M

momaroria

är det bra att ge hästar vitlök? vissa säger ju att det minskar risken för förkylningar och andra virus. andra säger att det är farligt. min häst har tidigare fått vitlök, men är etta inte bra att ge? varför? vad är det för farligt? tacksam för måpnga svar!! :)

Sv: vitlök?

Mina hästar har främst fått vitlök för att det skyddar mot fästingar och sånt litegrann... och stärker immunförsvaret..

MEN vitlök är väldigt starkt för hästens mage, min nuvarande klarar det inte alls, det bara rinner unden svansen när han får det.. så man får vara försiktig!

tack! min häst verkar klara att äta det, men vissa säger ju att det är farligt! :O

jo, det finns ju någon studie gjord i canada som visat att vitlök kan ge anemi. men dom hästarna fick kopiösa mängder. minns jag inte helt tokigt så va det mellan ett halvt och ett kilo/dag.(och vem ger i dom mängderna :crazy: )

mina har ätit det i många år och inte fått anemi (prover tagna av andra anledningar) men det är väl som det sägs - för mycket och för litet skämmer allt ;)

det finns hur många trådar som helst om vitlök och dess för/nackdelar.

Kopiösa mängder var kanske att ta i... Men att vitlök ger hästar blodbrist är påvisat, alla hästar i studien konstaterades ha blodbrist.

HUR kan man försvara att ge hästen något som är bevisat skadligt, och argumentera om mängden?!

kanske för att man tycker att de bra överväger det dåliga:idea:

Jag har testat ge vitlök en gång, och ponnyn fick en allergisk chock:D , nej men hon blev jättesnorig o lite hängig. så jag ger det inte, men vet många som gör och anser det är bra.

I senaste numret av Hästfocus tar dom upp just detta ämnet angående blodbrist och vitlök. I studier som gjorts har det visat sig att en häst som väger 500 kg utvecklar blodbrist om den äter 100 gram vitlök per dag.
Som dotter till grönsaksodlare handskas jag med vitlök titt som tätt och är det någon som vet HUR mkt 100 gram vitlök är??!! Det är ungefär 1-2 normal stora vitlökar...och VEM ger det till sin häst varje dag??!! Man brukar väl ge 1-2 klyftor....eller är jag helt ute och cyklar?!

Tror du verkligen att vitlök, som på inga villkors vis ingår i den naturliga foderstaten för en häst, är helt riskfritt i mindre mängd, om det är bevisat skadligt i de relativt rimliga mängder som nämns i försöken?

Det är inte naturlig för en häst att äta pellets, BETFOR, socker i allmänhet, soya, syntetiska mineraler och vitaminer etc etc listan kan göras VÄLDIGT lång men ändå så ger vi hästen det dagligen. 100 gram vitlök tycker inte jag är en rimlig mängd, det är en extremt överdriven dos. 1 klyfta vitlök väger 5-10 gram. Allt detta går att jämföra med den hysterin som uppstod för några år sedan när det gällde chips och cancer...vem trycker i sig 5-10 påsar chips dagligen?!

Menar du att betfor, pellets, soja etc skulle ha visat sig vara skadligt för hästar?

Fast det är klart, vad gör det om hästen bara får LITE blodbrist...:smirk:

den studien jag läste gällde 2 hästar. mina hästar har ätit det i rek. doser 10-20 gram/dag i väldigt många år (halvblodet i 7 av sina 8 levnadsår, även kollad för op. utan anemi, inte äns lite. 1 shettis i snart 15 år, oxå kollad med mkt. bra värden och en till shettis i 2 1/2 av sina 3 levnadsår). sedan finns det väldigt många possivitiva "biverkningar". det tycker jag är försvarbart särskilt som "mängden" har betydelse.

var och en får tycka vad den vill. jag baserar mitt tycke på min erfarenhet.

glömde...ja, soja kan vara mycket "biverkningar" på. har själv haft en häst som inte tålde det. (ev. överskott "lagras" i kroppen)

Tror du verkligen att vitlök, som på inga villkors vis ingår i den naturliga foderstaten för en häst, är helt riskfritt i mindre mängd, om det är bevisat skadligt i de relativt rimliga mängder som nämns i försöken?

Det finns mycket som är farligt i stora mängder men som vi glatt trattar i våra hästar ändå. E-vitamin, till exempel, är fettlösligt, dvs det hästen inte "anväder" lagras i kroppen och kan ge en massa hemskheter. Ändå är det många som fodrar extra e-vitamin eller tokosel i träningsperioder... Och hästarna har inte dött än!

Menar du att betfor, pellets, soja etc skulle ha visat sig vara skadligt för hästar?

Fast det är klart, vad gör det om hästen bara får LITE blodbrist...:smirk:

Om du läser inlägget ovan står det:" Det är inte naturlig för en häst att äta pellets, BETFOR, socker i allmänhet, soya, syntetiska mineraler och vitaminer etc etc listan kan göras VÄLDIGT lång men ändå så ger vi hästen det dagligen." Står ingenstans att det är direkt farligt eller skadligt. Du antydde själv att vitlök inte är naturligt för hästen att äta...men det är väl inte ovanstående heller..

Soya har jag förresten fått för mig är farligt för hästen i stora mängder... mycke protein kan leda till korsförlaming...rätta mig om jag har fel.

//En som kommer att fortsätta ge sin häst två vitlöksklyftor om dagen (under rek.dos) och då riskera blodbrist

Nej soja ger inte korsförlamning!!
Ja jag tänker inte hindra dig att ge dina två klyftor om dagen, hästen lär inte dö av det bara ev få lite, svårare att göra vad du kräver av den.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat