I

Invincible

har hört att Vitlök ska vara bra för hästen om den har stora problem med mygg, knott och broms. Men har också hört att de kan vara skadligt för hästen att få i sig för mycket vitlök. Stämmer något utav detta?? För jag hade tänkt börja ge min häst vitlök eftersom han får så stora "bölder" av myggen/knotten/bromsen. Är de effektivt?? Vill inte börja koka ihop något eget och spraya på hästen. Utan de ska vara genom tex. foder.

Sv: Vitlök

Jag ger min häst torkade vitlöksflingor och upplever att hon är mer förskonad mot flygfän än sina hagkompisar.
Har också hört att det inte är helt kalas att ge hästar vitlök av olika anledningar, men tycker att det känns viktigt att skona henne från sommarplågorna så gott jag kan, givetvis även med stöd av myggsprej.

Varför inte koka ihop någonting själv om jag får fråga?
Om hästen har sådana problem som du antyder så kanske du skulle fundera på ett bra insektstäcke åt honom också.

Mina hästar står mkt inne i lösdriften dessa varma dagar, där inne i "kylan" och mörkret är det inte alls mkt flygfän...

Jag har själv blandat spray i många år och det fungerar utmärkt, men man får ju stå ut med lukten såkla:smirk: rt

Har läst undersökningar som visar att för mycket viltlök är skadligt, men hur vet man när det är för mycket?? Det går lätt att blanda insektsmedel själv (men det kanske inte är nog för din häst,) och är hästen väldigt lidande av flygfän är det kanske bättre att lägga på ett anpassat täcke än att använda starka preparat.

han har flugtäcke. Något han aldrig går utan. Men sen är han ganska känslig till huden och vill därför inte eperimentera med en massa eget..

Jo, han går ju med vanligt flygtäcke..(ett sånt som stäcker sig upp på halsen). Men eftersom att han har ganska känslig hud så vill jag inte mixa runt med en massa ihopkok. Är rädd för att hans problem blir värre då

nej men jag tänkte, när man köper vitlökspulver som jag har gjort från Lincon. (tror de hette så), så står de hur man ska fodra och man får även en liten plast sked med. Det står att man ska ha i 2 rågade skedar.. Men jag tänkte börja med 1 sked.. låter de bra i dina öron?? Är lite osäker. Vet faktiskt inte hur stor skeden är med kanske en vanlig tesked kanske..

Om man vill att vitlök ska skydda hästen mot flygfän, ska man tillskottsfodra med det året om. Det stärker faktiskt immunförsvaret mot förkylningar och hjälper även hästar med lindriga luftrörsproblem. Det finns jättebra vitlöksgranulat ute i handeln. :bow:

ja.. jag tänkte börja med de nu.. Och fortsätta med de också =).. Du har inte hört att de ska vara farligt med för mycket vitlök.. Vet ju inte vad "för mycket" är för något.. =S.. men typ 1 tesked per dag är väl inte mycket?!?

Min häst får vitlök året om ... det hjälper mot både fästningar och flygfän. men hon har endå ett flugtäcke för ett ultimat skydd.

Det står oftast rekommendation på burkarna och är du orolig, kan du ju halvera dosen i början och sen succesivt öka. Jag har aldrig märkt att någon häst blivit dålig. Men visst det finns ju hästar som är överkänsliga för allt möjligt, så garantera går aldrig.

Man får ju med en jättesöt liten sked i burken, iaf den jag köpte.. dom rek. 2 rågade sådana skedar om dagen i fodret, Jag kör bara en sked.. Men de borde nog gå bra =)

okejj.. Fast jag har ett rätt bra flugmedel nu som jag köpt.. Men ja ska kolla lite å se hur vitlöken funkar i maten. Sen får jag väl annars leta andra utvägar..

Okejj.. Jo, jag använder också ett flugtäcke just för att försöka få pållen så bekväm som möjligt.. Men har du märkt någon skillnad på din häst efter att du börja med vitlöken??

*kl*

Vitlöken är skadlig för hästar då det får de röda blodkropparna som ska transportera syre till alla celler i kroppen att spricka, dvs =sämre syretransport.

Man kan alltså inte jämföra människokroppen/hästkroppen då vi inte fungerar likadant. Hundar tex blir jättedåliga av all lök. Men det bästa är väl att leta upp forskningsartiklar även om de sällan är så spännande att läsa;)

Var o en gör såklart som den vill, jag vill inte säga att någon är "dålig" för att den ger vitlök!!!

Jag ger min häst 1 färskpressad vitlöks klyfta i maten varje dag året runt.
Hon har fått det sedan hon var ca 1,5år (12år nu) pga att hon är allergisk mot insekter och insektsmedel(tappar huden och håret där man sätter medlet och fick jätte stora bölder av betten tidigare).

Hon har inte varit sjuk på nått sätt som kan ha haft med blodet att göra så jag "köper inte" att det i dessa småa doser skulle vara skadligt.
Hon får iaf knappt nå bett och hon är inte speciellt besvärad av insekter och hon får inga fästingar på sig heller.

Hon äter vitlöken frivilligt...
Jag planterade ut ett par klyftor i beteshagen. Så fort det växte upp lite grönt (även detta smakar och luktar vitlök) så var hon där och åt upp det och det fanns massor med gräs så hon hade kunnat välja att skita i att äta vitlöken som växte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?