Vitaminer till gamlingar och järn i vattnet?

poniihest

Trådstartare
Någon som vet några bra vitaminer man kan ge till ens gamla ponny? Han har inte brist på något, utan det är mest förbyggande syfte, dom kan ju behöva det, eller? :)
Sen gick jag in i en av boxnarna i stallet igår där det inte stått någon häst på flera månader, och det hade liksom rostat i den vattenkoppen (alltså, inte själva vattenkoppen, utan där vattnet varit som dunstat bort) betyder det att det är järn i vattnet? är det farligt i så fall? :confused:

Sv: Vitaminer till gamlingar och järn i vattnet?

Det blir oftast sådär när vatten står länge i kopparna. Du kan spola vatten en stund, och sen titta på vattnet och smaka på vattnet, om det inte är missfärgat och/eller smakar järn så är det ingen fara. (Järnhaltigt kan det vara ändå, men inte så det är någon fara).

Får din ponny något kraftfoder? Hur mycket i sådana fall? I princip alla kraftfoder är vitaminberikade så de får vitaminer därifrån. Även de flesta (INTE alla) mineralfoder är vitaminberikade, så får den mineraler?

Om inte så är det för de hästar som står uppstallade vintertid bra att få lite vitamintillskott framåt vintern, då de inte äter gräs och det är lite solljus. Vitamininnehållet i grovfodret sjunker nämligen vid lagring, och iom lite solljus bildar hästen inte lika mycket vitamin själv. Du kan ge en färdig 'multivitamin'-produkt eller ADE-vitamin t ex. Det är dock jätteviktigt att du inte överdoserar, och om du ger kraftfoder ser till att det inte blir för mycket, då flera av vitaminerna är fettlösliga, dvs ett överskott lagras i kroppen, och blir det alldeles för mycket blir det giftigt.

B-vitamin t ex är vattenlösligt och ett ev överskott kissas ut. En normal häst som får sitt proteinbehov tillgodosett får i princip aldrig B-vitaminbrist, men trots detta så är det många hästar, ffa äldre, som får det lite lättare när de fäller/sätter ny päls om de får B-vitamintillskott. Så att ge det ett par veckor vid pälsfällning/pälssättning kan du göra om du känner att du vill det.

OBS - ha koll på selenet med så du inte överdoserar!

Men berätta lite mer vad ponnyn äter nu så blir det lättare att svara.

om det inte är missfärgat och/eller smakar järn så är det ingen fara. (Järnhaltigt kan det vara ändå, men inte så det är någon fara).

Är järn farligt? Både ja och nej! Hästen behöver en viss mängd järn för olika kroppsfunktioner. Det finns dock nästan alltid en tillräcklig mängd järn i hästens foderstat. Förr trodde man att amemi (blodbrist) hos häst berodde på järnbrist men orsaken till amemi hos häst är kopparbrist. Problemet med järn är således inte en brist utan ett överskott. Hästen kan relativt lätt göra sig av med ett mineralöverskott genom träck eller urin. Järn är dock ett mineral som hästen har mycket svårt att göra sig av med. Ett överskott lagras därför i kroppen, främst i levern. I USA är t.ex. ”iron overload” ett välkänt begrepp som ställer till stora problem. Så en hög järnhalt i vattnet är definitivt inte bra. Det finns all anledning att se upp med järnhaltigt vatten.

Det enda säkra sättet att ta reda på hur mycket järn det finns i ert vatten är att göra en analys av vattnet. Jag förmodar att ni inte har kommunalt vatten? För i så fall kan du ringa till kommunen och be att få en kopia på en mineralanalys av vattnet.

Jag vet inte om jag missförstått ngt tidigare inlägg. Men jag förstod det som att det var frågan om rost dvs järnoxid från en vattenkopp.

Jag har nyligen läst en mkt intressant fast kanske lite tvivelaktig bok om bla järnets enorma betydelse. Den handlade visserligen om människor och bakterier men är antagligen ung samma för de flesta levande organismer.

I vilket fall som så kan man ju undra om hästen kan ta upp järnet i vattenkoppens järnoxid?

Vi har också en gammal ponny, hon får glucosamin för lederna. Hon har inga besvär utan är superfräsch men vi ger i förebyggande:)

Vår ponny äter till större delen hö. Tyvärr har jag ingen analys på det beroende av olika orsaker jag inte orkar gå in på.

Kraftfodret hon får är så lite, mest skrammel i krubban så det vitaminberikande som finns i den muslin får hon inte i sig tillräckligt av så jag har nu tillsatt någon multivitamin för att klara dagsbehovet. Sen får hon lite betfor för fibrenas skull, men det är också en väldigt liten mängd.

Men jag följer tråden med spänning för att få mer tips för just gamla hästar:)

Han äter 0.5kg kraftfoder och 0.5kg betfor annars men han fick fång i somras och äter vetekli och matolja nu istället. Det låter helknas men det funkar otroligt bra. Hö har han alltid fått såklart. 2kg.

Han rids f.ö varken hårt eller ofta, 2-3ggr i veckan och då skogsmullar vi bara. Har kollit in lite tillskott på hästaffärerna men tycker inte något passar honom, finns mest för hästar som rids mycket osv.

Tack för tipsen :)
kom gärna med fler allihop ;)

Vad är det för ponny? 2 kg hö är väldigt lite, och räcker bara som minimi till drygt 150 kg ponny. Eller menar du högivan var/är nu när han går på bete (fast det borde den kanske inte göra om den har fång)

Inga mineraler? Inget selen?

Vetekli innehåller mycket fosfor, och mycket B-vitamin. Så B-vitamintillskott t ex behöver du inte ge.

Det är en veterinär som la upp hans foderstat så med bara 2kg hö innan vi tog över honom. Det är lite, ja. Fast ärligt talat så får han lite mer av oss.. :angel:
Jag tycker det är konstigt att en veterinär lägger upp en foderstat med betfor till en häst med fång dessutom. menmen, han får inte den foderstaten numera, nu är det som sagt vetekli och matolja + hö.

Betfor är bra för magen och alltså bra för en fånghäst. Det har jag gett min fånghäst hela tiden. Vetekli däremot kan man undra nyttan med.

jo vi tyckte väl också att det lät lite sådär och lyfte ett ögonbryn, men det har funkat på två fånghästar med snabba resultat, så varför inte?

åh, glömde svara på din första fråga. Det är en maxad C-ponny.

jo vi tyckte väl också att det lät lite sådär och lyfte ett ögonbryn, men det har funkat på två fånghästar med snabba resultat, så varför inte?

Vad är det som har fungerat? Jag förstår nog inte vad du menar, är lite trögtänkt ibland.

Hittade lite info om Glukosamin/Glucosamin på google, det verkar helt otroligt bra på gamla hästar. Någon som testat?

Okej, men det är som sagt vad en veterinär la upp för några år sen men han får mer av oss nu, jag kan inte säga exakt, vi tar lite på känn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka