Vit häst på dressyrtävling

C

Chester

Vi har precis börjat tävla vår Connemara Silvery Pearl, inför varje tävling tvättas och flätas han kvällen innan. Men varje tävlingsmorgon är han gul som en fjording. Vi har täcke, benlingor flätat svansen. Finns det några knep som ni vana tävlingsryttare tar till.

Sv: Vit häst på dressyrtävling

Mer strömedel i boxen?

Annars kanske täcke + hood.

spån i botten och halm ovanpå i massor! håller kisset borta från hästen och sugs upp av spånet... täcke som du skrev och benlindor... annars är det väl bara och tvätta på nytt på morgonen som gäller....:smirk: just d! massor av pälsglans hjälper en del!:idea:

Prova med torrschampoo eller den gamla metoden med potatismjöl, (ska suga åt sig smutsen). Har ingen skimmel, heller aldrig haft och tror inte att jag vill ha ngn heller, just med tanke på smutsen.

Hade tidigare en skimmel, och på den tog jag kanadensisk lera på de värsta fläckarna,som får torka och sedan borstas "in" i pälsen, annars e potatismjöl en utmärkt metod.....

Täcke!! Beroende på vad du har för stall och hur varmt det är så ett lite vattenavstötande täcke som andas! (gäller ju att det inte är så varmt i stallet dårå), linda svansen, ha hood på, benlindor som sagt och ett ordentligt lager med strö, lägg in nytt precis när du är klar med hästen! Pälsglas gör att skiten inte fasnar lika lätt + är hsäten ren dagen innan så går det lätt att ta bort de nya fläckarna med vatten och svamp, ryktsten, potatismjöl mm de andra sa.. :) Tänk på att "linda in" hästen även under transporten så gått de går utan att den dör av värme.. det är inte så kul om hästen bajsar i transporten på bommen och sedan trycker sig mot de :/ Men i värsta fall kanske du kan låna en slang på tävlingsplatsen.. annars - rid fort :rofl:

När det gäller svans, finns det ett schampo som heter Quick Silver som är super innehåller troligen blekningsmedel så jag är noga med att det inte kommer in på huden vid svansroten.

Skimmlar brukar även vara lite kännsligare i huden än andra hästar så jag använder grönsåpa, fungerar utmärkt, inget kliande här inte.´

Det enda du kan göra är att du:

*Tvättar dagen innan, grundligt.

*Går med hästen till den torkar (många rullar sig när de är blöta)

*Strör, gärna med spånbotten och massa massa halm.

*dränker hästen med pälsglans, undvik huvud där pälsen är tunn.

*Använder hood, täcke, benlindor, flätad svans.

*bra om hästen har mat så den äter lite mer än ligger

Dagen efter:

*Ta rycktsten på torra fläckar

*Tvätta med grönsåpa på alla fläckar. Räcker oftast med tre ggr. Torka med handduk så mkt det går

*Ta krita eller mjöl på fläckar som inte går helt bort

*Vik upp svasen när du tar på svanskydd

*Pälsglansa där hästen kan bajsa på under resan, täcke är inte nödvändigt och bara i vägen om man har svansrem

*Ha med svamp och vatten så man kan dra bort färska fläckar från resan på bakbenen

*När ni är framme ta krita eller mjöl på möjliga fläckar som sitter som berget

tror jag fick med allt :D

Om jag nu hade en skimmel så skulle jag sätta på den eksemtäcket.
Är det inte mest på mage, lår o has som de blir skitiga på?

Jaha då får man väl ha transportskydden på oxå:D
o svansen instoppad i en plastpåse:idea:

testa Svanspåse (Går att köpa på typ western affärer) att ha svansen i under natten.

lektra skrev:
När det gäller svans, finns det ett schampo som heter Quick Silver som är super innehåller troligen blekningsmedel så jag är noga med att det inte kommer in på huden vid svansroten.

vi tar klorin utspätt med massa vatten:idea: fast inte vid svansroten såklart=)
fast de tycker säkert dem flesta här är helt gaaalet!:devil: :)

Ryktsten, torrshampo för skimmlar och potatismjöl. Kyllera på benen, bara o borsta av och dom blir redigt vita av det.

Man behöver inte köpa någon speciell svanspåse, bara fläta svansen, trä på en nylonstrumpa, linda svansroten/sätt på svansskydd! Funkar super.

Annars tyckte jag eksemtäcke var ett supertips, täcker ju problemområdena, halsen, magen och låren!

Liknande trådar

Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V