Vita slemhinnor = brist?

pinky

Trådstartare
Elvira flemade åt mig när jag andades på henne idag (vitlök?:angel:), och jag såg då att hon hade alldeles kritvitt tandkött...:crazy:

Vad kan det bero på? Brist på något?

Hon fick ju fång i våras och har gått i sjukhage och bara ätit hö, lusern, betfor och mineraler sedan i juni. Hon har stötvis även fått bakjäst.

Har även nyss avslutat en lång Buttakur (ca 5 veckor), kan det spela in?

Sv: Vita slemhinnor = brist?

Man har ju sett på discovery om djurpoliserna och de kollar ju tandköttet. Är det vitt signalerar det något, om det är vattenbrist eller anemi (eller båda) kommer jag inte ihåg. Men, jag tror inte att din häst lider av det. Men som sagt, antingen har hon ett väldigt ljust tandkött i sig annars som du säger själv att något fattas henne. Att hon har varit under behandling kan kanske påverka?

Du fick nog inte så mycket ut av mina svar, ser jag nu...! Landade på samma frågor som du själv ställde. Kom på en sak, du kan ju testa att trycka på tandköttet, då SKA det BLI vitt för att sen återgå till ett mer rosa (relatvit, men ändå).

Att trycka på tandköttet ger nog inte så mycket, för det är redan så vitt det kan bli... Det är det som oroar mig.:crazy:

Hon har haft friskt, ljusrosa bebistandkött tidigare, det är jag helt säker på eftersom hon bara är 3 år och jag har haft koll på hur hon fällt tänder och sånt.:D

Vattenbrist tror jag inte, men jag ska kolla henne lite extra noga. Hur bekräftar man anemi? Blodprov?

Försökte ringa vet i morse, men hann inte få svar under telefontiden och vill inte jaga dem med rådfrågning under dagen.

Jag anntar att du kollade en extra gång, genom att öppna munen och titta, trycka på tandköttet. Då hästar flemar spänns "huden" i munnen och tandköttet blir blekt på ganska många hästar.

Jag har också en fång häst som gått på diet men vi hade aldrig problem med brister å andra sidan kanske din häst har större behov av nånting...hmm...

Vetrinären komer nog ta blodprov ja, kolla allmänbilden...Det kan inte vara förstoppning då hur mår hon i övrigt?

Vattenbrist är lätt att kolla man nyper bara tag i en hudflick på halsen om skinnet slätas ut på en gång, är elastiskt så är det bra om flicken blir kvar eller åker tillbaka långsamt så har hon vattenbrist...

Lycka till hoppas det inte är något allvarligt.

Senast ändrad:

Jaa, jag tror att man kollar upp anemi via ett blodprov. Räknar röda blodkroppar(?). Men som sagt, det borde nog inte vara det! Det är främst om de har invasion av fästing eller andra blodsugande djur som gör att de kan få det skulle jag tro. Även tillskott av vitlök sägs kunna ha den effekten...jag har slutat med vitlök utifall att.

Hursom, eftersom du har märkt att det är skillnad i färgen från det att du skaffade henne kan det ju vara idé att i alla fall rådfråga vet! De kanske vet om ev. biverkningar av Buttakuren.

Lycka till, det löser sig säkert!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka