Sv: vitlök?

Jag har gett mina hästar vitlök dagligen nu i 5års tid.2 klyftor hackade i små bitar....Mina hästar har trots tävlande och träning på andra orter,möten med andra hästar inte vart hostiga snuviga febriga en ända dag:)
Visst det är starkt för magen det kan vi människor också erkänna eller:confused:
Som ytterligare ett plus ska man känna till att vitlöken dessutom motarbetar parasiter hos hästen....Mina har efter träckprov varit helt parasitfria i 4 år:angel:
Självklart ska man se till den indviduella reaktionen hos sin häst men jag har bara positivt att säga om den lilla vitlöken:bow:
P.S.mina hästar har jättebra blodvärden.....:banana:

Jag har gett mina hästar vitlök dagligen nu i 5års tid.2 klyftor hackade i små bitar....Mina hästar har trots tävlande och träning på andra orter,möten med andra hästar inte vart hostiga snuviga febriga en ända dag:)
Visst det är starkt för magen det kan vi människor också erkänna eller:confused:
Som ytterligare ett plus ska man känna till att vitlöken dessutom motarbetar parasiter hos hästen....Mina har efter träckprov varit helt parasitfria i 4 år:angel:
Självklart ska man se till den indviduella reaktionen hos sin häst men jag har bara positivt att säga om den lilla vitlöken:bow:
P.S.mina hästar har jättebra blodvärden.....:banana:

Motarbeta parasiter? Vänta nu. Vitlök och inälvsparasiter har absolut ingenting med varandra att göra. Skulle vilja se någon studie som har gjorts innan jag tror på detta.....

visst hjälper det för inälvparasiter :) har en äldre bekant som berättat att hennes mor la vitlök i mjölk som dom drack som små mot springmask, vilka oxå försvann med den "kuren". ska visst finnas något ämne i vitlök som avdödar mask "på väg ut"

har kommit fram i nån forskning att vitlök kan tunna ut blodet.

gav det förrra sommaren till min häst, just för mygg osv. han gick ner på knä 2ggr den sommaren. trodde han hadde Erlichias. hade dock inte det visade det sig på blodprovet, så vi tror att det kan ha berott på vitlöken han fick.

Skulle vilja se någon studie. Har svårt att tänke mig att den skulle kunna döda en blodmask. Det kanske har effekt mot bitande flugor men mer än så tvekar jag på....

jag är inte skitduktig på "maskar" så blodmask har jag ingen aning om, men det är "allmänt känt" att det är effektivt mot mask. DET vet jag. finns omskrivet i mycket literatur om "huskurer" för både folk och djur.

mina hästar har faktiskt oxå varit parasitfria enligt träckprov i år. (första gången vi skickat iväg sådana)

sedan kan tilläggas att för några år sedan när flera hästar i stallet fick influensa, förblev mina friska.

var och en får tro vad den vill ;)

Javisst, om du tror att det funkar är det bara att fortsätta med vitlök. Är själv tveksamt till detta som avmaskningsmedel men...

Nja, det är inte allt i folkmedicinen som stämmer. I Israel har man ett traditionellt vitlöksrecept mot mask. När Sutton testade detta på 36 åsnor så minskade inte maskbelastningen ett enda dugg!

Möjligen kan färsk vitlök i stor dos minska mängden av vissa ”hästmaskar”. Troligen måste man då gå upp i för hästen riskabla doser men kunskapen om detta är inte så stor så vitt jag vet. HH

Menar du att betfor, pellets, soja etc skulle ha visat sig vara skadligt för hästar?

Fast det är klart, vad gör det om hästen bara får LITE blodbrist...:smirk:

när min häst åt vitlök och vi tog blodprov och då hade hon inte blodbrist å då var hon typ 22-23:smirk:

fast jag ger/gav minilite.. typ 1/10del av rekomenderade dosen :angel:

Jag har tidigare alltid gett mina hästar vitlök. Jag har inbillat mig att det skyddade mot förkylningar vintertid och mot insekter sommartid.

Tänk vad man kan bedra sig! :crazy:

För ganska precis ett år sedan blödde min häst näsblod. Jag tog ut vet som tog olika prover. Allt var ua förutom blodvärdet som var extremt lågt. Hon kom ut regelbundet hela vintern och tog prover. Det låga blodvärdet höll i sig. Det var först på vårkanten som värdena hade höjts så pass att jag vågade mig på att rida igen.

Hon har varit seg hela tiden sedan dess. För ca 2 v sedan köpte jag en hink koppar/järn. Sedan dess är hon helt annorlunda. Mycket piggare!!

Men hur märker man om hästen har låga blodvärden?:confused:

Måste man ta blodprov på det, eller är det inte så att hästen blir väldigt häning?

jag trodde att hästar dog av näsblod, står så i alla "fakta"böcker...(våran förra häst fick näsblod efter ett kolikanfall och var tvungen att avlivas :cry:)

hade ingen aning om att det kan vara ett symptom av järnbrist...

*knapplån*

Ett av mina ston hade lite problem med luftvägarna när hon stod på stall förut, blev då rekommenderad att ge vitlök. Gav inga stora mängder, utan vad som stod rekommenderat på burken jag köpte i foderaffären. Efter det blev hon SÄMRE och började hosta etc, inte trodde jag det berodde på vitlöken, men veterinären tog blodprov som visade två saker - liten förhöjning av vita blodkroppar och anemi. På den tiden förstod jag inte att anemin kunde komma av vitlöken så jag fortsatte med det tills nån sa åt mig, jag slutade med det och nåt år senare togs prover igen i samband med att hon fått problem igen med luftvägarna. Nästan samma sak - något förhöjda vita blodkroppar - men ingen anemi.

Så visst tror jag - nåt skumt är det med vitlöken. Idag ger jag inte det alls, har inte gjort på många år.

Nu använder jag inte vitlök och har ingen direkt uppfattning om det åt något håll..

En tanke jag fick, som kan vara helt OT... Om vitlök visar sig vara bra för förkylningar osv. men kan ge anemi. Borde man inte kunna kombinerad vitlöken med just koppar/järn för att stabilisera upp det? Eller är jag helt fel ute?

knapplån

En stilla undran...

Jag har flera hästar och de har aldrig varit förkylda eller något förut, utom ett av mina ston som fått återkommande förkylningar. Detta sto är den enda som fått vitlök - just på grund av att jag hört att det skulle vara bra mot förkylningar, men det hjälpte inte henne ett dugg, tvärtemot blev hon sämre en gång. De andra hästarna som aldrig fått vitlök i sin mat höll sig pigga och friska.

På mina hästar har inte vitlöken bevisat något tyvärr.

Men hur märker man om hästen har låga blodvärden?:confused:

Måste man ta blodprov på det, eller är det inte så att hästen blir väldigt häning?

Jo, hästen blir väldigt hängig. Iaf så blev min det, men jag antar att det är olika individuellt. För att veta säkert så tar man ju blodprov.

jag trodde att hästar dog av näsblod, står så i alla "fakta"böcker...(våran förra häst fick näsblod efter ett kolikanfall och var tvungen att avlivas :cry:)

hade ingen aning om att det kan vara ett symptom av järnbrist...

Det visste inte jag heller, innan... Det kan tydligen också vara lungblödning. Finns säkert flera orsaker. Vi hade tur iaf.

Nu använder jag inte vitlök och har ingen direkt uppfattning om det åt något håll..

En tanke jag fick, som kan vara helt OT... Om vitlök visar sig vara bra för förkylningar osv. men kan ge anemi. Borde man inte kunna kombinerad vitlöken med just koppar/järn för att stabilisera upp det? Eller är jag helt fel ute?

Det tycker jag att du ska fråga veterinären som huserar här. :)
Själv har jag ingen lust att experimentera..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat