journalistiskt" syfte vilket sällan privata sidor är. Det här med pul är ju lite dubbelt, det är till för att skydda men ibland blir det lite tråkigt när man bara vill lägga ut en fin bild eller en bild på sin "idol"... :smirk:

Just vad gäller tävlingar vet jag att det inte är riktigt klart kring, man kan ju tycka att om man "exponerar" sig själv på tävlingsbanan så kan det vara ok att vara med på en bild, men det är MUL - marias uppfattning om lagen :p

Det är jobbigt med alla lagar.
Men dom är heltklart bra.

Jag är bara rädd at göra fel , bra att jag fick några svar.
Men innan jag gör något drastikt (:D) så ska jag någ kolla
upp det lite närmre,

Inte vet jag, undrar hur Broncophoto (eller annat liknande företag) gör. Men dom lär säkert ha tillstånd eller annat.

Poplan skrev:
Inte vet jag, undrar hur Broncophoto (eller annat liknande företag) gör. Men dom lär säkert ha tillstånd eller annat.
skulle jag med vilja veta, maila och fråga... :cool:

Jag älskar Broncophoto's bilder , dom är verkligen duktiga på att fota :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 446
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈