Sv: Vitablock- speciellt för islänningar
Djurjouren skrev:
Gissar att föreläsningen gavs av Planke eller nått sånt, Christina heter hon nog i förnamn om jag inte missminner mig, eller så var föreläsningen baserad på hennes kunskap? Jag håller inte med den människan i mkt, betänk att hon i princip är sveriges enda foderguru som delar med sig av sin kusnkap och knappt någon ifrågasätter.
Nu så råkar "den människan" ha mätt och räknat på hästars näringsbehov.
Det kallas att ta reda på med vetenskapliga metoder.
Man brukar göra så med medicinska saker.
Det är det vedertagna sättet när det gäller våra husdjur, ko, häst och hund och sådant.
Samma gäller människor.
Dessutom är hon inte ensam med att ha kommit till samma resultat.
Orsaken till att hon inte ifrågasätts beror på att resultaten världen över är i princip likadana.
Hon är alltså inte ensammen.
Här är några ytterligare Svenska namn:
Björn A. Olsson agronom och hästuppfödare som arbetat i foderbranchen i 35 år.
Jan Erik Lindberg, Professor SLU.
Margareta Rundgren, agronomie doktor SLU.
Lars-Erik Magnusson, veterinär.
Och jag föredrar ju att tro på vetenskap och beprövade uträkningar före en massa gissningar och lösa påståenden.
Ett löst påstående är ett påstående som inte är vetenskapligt prövat.
Vetenskapligt prövat blir det när en tillräckligt stor grupp har provat under tillräckligt lång tid.
Och man kan jämföra med en kontrollgrupp som lever under exakt samma förhållanden.
Så den dagen ett tillskott är provat på 20 hästar i 3 år och en kontrollgrupp på minst 10 hästar har levt under exakt samma förutsättningar men utan tillskottet och man kan se en klar possitiv skillnad.
Den dagen så anser jag att det är vetenskapligt provat till att ha en possitiv effekt.
Innan dess så är det bara lösa påståenden.
Att prova på EN häst med problem det räcker inte.
Det är därför som forskning är dyrt.