VM-almanacka?

Sv: VM-almanacka?

marijaa skrev:
skulle jag med vilja veta, maila och fråga... :cool:

Smart idé :), men dom säljer ju sina bilder också.
Och till det behöver man ju tillstånd iaf?

Vem mejlar?

Har ni förresten sett att dom gjortom hemsidan?

Poplan skrev:
Smart idé :), men dom säljer ju sina bilder också.
Och till det behöver man ju tillstånd iaf?
du behöver inte tillstånd för att sälja egna bilder!!

*lånar knapp*
Kollat lite, på www.pul.nu kan man läsa lite om hur det är.
Kort sagt får jag inte publicera bilder på folk, oavsett antal eller plats om jag inte har anmält min sida på ett visst sätt och angivit ansvarig utgivare. Något undantag fanns visst om det var i "konstnärligt syfte" vad det nu är... ;) Journalistiskt syfte tror jag menas med att man har en tryckt tidning också...
Jag ska ta och fixa en skyddad sida tror jag :)

En sida som är skyddad av upphovsrättslagen, där man alltså får publicera bilder. Min man är fotograf och han måste ju kunna ha en sida där han kan visa upp vad han har för bilder till salu ju.
Läs mer om det där på www.pul.nu :bump:

marijaa skrev:
du behöver inte tillstånd för att sälja egna bilder!!

Men om det är andra folk som inte gett mej egentligt tillstånd att foto dom, är det okej att sälja bilderna då?

Poplan skrev:
Men om det är andra folk som inte gett mej egentligt tillstånd att foto dom, är det okej att sälja bilderna då?
ja det är ok! Att sälja sin bild har inget med pul att göra.
Du kan ju tex sälja till en tidning och de får ju lov att publicera (journalistiskt syfte...). Du kan ju sälja till en privatperson också men den i sin tur får ju inte publicera bilden, pga pul. Men den kanske bara vill ha bilden ovanför sänggaveln :smirk: och det är ju ok.
Hängde du med? :D

Alltså, när det gäller bilder så har fotografen fullständiga rättigheter att göra vad h*n vill med bilder h*n tagit, det enda man inte får göra är att sprida dem till tredje land, alltså utanför EU om jag förstått det rätt, vilket man ju gör om man publicerar dem på internet. :idea:
Undantaget om man PUL-säkrar sin hemsida då förståss, då får man precis som tidningarna publicera bilderna på nätet. Låter ju helt knäppt tycker jag, men så är det :p

SÅ jag få lägga ut dom på en hemsida?
Eller måste jag pixla ansiktet?

Pul är en tveeggad lag, den ger massor av rättigheter till den avbildade i form av skydd, bra! Men eftersom att PUL så hårdnackat är där för att skydda integriteten hos individer oavsett om dom är kändisar eller vanliga svenssons, slår den även ner på "snälla" fansidor.

Men jag har ju publicerat bilder från krogen på en sida och det har inte hänt ngt med den, förvisso jobbade jag då åt ett annat företag inom media vid det tillfället, å hur är det med alla sportklubbar som lägger ut bilder från matcher där delar av publiken kan id...?

Maila pul å fråga! Hmm ska nog göra det själv...!
Tjingeling!

Pys ut å rid en stund nu!
//RiP

skuggi skrev:
Alltså, när det gäller bilder så har fotografen fullständiga rättigheter att göra vad h*n vill med bilder h*n tagit, det enda man inte får göra är att sprida dem till tredje land, alltså utanför EU om jag förstått det rätt, vilket man ju gör om man publicerar dem på internet. :idea:
Undantaget om man PUL-säkrar sin hemsida då förståss, då får man precis som tidningarna publicera bilderna på nätet. Låter ju helt knäppt tycker jag, men så är det :p
och hur "pulsäkrar" man sin sida?

fullständiga rättigheter vet jag inte, tror tex inte att man får använda en bild på en person i ett reklamsammanhang utan att ha tillstånd från personen.

marijaa skrev:
ja det är ok! Att sälja sin bild har inget med pul att göra.
Du kan ju tex sälja till en tidning och de får ju lov att publicera (journalistiskt syfte...). Du kan ju sälja till en privatperson också men den i sin tur får ju inte publicera bilden, pga pul. Men den kanske bara vill ha bilden ovanför sänggaveln :smirk: och det är ju ok.
Hängde du med? :D

Jag tror det :D

Svar från PUL.
Det är jag som är otydlig.
FÖRLÅT.

Svíþjóð skrev:
SÅ jag få lägga ut dom på en hemsida?
Eller måste jag pixla ansiktet?

Om du PUL-säkrar hemsidan. Annars får du lov att fixa så man inte kan identifiera den på bilden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 446
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben