vita prickar i huden

CallMeAce

Trådstartare
Jag klippte min häst någon gång i höstas o han hade då några vita prickar på ett ställe men ja tänkte inte så mycket mer på det just då. Nu igår klippte jag honom igen o nu har han de här vita prickarna över hela kroppen. De är kanske från några mm till en halv eller hel centimeter stora.

Ringde veterinären innan och han sa att det kan vara bett från insekter som gjort huden pigmentsfri men han kunde inte svara för varför inte prickarna fanns där i höstas, då hade ju insekterna försvunnit. Eller så kunde det vara att håller på att tappa pigment..

Han har inte ont av prickarna vad jag kan avläsa och enligt vet. var det ingen fara så länge han inte märkte dom.

Undrar ändå om det är någon mer här som varit med om det på sin häst? Om någon vet om prickarna kommer försvinna, hur länge dom suttit i och sånt. Vad de uppkommit av och så vidare.

Mamma har fått för sig att dom kommit av att jag har klippt honom (?) och tycker inte jag ska klippa honom något mer (?)

tacksam för svar iallafall :)

Sv: vita prickar i huden

Här är bilder på prickarna som inte är hårlösa. För några månader sedan hade han alltså kanske 5 sådana här prickar.

prickar2.jpg

prickar.jpg

Hejsan! En av skimmlarna på jobbet har såna... vet inte vad det är, men dom blir fler, och går inte bort. Tror inte att hästaran lider av det, utan tror mest att det är någon sorts pigmentförändring. Kan aldrig tänka mig att det har med att göra att du har klippt din häst!

hur fort har de prickarna ploppat upp då? för om det här ska vara pigmentförändring så har det gått väldigt fort. och innan ja klippte honom nu så var inte pälsen vit..fast iofs så kanske den hade blivit det om jag inte hade klippt honom eftersom det växer päls på det här prickarna. sorgligt om han kommer bli så här prickig :crazy: jag vill att dom ska försvinna :(

Det där har jag sett förut på en häst för länge sen. Tror det hade nått att göra med mineraler om jag minns rätt, men är inte alls säker.. :crazy:

Hej Helena!
Ser han inte lite röd ut i huden, ser lite irreterad ut??
Kramis

ja tror det är lite päls som inte klippts bort ordentligt, ja körde med en sån där liten trimmer över hela hästen så det blev inte så jämnt o fint.. han är rödbrunaktig i pälsen längst in så det är nog bara det som är kvar. Jag såg ingen irritation när jag inspekterade honom efter klippningen o det var en otroligt noggran inspektion eftersom ja var så förbryllad över de här vita fläckarna :D :confused:

kramisar

Haha, förstår att det måste vara förbryllande. I vårat stall så har Linda problem med sin häst som ingen tycks veta vad det är...Nämligen att han skap växer. Hna ser ut som en välhängd hingst nu!:smirk: Hon funderar på att skaffa nån susp. åt honom, då hon tycker att det måste vara som att motionera utan bh!:rofl:

Hej!
jag hade en häst förut som hade såna där prickar. Och dom syntes endast när jag klippt honom.

Till slut kom vet. fram till att det var herpes. eller ärr efter herpes. Så kolla upp det. för det är tydligen rätt vanligt. Vad jag har hört iaf.

Såg en sån häst förra veckan på hoppträningen som oxå va full av vita prickar.

Lycka till!! =)

men han hade ju inte dom när jag klippte honom förra gången :( i så fall har han hunnit haft herpes på väldigt kort tid utan att ja märkt något. för något borde jag väl märkt i huden tycker jag?

ja ringde veterinären men han kunde inte riktigt svara på vad det var, bara att det inte borde vara något problem

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 971
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama