Vitablock- speciellt för islänningar

millus

Trådstartare
jag har börjat med vitablock, den är ju speciellt utprovad för islänningar. Jag använder det till en shettis och en new forest. De har ätit det i tre veckor och har blivit superpigga! Jag skulle vilja veta mer om era erfarenheter av vitablock!

Sv: Vitablock- speciellt för islänningar

Vad är vitablock?...låter som nåt min islänning skulle behöva :)

vitablock är en slicksten som sägs innehålla alla vitaminer och mineraler, vitlök och c-vitamin. Hästarna ska ha fri tillgång och stenen väger 25 kg och levereras i hink. Jag har köpt mitt i Kristinehamn och hinkarna kostade ca 400 kr st. Det är det enda de ska behöva förutom hö. Mina pållar får massor med hö och lite betfor förutom slickstenen, som fö smakar som buljongtärning!

Sök på Vitablock här på foder så finns fler trådar.

Att en häst behöver det kan däremot diskuteras - men visst blir tillverkaren av det glad av att folk tror det! :devil:

millus skrev:
Det är det enda de ska behöva förutom hö.

Det beror allt på vad som finns i HÖET :smirk:

En slicksten kan inte på något sätt kompensera det som brukar saknas i hö - ffa protein :eek:

Jag skulle vilja veta mer om era erfarenheter av vitablock!

Jag är av åsikten att man måste prova först, sen kan man uttala sig.
Nåväl mina pållar blev riktigt glada åt innehållet, en hel dag. :angel: Sen har de inte rört hinken alls, så jag sålde den nu till en stallkamrat då den fanns kvar åtminstone 23 kg. :crazy:

Det är min erfarenhet.

Det är inte speciellt för islänningar, tex inom travet har man uppnått mkt positiva resultat av det.
Jag är mkt positiv till det, det ger bättre allmäntilltillstånd hos alla hästar, alla mina äter det, har varsin spann i boxen och en i hagen, med nuvarande konsumtion så verkar det luta åt att en hink räcker ett år för travaren och halvblodet och ett halvår per islänning, islänningarna verkar alltså ha större behov av det.
Nån positiv effekt på exem har jag inte märkt, snarare tvärtom, min exemhäst har aldrig varit så dålig som i år, jag tänker ändå härda ut och se om man kan få nån positiv effekt på sikt.
Jag kommer inte att sluta med Vitablock, är stormförtjust.

Hur kan du vara säker på att en ökad konsumtion betyder att hästarna har större behov? Kan hästar verkligen reglera sitt mineralintag? Jag hörde på en foderföreläsning att hästar (liksom vi människor och de flesta andra däggdjur) enbart kan reglera sitt salt- och vätskeintag, alltså inte mineralintaget. Enligt henne skulle det alltså vara förkastligt med fri mineralgiva, utan mineralbehovet skulle räknas ut utefter mineralinnehållet i höet och kraftfodret, och sedan ges i rätt mängd.

Kan för övrigt inte förstå hur man kan tänka sig att "härda ut" ännu en sommar med en eksemhäst som inte mår bra bara för att testa effekten av Vitablock....

Gissar att föreläsningen gavs av Planke eller nått sånt, Christina heter hon nog i förnamn om jag inte missminner mig, eller så var föreläsningen baserad på hennes kunskap? Jag håller inte med den människan i mkt, betänk att hon i princip är sveriges enda foderguru som delar med sig av sin kusnkap och knappt någon ifrågasätter.

Ang, exemhästen så mår hon dåligt hur jag än gör, så dåligt att jag ibland undrar om det inte hade varit mer humant att ta bort henne..... Finns det minsta lilla chans att detta kan hjälpa så tänker jag testa och mineralunderskott lagar man inet på en natt.

Och varför skulle just islänningar ha mineralunderskott?? Snarare är det väl så att många utfodrar sina islänningar för dåligt - och hungriga hästar äter mer Vitablock. Sedan kan man fråga som varifrån tillverkaren får sitt påstående om att eksem består i leverproblem som gör hästen "till matplats" för insekter. Vilken studie har visat detta? :devil:

Varför islänningar i sverige har mineralunderskott är ganska lätt att räkna ut. Våra marker gödslas och gödslas och jorden blir mineralfattigare och mineralfattigare.
Varje tugga gräs och hö pållarna tar utarmar de sig själva.
Jag antar att en ras som är uppfödd på extremt mineralrika marker har det i sina gener att de behöver extremt mkt mineraler för att må bra. I Sverige får de inet det, de rekommendationer som ges av foderrådgivarna här räcker förmodligen inte på långa vägar.
ANg. leverproblem så har jag ingen aning, vad har levern för funktion i kroppen? Tror mig minnas att den är nått slags reningsverk för blodet? Kan det ha nått med felaktigt ph att göra? Våra marker är sura, islänningarnas är basiska.

Vitablock är säkert ett aldeles utmärkt vitamin och mineralfoder, precis som många andra på marknaden. Skillnaden är bara att vitablock marknadsför sig att vara något extra, tyvärr verkar det vara på ganska lösa grunder. Mineralerna och vitaminerna i vitablock är helt säkert lika bra som de i andra mineralfoder, mår ens häst bra av vitablock så är det bara att använda det, men att svälja hela deras marknadsföringsgrej och tro att det ska hjälpa mot både det ena och det andra bör man nog vara försiktig med.

Angående att hästar känner sitt behov av mineraler: jag har ingen aning, men kanske har de en förmåga som vi saknar? Om det är så att de vet vad de behöver borde alla mineralfoder ställa till med stora problem för hästarna; tänk om det till exempel saknas järn i betet medan där finns mycket kalcium. Alla mineralfoder består ju av en bestämd proportion av varje ämne, så hästen med kalciumbehov måste sätta i sig en onödig mängd av andra mineraler för att få i sig det den saknar. Om hästar kan känna sina behov borde man ha en spann med järn, en med magnesium, osv...
Eller?

Att Christina Planck ombeds uttala sig är väl för att hon faktiskt har en grundlig utbildning som husdjursagronom och universitetsadjunkt på hipppologenheten hos SLU. Lägg till mångårig erfarenhet av hästar och foder och att hon faktiskt inte företräder ett visst foderföretag eller så i sina uttalanden. Därmed har hon heller inte så mycket att vinna på sina uttalanden som en företrädare för ett företag har.

Gällande Vitablock tycker jag det är konstigt att EN burk kan sägas fungera till vilket grovfoder som helst - OAVSETT kvoter. Och nu har vi inte ens kommit in på mängden hästen sätter i sig.

Hehe, nä marknadsföringssättet för vitablock är inte det seriösaste man stött på, men så är det med de flesta foder tycker jag, tillverkaren påstår det ena och det andra. Jag väljer alltid att blunda för det och bara se till produkten.

Jag vill hänvisa till en lång och stundom underhållande debatt i ämnet på SIFs Forum

Jag PM:ade en länk till den tråden till trådskparen. Varje gång jag hänvisat till vad som skrivs där har det blivit raderat...

/Malin

Djurjouren skrev:
Gissar att föreläsningen gavs av Planke eller nått sånt, Christina heter hon nog i förnamn om jag inte missminner mig, eller så var föreläsningen baserad på hennes kunskap? Jag håller inte med den människan i mkt, betänk att hon i princip är sveriges enda foderguru som delar med sig av sin kusnkap och knappt någon ifrågasätter.
Nu så råkar "den människan" ha mätt och räknat på hästars näringsbehov.
Det kallas att ta reda på med vetenskapliga metoder.
Man brukar göra så med medicinska saker.

Det är det vedertagna sättet när det gäller våra husdjur, ko, häst och hund och sådant.
Samma gäller människor.
Dessutom är hon inte ensam med att ha kommit till samma resultat.

Orsaken till att hon inte ifrågasätts beror på att resultaten världen över är i princip likadana.
Hon är alltså inte ensammen.
Här är några ytterligare Svenska namn:
Björn A. Olsson agronom och hästuppfödare som arbetat i foderbranchen i 35 år.
Jan Erik Lindberg, Professor SLU.
Margareta Rundgren, agronomie doktor SLU.
Lars-Erik Magnusson, veterinär.

Och jag föredrar ju att tro på vetenskap och beprövade uträkningar före en massa gissningar och lösa påståenden.
Ett löst påstående är ett påstående som inte är vetenskapligt prövat.
Vetenskapligt prövat blir det när en tillräckligt stor grupp har provat under tillräckligt lång tid.
Och man kan jämföra med en kontrollgrupp som lever under exakt samma förhållanden.

Så den dagen ett tillskott är provat på 20 hästar i 3 år och en kontrollgrupp på minst 10 hästar har levt under exakt samma förutsättningar men utan tillskottet och man kan se en klar possitiv skillnad.
Den dagen så anser jag att det är vetenskapligt provat till att ha en possitiv effekt.
Innan dess så är det bara lösa påståenden.
Att prova på EN häst med problem det räcker inte.
Det är därför som forskning är dyrt.

Tillskottet är under prövning av en MKT större kontrollgrupp än 20 hästar och har varit så under 1,5 år om jag inte minns fel så du får nog snart dina vetenskapliga resultat :-)

Jag vidhåller min åsikt ang, Plancke. Inte ens du kan väl om du tänker till lite påstå att resultaten är lika världen över oavsett om det gäller en islandshäst uppvuxen på mineralrika island, eller en arab uppfödd i egyptien eller en mustang uppfödd på bördiga slätter i usa o.s.v. Inte ens på Lipizanerna stämmer hennes rön.
Planckes och hennes likars resultat stämmer förmodligen utmärkt på hästar som sedan massssor av generationer är uppfödda i svenskt eller liknande klimat.
Har diskuterat rätt mkt med henne och såna som hon och de är fruktansvärt inkränkta vad gäller att ta till sig saker som framkommit utanför sveriges gränser.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 496
Senast: Guldaskig
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama