Vitlök - blommor?

Miran

Trådstartare
Plockade just upp årets vitlöksskörd (som blev riktigt bra). Nu ska jag plantera nya. Jag brukar ta en lök och plantera klyftorna var för sig för att få nya vitlökar nästa år.

Men i år hade två av vitlöksplantorna gått i blom och vid närmare undersökning består själva blomman av pyttesmå vitlöksklyftor!!! Nu till min fråga - kan man plantera dessa småklyftor i stället??? Och blir det i så fall mindre vitlökar nästa år???

Någon som testat och vet?

Japp. du kan sätta smålökarna. Och sedan behandla dem som perenner. Dvs låta dem vara kvar i marken.

Mina ligger i marken året om. Dvs de jag inte äter upp får vara kvar. Sedan delar jag dem nästkommande vår för att få vitlökar. (Delar man inte så blir de tätt med små - som kulpåsar - med vitlök).

Gör en liten ruta med de små så du vet var du har dem?

Gul lök finns det yrkesodlare som frösår. Bland annat en av de som finns i min trakt. Lite mer pyssel men billigare än sättlök.
Så torka fröna och så nästa år.

Okej, det ska bli kul att testa. Men vitlök ska ju sättas nu? Gäller inte det frön då?

Okej, det ska bli kul att testa. Men vitlök ska ju sättas nu? Gäller inte det frön då?
ingen aning?

Hon som frösår sin lök sår inne först och planterar ut sedan.

Vet inget om vitlök. Men antar att det är olika med frö, och smålökar som ju vitlökarna är.

Var sjutton läste jag att om man planterar vitlök nu så får man klyftor och om man planterar i vår får man hela vitlökar.
Stämmer det?

Var sjutton läste jag att om man planterar vitlök nu så får man klyftor och om man planterar i vår får man hela vitlökar.
Stämmer det?
Om man planterar i vår hinner de inte växa tillräckligt för vettig skörd - skulle jag säga.
Men det kan vara annorlunda om man bor mer söderut, kanske.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar