Vitamintabell i Planck's Hästens Näringsbehov

MonteRose

Trådstartare
Nån annan här som har Planck's Foderbok?

Där står nämligen i Vitamintabellen på sidan 245 om E-Vitamin....

Underhåll, lätt-medelhårt arbete 400-500 mg/100 kg vikt
Dräktighet/Digivning 120-160 mg/100 kg
Tillväxt 160 mg/100 kg
Hårt arbete 200 mg/100 kg

Kan väl inte vara möjligt att det behövs mindre E-vitamin vid tillväxt och dräktighet?

Är det meningen att man ska plussa på värdena i dessa kolumner eller är det ett skrivfel?

Kan nån hjälpa mig begripa?

Sv: Vitamintabell i Planck's Hästens Näringsbehov

Underhållet är ju så att säga "grundbehovet" och gäller de flesta hästar. Resten är tillägg dvs normalhäst som väger 500 kg behöver ca 2500 mg E-vitamin. Vid dräktighet behöver den 2500 mg + ca 150mg * 5 (för den väger ju 500 och inte 100 kg)= 3250 mg

Hoppas att du förstår min dåliga förklaring :)

Mvh Jate Volim

Senast ändrad:

Det är en bra förklaring!

Tycker bara det är lite konstigt att om man tittar på ex D-vitamin så kräver tillväxten 3 gånger mer plus underhållet. Tänk att det går åt så mkt för att växa.

Men när det gäller just D-vitamin är det inte så konstigt. D-vitamin ingår ju i processen för Ca upptaget. Vid tillväxt bildas det ju mycket ben och då går det ju åt mycket Ca och därför även mer D-vitamin.

Ok, då är det bara konstigt när man inte begriper så mkt om hästens behov :o

Tycker nog att Planck kunde vara lite tydligare i tabellerna så att tom jag begrep. :angel:

Rekommendationerna för underhållsbehovet har ändrats sedan boken skrevs och är numera 75 mg/100 kg kroppsvikt. Tilläggen är fortfarande samma.

Aha, tack för infon!

Det var ju en avsevärd minskning (från 400-500).

Vet du vad minskningen grundas på?

Ja det är ju en ganska stor minskning. Vet faktiskt inte vad det var som var orsaken.

Hur fick du informationen?

Vill inte riktigt tro dig nu när jag redan köpt Tokosel ;)

Det står i Utfodringsrekommendationer för häst.
De olika rekommendationerna ändras i takt med att nya forskningsresultat kommer fram.
Den senaste Utfodringsrekommendationer för häst är utgiven 2004 och en ny är på gång. Dock tror jag att de bara har ändrat vissa av mineralbehoven i den nya.

Tack för svar!

Då skulle man ju vilja att Planck kom ut men en ny upplaga av sin "bibel".

Nä det skulle funnits på SLU så jag ringde dit för att beställa ett ex men det var slut. Den trevlige mannen jag talade med rekommenderade däremot nåt annat häfte som jag inte kommer ihåg vad det hette men det var väldigt populärt så jag beställde det i stället. Undrar vad jag får för nåt?
Det kostade 150,-

Liknande trådar

Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 838
Senast: Antiqua
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Tuvisen
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 302
Senast: traff
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar