Vita hundar

BuenoBull

Trådstartare
Läste just på kattforumet att vitt nedärvs dominant. Är det så hos hundar också? Hur många valpar blir troligen vita om ena föräldern är vit och den andra inte?

Sv: Vita hundar

Det finns oika genetiska varianter hos hund som ger vit färg.Om du tittar på tex terriers och bulldoggar är den vita färgen inte dominant.

Okej. Men som hos bullterrier är ju väldigt många av hundarna vita. Beror det på att rasen är avlad på old english white terrier? :confused:

Parar man vit med vit blir det bara vita valpar (ev. med någon fläck på huvudet och vid svansen. Risken ökar för dövhet.

Om den ena är vit och den andra inte kan antingen 50 % av valparna bli vita eller 100 % bli en annan färg. Det hela beror på om den med en annan färg har anlaget vitt i en av sina kromosomer. Har den det är chansen att det blir en vit valp (eller flera) 50 %, annars kan de int få vita valpar.

Gyud vad snurrigt det blev, förtsod någon? :crazy:

jag kan ge ett exempel med...vet här i stan så gjordes en blandiskull där pappan var samojed(helvit ras) och mamman var rottis. där i kullen blev alla svarta med lite vitt på bröstet bara.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
964
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 170
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit