Sv: Vitlök

Okejj.. det lät tryggt att du get henne vitlöken så länge och inga problem har uppstått.. Så en vitlöksklyfta kan de motsvara ungefär 1 tsk vitlökspuvler?? eller borde jag ta mindre vitlökspulver då? Jo min pålle får ju dessa stora bölder av betten och har rätt känslig hud så de var därför jag undra om vitlöken hjälpte något..

Okejj.. men de måste väl ändå hända med stora mängder vitlök. eller?? och sen om nu detta händer. hur ser man då att hästen blir sämre?? eller snarare märker att hästen blir sämre..

JAg kan faktiskt inte svara på hur stora mängder som krävs för att något ska märkas... VAr o en gör som sagt som den vill, men man kan ju vara medveten om att vi inte fungerar riktigt likadant iaf och att man inte bör överdosera.

Läs gärna forskniningsresultaten för att få mer exakta svar. Våra "hobbyhästar" som går lätt, kanske medelsvår klass kommer troligen inte upp i sådan ansträngning att det märks. Möjligen fälttävlanshästarna då.

*Poängterar igen att jag inte vill stå med ett långt pekfinger åt dem som ger vitlök.*

*KL*

Det är väldigt individuellt hur vitlök fungerar för olika hästar. Innan nya rönen om att vitlök inte är bra för hästar gav jag vitlök året om. Dock så dess insektsavstötande funktion var VÄLDIGT individuell. Kblstoet blev betydligt mindre biten av vitlök, ponnyn blev inte biten alls av vitlök. Medan det inte fungerat ALLS på halvblodsåringen eller på någon av araberna (oavsett ålder, från föl till vuxen). Även provat spraya med vitlöksspray - ingen skillnad, insekterna brydde sig i ungefär tre sekunder, sen bet de lika illa.

(Ang lök och hundar förresten, finns ju Hop Off med vitlök i som man ger till hund och häst, så de blir inte jättesjuka av minsta lök, men hundar ska inte äta lök, vilket gör att jag tycker det medlet borde tas bort.. Å andra sidan får mina äta köttfärssås med lökbitar ibland, så... )

Invincible skrev:
ja.. jag tänkte börja med de nu.. Och fortsätta med de också =).. Du har inte hört att de ska vara farligt med för mycket vitlök.. Vet ju inte vad "för mycket" är för något.. =S.. men typ 1 tesked per dag är väl inte mycket?!?

Det brukar stå på burken/påsen, eller vad det nu är. När vi köpte så fick vi med ett mått, och det står att man ska sätta i 1-2 mått. Jag tror inte de skulle skriva att man ska sätta det, ifall det var farligt.. Står ingenting på burken om att det kan vara farligt att ge för mycket vitlök, men det är väl inte bra med för mycket av något? För mycket är ju alltid FÖR mycket. :rofl:

Med risk för att verka cynisk, men när det gäller vad som står på burkarna - kan det vara så att den som satte dit texten vill sälja något?

Mig veterligen finns det inga dokumenterade positiva effekter av vitlök till hästar, däremot finns en biverkning (blodbrist) dokumenterad. Hur man vill tolka det är en annan fråga!

David

Okejj.. jo jag tänkte testa ett tag för att se hur han reagerar och om de hjälper honom något alls. Hjälper de inte kan jag lika gärna strunta i det. Men hoppas att de hjälper

Ja.. jag fick också ett litet sött mått med. Och på burken stod de att man skulle ha i 2 sådana skedar i maten varje dag.. Jag ger dock bara en sked.

jo jag har förstått att den hjälper olika på olika hästar/ponnysar. Men jag hoppas den hjälper pållen min något.. =)

Ingenting är bra i för stora mängder.
Man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft, och om din häst aldrig har ätit vitlök så är det en god idé att vänja den gradvis, som med alla fodermedel.
Eftersom du verkar lite osäker på fodermedel så råder jag dig att ta kontakt med en foderrådgivare.

hur får jag kontakt med en sådan då?? (har aldrig hört talas om en överhuvud taget)

DavidS skrev:
Med risk för att verka cynisk, men när det gäller vad som står på burkarna - kan det vara så att den som satte dit texten vill sälja något?

Mig veterligen finns det inga dokumenterade positiva effekter av vitlök till hästar, däremot finns en biverkning (blodbrist) dokumenterad. Hur man vill tolka det är en annan fråga!

David

Självklart kan det vara så.

Invincible skrev:
har hört att Vitlök ska vara bra för hästen om den har stora problem med mygg, knott och broms. Men har också hört att de kan vara skadligt för hästen att få i sig för mycket vitlök. Stämmer något utav detta?? För jag hade tänkt börja ge min häst vitlök eftersom han får så stora "bölder" av myggen/knotten/bromsen. Är de effektivt?? Vill inte börja koka ihop något eget och spraya på hästen. Utan de ska vara genom tex. foder.
Hej. Jag har också gett mina hästar vitlök. men enligt dom nya forskar rönen som finns och som inte äår helt klara så stämmer det som någon skrev att man inte riktigt vet vad vitlöken gör för hästen. Det är påvisat att dom röda blodkropparna påverkas (anemi). Men som sagt det är upp till var och en. Själv har jag slutat och använder Switch pour on istället. Håller runt 6 veckor.

okejj.. vad är "switch pour on" för något då?!?..

Invincible skrev:
okejj.. vad är "switch pour on" för något då?!?..
Det är ett medel som du hittar i ridsportsbutiken där du bor eller det går också att beställa på www.borjes-tingsryd.se
Det är ett medel som är väldigt bra som du lägger i en sträng längs mankammen till svansen. Fast rider du ska du undvika lägga det där sadeln ligger.

Jag läste tyvärr knappt texten utan blev istället förblindad av den vackra häst du har på bild! är det din häst? vad har hon/han igentligen för färg? det finns ju flugskimmel, men även om det inte finns så ser det där ut som en flugfux!!:angel: :rofl:
texten är menad till typ "miranda" eller vad hon nu hette!

Senast ändrad:

Invincible skrev:
har hört att Vitlök ska vara bra för hästen om den har stora problem med mygg, knott och broms. Men har också hört att de kan vara skadligt för hästen att få i sig för mycket vitlök. Stämmer något utav detta?? För jag hade tänkt börja ge min häst vitlök eftersom han får så stora "bölder" av myggen/knotten/bromsen. Är de effektivt?? Vill inte börja koka ihop något eget och spraya på hästen. Utan de ska vara genom tex. foder.

Forskat en hel del på det . :P Och detta har jag kommit fram till:
Vitlök är ej farligt så länge man inte överdoserar den. väldigt noga att man ger i lagom mängd. Vitlök hjälper luftvägarna,mot förkylning och mot insekter.

vanligaste :
föl&unghästar / 10-15g
hästar fritid / 10-15g
hästar i träning / 15-20g

Enligt forskning kom dom fram till att blodbrist och allergiska reaktioner fick hästarna när dom gett dom 250g och fick då avbryta försöket för hästarna klarade inte mer . och så mycket ska du förhoppningsvis inte ge dom ;D Ge i lagom mängd och det är ingen fara :) Men läs på förpackningen bara ;D

Vitlöken är VÄLDIGT effektiv mot knott ;D Om du ska använda det ge din häst granelater istället för vitlökspulver :P

Tack, det kändes EXTREEMT skönt att höra =). jag ger en skopa vilket är ca 10g tror jag. Ska kolla upp det där mer. Men på förpackningen står de 1-2 skopor. Jag håller mig till 1 skopa. Och kan säga att nu ungefär 4 veckor efter påbörjad fodring med vitlök så slipper vi knotten, myggen och även en stor del av bromsen när vi är ute och rider. Ser även på pållen min att han ser mer harmonisk ut i hagen :D jämfört med beteskompisarna som blir riktigt störda av bromsarna. :crazy:

Vad är skillnaden mellan granelater och vitlökspulver då? Jag blandar ut vitlökspulvret i betforen. Och det smakar mums :D Men luktar hemskt för min näsa :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar