Vitlök ger blodfattiga hästar?

Sv: Vitlök ger blodfattiga hästar?

det är gammalt nytt.

om man nu absolut vill ge vitlök så ska man ge det en kortare period. men det finns annat som är bra för immunsystemet, tex echinacea.

jag har inte gett vitlök öht på 10 år. har dock några vitamingodisar som det är lite vitlök i, dock ganska lite så det är nog ingen fara. men jag kommer inte köpa dom igen!

men till en frisk häst ger man inte så mycket som 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst, det är ca en deciliter till en häst på 500 kg, och man brukar bara ge en max tesked frystorkad vitlök till en stor häst..

Jag gav vitlök till mina hästar tidigare sedan läste jag att det var farligt. Men jag har kvar burken som innehöll 100% torkad vitlök.
Enligt den ska man ge
föl och ponny 2 tsk dvs 10 gram per dag
häst 4 tsk dvs 20 gram per dag

Om det nu har visat sig ge förändringar av blodvärdet vid en dos på 10 g per 100 kg häst så tycker jag inte jag att den rekommenderade dosen är så där otroligt långt från denna gräns. Jag minns att jag inte gav mer än halva den dosen till hästarna. Jag var nog lite skeptisk till det redan från början.

Det är klart att man alltid kan diskutera hur pass mkt som är för mkt. Det har jag egentligen inte någon aning om. Men för min del räcker det med att veta att en ändå ganska lite dos ger mätbar påverkan. Då känns det dumt att chansa på att knappt en tredjedel skulle vara helt OK.

Senast ändrad:

kl

jag har hört och läst från olika håll att vitlök verkar blodförtunnande på hästar, samt att de (liksom hundar) inte kan bryta ner vitlök.har ingen källhänvisning tyvärr, men kan dela mina egna observationer.

min pålla får inte vitlök, jag slutade i vintras efter att hon fått en allergisk reaktion mot den(små prickar/knottror på halsen). innan dess hade hon ätit det i flera år, men jag har då inte märkt av nån "vitlöksbrist" på henne... jag tror inte att så små mängder som de flesta ger (10g/dag får de flesta andra i stallet) är skadligt, men jag kommer inte ge min häst vitlök igen. kan även tillägga att vitlöken varken gjorde till eller från för hennes hosta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 933
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10