M

minna1960

Hej!

Har länge drömt om en vitblack häst men verkar totalt omöjligt få tag på en sådan :(
Vad är egentligen vitblack för färg? Ljus gulblack eller vad? Tycker nämligen några av de vitblacka ser rätt ljusgula ut.

Vad är det för färggener som ska till för att det ska bli vitblack?

Vad heter vitblack på engelska samt isländska?

Nej härlig färg det där! Måste ha en sådan ngn gång!

Kram

Minna

Sv: Vitblack?

En vitblack häst är en gulbrun häst med blackgen. På isländska heter det moldót(ur?), vad det heter på engelska kommer jag inte ihåg...

hur stor chans är det att jag får en vitblack föl om jag betäcker jrounn med en vitblack hingst??
Jorunn har ju förmodligen blackgenen=)

Nu är ju inte jag så bra på det här, men såhär är det ju i alla fall:

Om Jorunn har bleckgen har du 75% chans på black.
Alltså kan du ju få brunblack (brun från vitblacken), isabellblack, isabell, brun... Är vad jag kommer på nu. Om du kan få svart och musblack vet jag inte riktigt heller, likaså med fux och rödblack.

Men i Sverige finns det väl inga godkännda vitblacka hingstar just nu? Hördur var ju det men han är ju kastrerad och Faldur är ju gulbrun. Men det dyker väl upp med tiden :)

Och vitblack på engelska heter white dun, förresten.

Jag tror inte att det finns ett speciellt namn för vitblacka hästar på isländska utan det kallas nog allmänt för Ljósmoldótt, möjligen moldótt-álótt fast det har jag aldrig hört någon säga...
Däremot borde det ju synas på färgnummret (om nu hästen är rätt reggad).

Till Niela: Om Jorunn bär på blackanlaget kan hon få en vitblack med de flesta kombinationer som kan ge en brun häst! En vitblack är ju en häst med brun grundfärg som både har gulanlag och blackanlag, om Jorunn bär på båda så behövs ju egentligen bara själva grundfärgen från hingsten (dvs fuxar och isabeller går bort). Med att använda en black hingst ökar du chanserna, använder du en vitblack finns ju även chansen/risken (beror på vad man gillar) att få en dubbelgul och då lär väl knappast blackanlaget synas..

Senast ändrad:

åhh tack.. så att ta en brun hingst är bra då omman vill få stor chans till vitblack??

För att förhöja chansen för vitblack kan du välja en hingst som saknar rött anlag.
Med brunblack hingst har du bra chans på vitblack. Men det finns ingen islandshingst i Sverige som nedärver färgen lika starkt som Ófeigur 882 gjorde, han gav enbart brun- och musblackar.

Hur stor chansen är får man ju räkna ut. Om hon hade varit reggad med blackanlag i WF borde det ju gå att få fram siffror där. Jättestorchans att det ska slumpa sig så att det blir en vitblack kanske det inte är men möjligheten finns:D.

oki ja jag ska kolla om hon har blackgenen så får de väl ändra i passet om hon nu är isabellblack ist.. rätt ska ju va rätt

Skulle vara kul om någon kunde lägga in en bild så alla får veta hur en vitblack häst ser ut. Eller beskriva...

Här är en vitblack.

Vinterpäls
26272477.jpg

Sommarpäls
13318917.jpg

Om du tar isabell black+brun blir det mest troligt att du far ett Ee/Aa (BRUNT), Ee/Aa/nCr (GULBLACK), Ee/Aa/nCr/Dd (VITBLACK) eller Ee/Aa/Dd (BRUNBLACK). Men det ar svart att saga sahar over datorn eftersom jag inte vet din hasts genotyp djupare.

kl
Är inte hästarna här gulblacka? Jag vill få det till att vitblacka hästar är helt vita, men men mörkare ben/huvud samt ål.

Jag kan inte annat än hålla med!! Vilka underbara hästar! Tror aldrig jag sett den färgen tidigare. Den måste vara ovanlig?

kl
Är inte hästarna här gulblacka? Jag vill få det till att vitblacka hästar är helt vita, men men mörkare ben/huvud samt ål.

Gulblack är vitblack.
Det finns inget som heter gulblack utan en häst som är brunblack med gulanlaget blir vitblack. Det skulle vara enklare om de hette gulblack men det gör de inte.

Mina är vitblacka och det har aldrig varit några tvivel över att de inte skulle vara det. Tvärtom har mamman varit med på bilder hos SIF där de har pratat om färger. På hennes bedömning ropade dommaren till sig flera andra i närheten för att visa hur ett skolexempel på en vitblack ser ut.

Tack för komplimangerna ni som gett mig det. Ja, det är en ganska ovanlig färg. Men enligt mig ack så vacker.

/Åsa

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 701
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar