Sv: vitlök?

Jag tillhör den kategorin av hästägare som inte ger hästen vitlök. Jag har inte riktigt försått VARFÖR vitlök ska vara så himla bra för hästar.

De som använder vitlök säger att det ska vara bra för immunförsvaret och förhindra förkylningar. - Ja på människor kanske!!!

Men hur ofta behövs detta på hästar????

Om hästen är frisk för övrigt, och får bra mat och omvårdnad, då borde ju rimligtvis immunförsvaret vara på topp.

Och jag skulle vilja veta en sak! Är det verkligen så vanligt att hästar får återkommande förkylningar????

Jag har hållit på med hästar i många år och det är inte många gånger som jag hört talas om att någon har en förkyld häst. Min förra dam hade en släng av förkylning som åring, men efter det - aldrig mer under de 8 år jag hade henne.

Den damen jag har nu är importerad och blev lite snorig i samband med importen, men det gick också snart över och hade ju samband med miljöbytet.

Så finns det egentligen någon som helst anledning till att ge hästar vitlök för att förhindra förkylningar??

/Lizzie

jo, det finns ju någon studie gjord i canada som visat att vitlök kan ge anemi. men dom hästarna fick kopiösa mängder. minns jag inte helt tokigt så va det mellan ett halvt och ett kilo/dag.(och vem ger i dom mängderna :crazy: )

mina har ätit det i många år och inte fått anemi (prover tagna av andra anledningar) men det är väl som det sägs - för mycket och för litet skämmer allt ;)

det finns hur många trådar som helst om vitlök och dess för/nackdelar.

Jag har för mig att det bar var ca 1dl/dag de gav, vilket i mina ögon inte ser ut som kopiösa mängder.
Jag skulle aldrig ge min häst vitlök, just pga anemirisken.

fast så "lite" vet jag att det inte va (även om det redan där är väldigt mkt. mer än rek. giva.) har för mig att rek. dos är 10-20gram/dag.

sedan väljer ju jag att tro att det hade med vitlöken att göra att inte mina hästar insjuknade i influensan, när övriga hästar gjorde det i stallet. har liksom ingen annan förklaring till det då alla åt av samma foder (bortsätt från just vitlöken ) och fick ungefär samma skötsel samt gick i samma hage ihop.

Mina hästar brukar få vitlök, och jag ser då att dom klarar det, och de sägs ju ha en effekt mot flugor på sommrarna? och immunförsvar osånt, och de e ju inte så dyrt så länge dom inte blir lös i magen elelr nått så får mina hästar det iaf :bump:

fast en av mina ston äter inte upp sin betfor då hon får det!:angel: hon hatare vitlök, så då får hon ingen :smirk:

angående VITLÖK
Såhär står det i hästfocus
frystorkad vitlök. Vid en vitlöksdos äver 0,2g per kg kroppsvikt 100 g
för en häst som väger 500 kg utvecklade hästarna blodbrist och hade onormala blodvärden, 5 veckor efter att dom hade slutat att utfodras med vitlök hade de återhämtat sig från blodbristen men blodvärdena var inte helt återställda.
dom ansåg att det fanns risk för vitlöksförgiftning hos hästar som rutinmässigt utfodras med vitlök.
Några sökra doser för ett dagligt tillskott av vitlök kan i dagsläget inte ges, behövs vidare studier.
MAN KAN DÄRIMOT KONSTATERA ATT MAN BÖR VARA MYCKET FÖRSIKTIG MED ATT GE VITLÖK TILL HÄSTAR

1 liter vitlökspulver väger 580 gram. (vägde upp det i stallet i går)

den studie jag läste om va gjord i canada på 2 hästar. och givorna va väldigt stora. har 2 hästar som jag av andra anledningar tagit blodvärden på av andra anledningar som inte visat på anemi. en av dom även innan vi gav vitlök, ingen förändring.

det finns en mängd både naturliga och onaturliga "medel" som man bör vara försiktig med. som det gamla talesättet - för mkt. och för litet skämmer allt. och givetvis passar inte allt för alla. (har en häst som inte tål soja, som blir riktigt dålig av det. men det är ju fortfarande ett bra tillskott till många andra hästar)

är inte vitlökspulver mycket starkare än vanlig färsk vitlök? tror att det stod något om det på burken. kanske har helt fel? är inte säker..

Men.... jag ger min pålla Hippos 100% vitlök feb-sept varje år. på burken står det 10-15g/dag. Men jag ger 1 tsk/dag... har ingen våg så jag undrar om nån vänlig själ kan väga upp 1 tsk vitlök från hippo till mig :angel:

på vintern får inte min pålla vitlök eftersom jag bara är ute efter fästingsäsången.

nix. men har haft möjlighet att köpa en stor förpackning. :D :angel:

Gav de hästen 1 dl per dag så anser i alla fall jag att det är just kopiösa mängder.

Kan det inte vara med vitlök som med alla örtkurer, det faktum att det är en kur och bör därför inte hålla på mer än ca tre veckor om inte örtterapeut ordinerat annat, då får man väl dem goda effekterna samtidigt som hästen kanske inte hinner utveckla anemi (för dem hästar som gör det). Vad tror du Peter_ Lundin?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka