T

Tribute

Jag vill veta vad det finns för fördelar och nackdelar med att ge vitlök

det jag vet är att det kan hjälpa mot flugor mm sommartid och det är därför jag funderar på att ge mina hästar det men jag vill gärna veta om det finns några nackdelar innan jag börjar ge och även om det finns några fler fördelar

Sv: vitlök

Det är starkt och kan ge magproblem, men det brukar visa sig rätt snart isf, så då är det ju bara att sluta ge.

Det hjälper nog inte så mycket mot flugor, men däremot stickande insekter brukar tycka att en vitlöksätande häst smakar illa.
Mot flugor hjälper nog bara utvärtes preparat och täcken.

Hjälper inte det minsta mot knott,mygg,blinningar och annat men en viss effekt mot fästingar finns.

Jag äter själv mycket vitlök men blinningar och myggor älskar mig lika mycket ändå.

jag började med att ge vitlök i vintras/våras till hästarna och dem har inte haft en enda fästing hittillls i år! :)

men det har ingen effekt på blinningar, flugor, bromsar och annat surrande i luften.

Jag tycker det verkar väldigt individuellt, för när vi tagit bort vitlöken så har den ena hästen blivit full av bett över hela kroppen. Vi satte dit vitlök på dom igen och betten försvann på just denna hästen. På de andra hade det ingen direkt synbar effekt.

Nu är väl jag av den uppfattningen iof att allt är individuellt vad gäller både djur och människor att det som funkar på den ena inte funkar på den andra, både vad det gäller olika matsorter, mängder mm
Jag tror också att det kan krångla med magen(lök är ju inte precis det första hästen väljer naturligt själ) och samtidigt vara "super" mot mygg och annat otyg :)

Största nackdelen är att vitlök i likhet med alla lökväxter är giftigt för hästar o ger anemi.
Visat i doser på ca 100 g/dag på stor häst.
PL

OJ!!!! :eek:

Men när visar sig dessa symptom??
"Först" vid 100 g/dag eller kanske till och med tidigare??

jag ger inte vitlök efter råd från er....började så smått med det men slutade...min pålle använder jag RB86 på och han har haft EN fästing iår...

peter_lundin skrev:
Största nackdelen är att vitlök i likhet med alla lökväxter är giftigt för hästar o ger anemi.
Visat i doser på ca 100 g/dag på stor häst.
PL

Oj, det var nytt även för mig!
Berätta mer!

På Agrias hemsida har veterinären svarat att de inte känner till några biverkningar. Svaret var ju ganska gammalt - nåt år eller så.
Är det nya rön?

Hej!

Om det är den undersökningen som publicerades på.....

http://www.equisearch.com/care/nutrition/eqgarlic528/

To do so, they fed 1 pound of the onion tops per day to a healthy horse for 3 days, along with his regular feed, then 4 pounds on Day 4. From Day 4 through Day 8, his packed cell volume (or PCV, meaning his red-blood-cell percentage) dropped about 23 percent, from 30 to 23.

...så var det en aning mer än 100 gr, 1 pound är väl 454 g vilket gör 4 pound till 1,8 kg :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ska de gjälpa mot blodsugande insekter måste amn ge vilök minst i ett år till hästen!
Ska de hjälpa som flugmedel är de 3 vitlöksbollar som ska i 1 liter flaska med vatten. krossa vitlöken mal den i en matberedare häll sedan i flaskan med vatten och vola superbra flugmedel!

De hjälper mot mugg/rasp om man har idomin/helosansalva och krossar ner massa klyftor i och smetar på!

Nackdelen är att de är som sagt starkt och att amn delar upp dagsgivan i alla kraftfodergivor och viktigt att man skär i små bitar och inte ger hela klyftror!

Enda nackdelen.. okej de luktar inte så jumma

På min häst har det effekt på myggor, knott mm.
Hon har ätit vitlök sedan hon var ca 3år (idag 11år). Hon har haft fästigar 1 sommar och det var den sommaren som jag inte gav vitlök.
Om man ger det året runt har det effekt på insekterna men då måste du ge vitlök typ varje dag även under sommaren.
Min arab (400kg) får 1 vitlöksklyfta (färsk pressad) varje dag.
När man börjar vänja in dom på det ska man ta det försiktigt (som med allt annat) och ta bara pytte lite vitlök annars kan dom bli dåliga i magen.
Jag har ännu så länge inte sett några negativa effekter av vitlök på min häst....

Rolle skrev:
Hej!

Om det är den undersökningen som publicerades på.....

http://www.equisearch.com/care/nutrition/eqgarlic528/

...så var det en aning mer än 100 gr, 1 pound är väl 454 g vilket gör 4 pound till 1,8 kg :eek:

Rolle på Österlen

Fast författarnas slutsatser är dessa:

“These results demonstrate that the maximum short-term, safe dose of freeze-dried garlic for horses is 0.20g/kg body weight twice daily (about four cups per day) for up to four days. Beyond this dose and duration, horses may develop signs of heinz body anemia. The implication of this finding is that the typical supplementation regime of 50-60g/day (1 cup) will not result in adverse effects on horses. Further studies are needed to determine if these lower doses are safe for chronic consumption, and if they are associated with beneficial effects."
Wendy Pearson, Herman Boermans, William Bettger, Brian McBride, Michael Lindinger

HH

Just det, och en normalgiva som vi ger är en matsked (granulerad vitlök) 15ml vilket är ca. 10g. Så jag är inte särskilt orolig.. :cool:

Rolle på Österlen

Jag ger vitlök till min häst ca 15-20 g om dan. Än så länge har jag inte märkt så står effekt. Enligt folk som ja känner så ska inte vitlök ha nån vetenskaplig visad effekt. Men jag ger det bara för att det sägs att det håller flugor borta, det sägs vara bra mot förkylningar o det sägs vara bra för magen.

Lök inte vitlök! Vitlöken är en annan undersökning.

Okey!

Vill inte hävda att jag begriper allt här i världen men nu är jag nog långt ifrån att förstå.. :confused: :confused:
Var det inte Vitlök (garlic) vi pratade om och undersökningen syftade på, inte lök (onion)
Slutledningen var om vitlöken och testen trots överskriften var lök, besynnerligt. Men då kvarstår frågan hur genomfördes undersökningen på vitlöken....

Rolle på Österlen

Senast ändrad:

Artikeln som du länkade till handlade huvudsakligen om ett försök med vildlök som är ett problem på vissa beten i USA, det är dock samma giftiga substans som i vitlök.
Slutsatsen som HH citerade handlade om ett helt annat försök som jag inte orkar leta upp just nu. Prova att söka på författarnamnen o garlic toxicity.
PL

Läste häromdagen en artikel vad som är giftig för hundar att förtära. På listan fannd förutom choklad och div. andra saker vi vet om även lök, och de tillades ALL LÖK inkl. vitlök är giftigt för hundar. Det står inte i vilka doser men antar att det är som med choklad lite individuellt.

Var i en zoo-butik idag och hittar där vitlökspulver för hund! Har man rensat ut det som är giftigt i torkad vitlök? Kan det även vara så för hästar att torkad vitlök är giftfritt medans färsk vitlök inte är det?

Kan någon som vet skriva om det finns några fördelar med att ge vitlök, gärna fördelar som är på något sätt bevisade.

Har nu farit omkring på nätet drygt en timme och läst om nämnda undersökning samt andra, bl.a. någon japansk undersökning på hundar med vitlöksextrakt, och inte kommit fram till annat än att det behövs mer forskning för att ta reda på var gränsen för skadlighet ligger. Det är tydligen ungefär samma problem med vanlig lök eftersom de innehåller samma ämne men det är kanske ingen som ger sin häst lök:D . Men som med allt annat ska man vara försiktig men jag ser ingen anledning att sluta helt för det.
Äter själv vitlök varje dag och lämnar blod och vet därför att mina blodvärden är i överkant inom godkänt område. Och vad blodfattiga och bleka folk i sydeuropa måste vara som använder mycket vitlök ;)

Rolle på Österlen, som väntar på forskningsresultat........

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat