Vita luddiga prickar????

F

FiaPiaLisa

Nu har unghästen fått konstiga vita luddiga prickar i vänster öra. 3-4 mm i diameter ev. ömma?
Någon som har ngn teori om vad det kan vara?

Sv: Vita luddiga prickar????

kanske inte har torkat sig om öronen så de har börjat mögla? :D

Skojar bara! hoppas du inte tar illa upp?

Vet inte vad det kan vara, men det låter ju som någon slags svamp...

Aureal plaques, ett slags virusorsakade vårtor(inte svamp) som inte går att behandla o inte är farliga.
PL

Om du vill får du gärna ta en bild? Min häst har också några vita prickar i sina öron, men de är inte luddiga. Kan det vara samma sak ändå tro?

Även min häst har vita prickar i öronen. De är dock inte luddiga utan mer som talg. De sitter i ansamlingar eller vad jag ska säga.. Hon verkar inte besvärad av dem..Har haft dem ett par månader nu..

Samma här, mer talglika fläckar och just bara i öronen, men hon är inte heller brydd om dem på nått sätt.

Verkar vara samma som min häst och kicki71:s häst har iaf.. Om det är de här vårtorna, går de bort så småningom eller kan de sitta hur länge som helst?:confused:

Min har liknande "talgfläckar" i öronen, fast typ 20ggr mer. I höstas frågade jag vet vad det var, och fick svaret svamp - vilket inte åtgärdades då det inte var farligt eller påverkade hästen.
Nu i vår så frågade jag återigen (nu en annan vet) då det blivit typ dubbelt så mycket (han ser jättehemsk ut i öronen stackar´n), och fick då svaret att man kunde smörja med vanligt svampmedel för fotsvamp, typ pevaryl. För så mycket som min häst har, hade denna vet. aldrig sett en häst ha, och då kunde hästen tydligen bli påverkad.
Jag har ej ännu börjat behandla än (tänkte rådfråga ytterligare en vet.), så jag vet inte om det hjälper.

tror min häst kan ha samma som Ingela_S häst har. Fast min har fler och de förkommer i "små klungor". Kanske ska prova lite pevaryl.. Någon som har erfarenhet av det i just det här avseendet alltså? Kanske iaf går att hålla i schack så att det inte blir mer och mer? Och raggartass, du kan väl berätta vad veterinären säger sen..?

Senast ändrad:

Men dom kommer att försvinna? Just nu ser han ut som en guppy med vitapricksjukan....

FPL

Min häst hade jättemkt vårtor i öronen i flera år som inte gick att behandla. (hela insidan av öronen var i princip helt vita) Han hade haft det långt innan jag köpte honom som 4 åring. Dom försvann när han var 6-7 år.

Önskar uppdatering. Min häst har mycket sånt i ett öra och tycker jag är helt galen som vill kolla det. Går det åtgärda/minska på något sätt? För jag får känslan av att han störs av det.

Skakar liv i den här tråden. Någon som testa något bra preparat?
För min häst har en stor ansamling vitt i ett öra, som irriterar honom lite. Behöver tips. Vad kan det vara? Vad vågar jag göra?
Försökt att ta bild, men blev inte så bra. Ser ut som det flagar lite också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 491
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar