Vita prickar i öronen

S

soffii

Mitt newforestponnysto har vita prickar i båda öronen. Hon har haft det enda sedan jag köpte henne, och jag har nu ägt henne i 4 år. Eftersom ägarna före inte påpekade det så har jag inte gjort desto mera åt prickarna och hon verkar inte heller ha besvär av dem. Hon vill dock inte att man rör dem, om man börjar knappra på dem vänder hon fort bort huvudet. Det är lite bättre i ena örat nu, syns inte så många prickar där mera.

Vad kan det vara för något?

Sv: Vita prickar i öronen

Jag har haft en häst som hade det, det var ärrbildningar när hon hade gått in i grejer. Det hade hon gjort eftersom hon var blind på ena ögat och kraftigt nedsatt syn sedan födslen... Ingen hade märkt det och hästen var då 11 år, hon avlivades pga det ett halvår senare.

En häst jag kollade på hade det men det var inge farligt. Det var gamla ärr hon hade fått när hon var mindre och hade haft någon öronsjukdom. Hon besvärades dock inte av dom och man kunde röra dom.

Okej.. De där prickarna hon har kan man knappra bort lagervis om man kan säga så... De står ut och ser ut som "svamp" men ändå inte.. svårt att förklara.

Första tanken jag fick när jag läste var svamp. Vet flera hästar som haft det du beskriver och det var svamp. Ta kontakt med och fråga en veterinär.
Tror de kan skriva ut ngt "svampmedel" att tvätta med..

Lycka till!

Det är med största sannoliokhet svamp.
har fått hem en häst nu som hade lika, har tagit kort, kan lägga ut det så får du se om det är samma.

Okej tack ska ni ha! Har faktist funderat på om det är svamp också.

Låter som samma som min häst har, kan du inte ta en bild på det?
Om det är samma så är det svamp, hade ute vet, hon sa att det inte var smittsamt eller jobbigt för hästen på något vis, men om jag störde mig på det kunde jag köpa pevaryl, ett fotsvamp puder för människor och pudra på, han tyckte det var mindre kul så efter en veckas pudrande(2ggr om dagen) struntade jag i det..

Svamp, har veterinären sagt om mitt sto som har sådana prickar i öronen. Inget att bry sig om, det är inte skadligt för hästen. Man ska inte pilla på dem, då kunde det spridas vidare.

Sök på öronplack/öronplague så får du mer info.

Ofarligt, svamp som sagt och inget att bry sig om =)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 508
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 790
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka