Vitlök ger blodfattiga hästar?

S

Svanhild

Har idag fått hört en sak jag aldrig hört innan. Jag fick höra att man INTE ska ge vitlök till hästar. Det påverkar blodsättningen så hästen blir blodfattig:crazy: Jag har innan bara hört att det är bra att ge vitlök så de inte blir så flugätna o fästingbitna på sommaren o slipper snuva på vintern... vad vet ni om vitlök?

Sv: Vitlök ger blodfattiga hästar?

Att det är stor risk för just en form av blodbrist. Har sett ett känsligt arabsto bli mycket dålig av endast en liten mängd så här ges ingen vitlök. Om du söker på sökfunktionen lär du hitta massor av trådar i ämnet.

Hästen mår lika bra av bra foderhygien och god ventilation i stallmiljön. Det finns andra saker som hjälper mot krypplågan...

Jo att hygien o annat finns mot sjukdomar o flygfä vet jag men jag undrar just det där med vitlöken... med andra ord finns fler som hört detta om blodet. Varför säljs det som fodertillskott då?!:devil:

Men det är la inte farligt om man bara ger dom korta perioder har jag hört?

det finns lika många för vitlök som mot vitlök till hästar..

i en studie testades hästars blodvärden vid olika givor vitlök, och först vid 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst och dag visade värdena på anemi (blodbrist) och efter ca 1 vecka utan vitlök var blodvärdena på normal nivå, detta var friska hästar, men hästar som har sjukdom i någon del av blodsystemet bör man inte ge vitlök till.. det är nog det som är problemet med Pirajas exempel..

men till en frisk häst ger man inte så mycket som 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst, det är ca en deciliter till en häst på 500 kg, och man brukar bara ge en max tesked frystorkad vitlök till en stor häst..

det vi gjorde med polarens ponny var att ge en liten dos varje dag varannan vecka bara, dvs en vecka med vitlök, en vecka utan..

sedan bör man veta vilka symptom hästen kan uppvisa om anemi skulle komma, blir hästen t.ex orkelös och snabbt uttröttad så är det ett tecken på anemi.. du kan googla på fler symptom, det är ungefär samma symptom hos hästar som hos människor då blodbrist påverkar både djur och människor likadant..

Jo att hygien o annat finns mot sjukdomar o flygfä vet jag men jag undrar just det där med vitlöken... med andra ord finns fler som hört detta om blodet. Varför säljs det som fodertillskott då?!:devil:
det säljs som fodertillskott för att andelen hästar som blir dåliga av det är en minoritet..

det är inte alla hästar som tål alla andra foder som gladeligen säljs i tonvis varje år.. ex ensilage, vissa hästar får diarré av minsta lilla.. skall man då förbjuda det?

sålänge man vet om att hästen inte är allergiskt och inte överdoserar samt att man gör uppehåll så är det inge fara att ge vitlök till häst mot flygfäna..

Men det är la inte farligt om man bara ger dom korta perioder har jag hört?
det är fortfarade farligt att ge för mycket vitlök kontinuerligt, men att ge lagomt med vitlök bara varannan vecka gör att hästens blodsystem hiner återhämta dig OM det skulle ha påverkat hästen negativt..

att ha ögon och hjärna själv hjälper också e del.. man kan t.ex under första vitlöksveckan testa hästen, kolla vilopuls och sedan longera exakt likadat varje morgon och ta puls igen efter t.ex 10 varv i trav.. och jämföra om det blir någon skillnad.. då märker man om häste påverkas egativt av vitlöken..

OJ så mycket är det väl ingen som ger till en häst?! Måttet som brukar ligga i hinkarna är ju som en blandning av kryddmått o tesked... jag gav en sån liten dos/häst. (NSV bruks) Kan de verkligen få blodbrist av så lite?:confused:

Gjorde inte Ridsport en artikel om just de där och de var väll ltie som chips, att man skulel behöva ge hysteriska mängder för att de skulle bli skadligt?!

Ingen aning, jag har inte läst det men det låter väl vettigt... lagom är bäst:idea:

Jag har inte läst hört något om blodbrist pga vitlök men däremot att det kan påverka syreupptagningsförmågan i blodet. Jag tror inte att det är någon större fara att fodra vitlök i normala mängder men jag är lite försiktigt till mina galoppörer som högpresterar under tävlingssäsong. De är inte speciellt förtjusta i vitlök heller för den delen :)

Jag har aldrig märkt att vitlök i fodret håller insekterna borta då tycker jag flugmedel är bättre! Har själv ett insektstäcke med hals på min häst som går ute nu under sommaren...

För att man vill sälja så mycket som möjligt av det, pengar styr. Vi hästägare har en faslig förmåga att köpa alltmöjligt och skapa en övertro på en massa tillskott. Nu har man ju dessutom, i studier på SLU bl.a. upptäckt att även högpresterande hästar klarar detta på enbart ett bra grovfoder utan kraftfoder och tillskott...vilket troligen inte är så populärt bland foderleverantörerna. Bl.a. har man testat på travhästar.

Vi är för blåögda, helt enkelt, som går på all marknadsföring om foder och tillskotts suveränitet:angel:

Säg inte det där högt:eek:

tänk dig hö o lusernpriserna om de får veta:devil:

Gjorde inte Ridsport en artikel om just de där och de var väll ltie som chips, att man skulel behöva ge hysteriska mängder för att de skulle bli skadligt?!
precis :bow: 20 g frystorkat vitlök per 100 kg häst är hysteriskt mycket.. och i testet hade doser under den gränsen ite påverkat hästarna negativt..

men dom hade inte fastställt någon säker giva, bara att hästarna blev förgiftade är det blev för mycket vitlök.. och att dom var friska igen en vecka efter avslutad utfodring med så mycket vitlök..

och så är det som men människor, ett glas rödvin om dagen hjäper mot en hel bunt med krämpor och sjukdomar, bl.a. så bromsar det alzheimers, men tre flaskor vin om dagen gör vemsomhelst mycket mycket sjuk.. (och full) :p

jag kom inte ihåg fel iall afall :p

Jag citerar mig själv från en gammal tråd. HH

2008-03-12, 00:06 Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen
Redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen såg forskaren Wendy Pearson ONeill att blodvärdet började gå ner. Det motsvarar 30 gram per dag till en 300 kilos häst.

På dag 29 hade de vitlöksmatade hästarna fått gulsot. Dosen ökades en gång i veckan tills man efter 6 veckor uppnådde 0,25 gr/kg häst 2 ggr dagligen. När man upphörde med tillskottet tog det en månad innan hästarna blev återställda. HH

Jag citerar mig själv från en gammal tråd. HH

2008-03-12, 00:06 Sv: Vitlök farligt för hästar - artikel i Hästen
Redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen såg forskaren Wendy Pearson ONeill att blodvärdet började gå ner. Det motsvarar 30 gram per dag till en 300 kilos häst.

På dag 29 hade de vitlöksmatade hästarna fått gulsot. Dosen ökades en gång i veckan tills man efter 6 veckor uppnådde 0,25 gr/kg häst 2 ggr dagligen. När man upphörde med tillskottet tog det en månad innan hästarna blev återställda. HH
30 g per 100 kg häst och dag är ju väldigt mycket redan det.. så jag är ite förvånad över att det har givit en säkning i blodvärdet..

sen om man ger så abnormt mycket som 100 g per 100 kg häst och dag så är det väl glasklart att hästen blir allvarligt sjuk.. det är ju samma nivå som maxgivan på soja..

vad sas det om en markant mycket mindre giva? ex 1-2 g per 100 kg häst och dag? (0,005-0.01 g/kg häst 2 ggr dagligen) eller startade testet på överutfodring?

finns det tester där man provat t.ex soja och då börjat med en testgiva på 5 g per kg häst och dag? vad hade det testet givit för resultat? dvs 2,5 kg soja till en häst på 300 kg, hade den mått bra då? och när man höjt givan till 15 kg per dag hade hästen blivit riktigt sjuk då kaske?

har du fakta om VETTIGA GIVOR påverkar hästen eller har du bara fakta som säger att "en idiotstor giva gör hästen dödligt sjuk"? för det vet vi redan..
jag menar inte att hacka på dig men det är EXAKT det du sa som vi har diskuterats i dena tråd, att det är oriktiga fakta som ligger bakom då de testade givorna är löjligt stora.. vilken människa som helst fattar väl att en häst eller en människa inte mår bra av så stora givor vitlök..

Fast jag skrev ju inte 30 gram per 100 kg häst. Utan att 30 gram per dag för en 300 kg häst i en vecka påverkade blodvärdet i studien. Dvs 10 gram per 100 kg häst och dag. I en affär såg jag en förpackning med hästvitlökspulver. Doseringen där var en msk morgon och kväll. Nu kunde jag inte bryta upp förpackningen och väga (det skulle se litet illa ut!) men håller det för troligt att man är i närheten av toxisk dos.

Forskargängets syfte är att hitta en säker dos. Vitlök har en trolig effekt på uppkomna luftrörsproblem. Däremot finns inget som tyder på att det har effekt mot mygg o knott.

Än har man inte publicerat några resultat om högsta säkra dos dock. HH

Har alltid undrat hur vitlök kan säljas som tillskott då jag lärt mig att hästar (och även hundar) ej kan bryta ned det. Mina hästar får INTE vitlök och jag är jätteförsiktig med örter o dyl som är lite på modet nu.

Jag har aldrig använt vitlök till mina hästar.

Varför ska man göra det? Enligt de som tycker att det är bra???

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 933
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10