D

Dressyrfantasten

"Lite oroväckande är de nya forskningsresultat som visar att stora mängder vitlök till häst kan ge blodbrist, så kallad anemi. Vid ett försök visade det sig att de hästar som fick 0,2 gram vitlök per kg häst och dag under 41 dagar fick blodbrist och gulsot. Dosen motsvarar alltså cirka 100 gram (1 hg) till en häst som väger 500 kg, en ponny väger runt hälften och får alltså inte äta mer än 50 gram om dagen innan den riskerar bli sjuk.
- Ett hekto är ganska mycket, så mycket fodrar väl knappast någon.
- Men att dagligen mata hästen med massor av vitlöksklyftor bara för att den tycker det är gott, kan vara direkt skadligt, menar Linda. "

Så, ger ni era hästar vitlök?

Sv: Vitlök

Undrar jag också. Araben äter nämligen vitlök emellanåt då han hostar, vet inte hur mycket dock.. Det är ägaren som fodrar.

det där har jag hört forut, nämdes i en gammal tråd jag hade om vitlök. Personen som nämnde det då sa dock att det bara var vitlök som var "gjord" på ett visst sätt som skapade blodbrist, sån vitlök som skulle vara bra mot hosta. men jag är inte säker.
hoppas du hittar artikeln!:)

Har hört talas om vitlök ska ha en blodförtunnande egenskap, men då måste man ge "stora" mängder som det står i texten...

Min pålla får lite vitlök, mineralerna innehåller nämligen det men det är så pass lite att jag märker då inte av det i övrigt

ALLT är skadligt i för stora mängder! :smirk:

0,2 gram vitlök? Menas då färsk eller i koncentrerad pulverform? Jag har då aldrig sett eller hört om någon som gett så mycket som 100 g vitlök till sin häst....

För att ta ett exempel... 12 (?) liter vanligt kranvatten är dödlig om det intas på en gång (vilket ju är orimligt!!!) för att man "sköljer" ur kroppen på livsnödvändiga vitaminer, mineraler och salter! Man kan alltså "dricka ihjäl" sig på vatten....har hört, med reservation för att det är en skröna med viss sanning bakom, om en tjej som bantade på så vis att hon bara drack vatten under en längre tid. Det gjorde att hon helt enkelt lakade ur kroppen så livsnödvändiga funktioner inte fick de ämnen de behövde och helt sonika slutade fungera!

//Alice

Ganska lustigt att vitlök har blodförtunnande egenskaper, då man förr använde den för att skydda sig mot vampyrer. ;)

jag ger mitt dräktiga varmblodssto 2 mått vitlökspullver/dag då hon hostar lite emellanåt...

jag brukar ge min häst vitlökspulver 12g / dag

rå vit lök spottar hon ut. vilket är konstigt eftersom hon äter nästan vad som hälst tex. ÄLSKAR HON AVMASKNINGS MEDEL

Det är riktigt att man ska vara försiktig med vitlök. Det finns studier som kopplar "Heinz Anemia" (blodbrist) till vitlök. Det finns mycket forskning på katter och illrar men även på häst. Vitlök påverkar blodbilden och det måste man vara uppmärksam på.

Sök på nätet;)

Ja så stora mängder ger man ju inte precis, men jag kan tänka mig att hästarna blivit dåliga om man gjort det, ja :smirk:
Mina får kanske vitlök vinterhalvåret ca 6 månader, 1 tsk/dag har haft ena hästen i 6½ år och han lever än.

Fodra med förnuft och känsla. Var noga med att kontrollera vad hästen får i sig.
Som några andra här redan varit inne på... så är allt skadligt i för stora mängder.

Källa: Pearson, W., Boermans, H. J., Bettger, W., McBride, B. W. & Lindinger, M. I. 2005. Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body anemia in horse. American Journal of Veterinary Research. 66 (3), 457-465.

Vitlöken var frystorkad.

Citat Pearson: Detta försök var utformat för att ta reda på om hästar frivilligt konsumerar vitlök i farlig mängd - och ja, det kan de förmås att göra. Ytterligare forskning behövs för att fastställa om risk för toxikos föreligger vid kronisk konsumtion av (en mindre mängd) vitlök. Forskning behövs för att fastställa vilken mängd som kan anses "säker" att konsumera, och om denna mängd kan förknippas med några positiva effekter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama