Vit fjordhäst = islandshäst?

Sv: Vit fjordhäst = islandshäst?

Haha, har funderat innan på om det kunde vara du, med tanke på din profilbild (det är väl Frigg?).
Detta är i alla fall Elin, Friggs förra ägare :) Helt okej att du la ut bilden, och hon tyckte verkligen det var jätteroligt.
Hoppas det fortfarande går bra med henne!

Och ursäkta för trådkapning! :)

En highlandponny kanske vore något? Kanske inte världens bästa till distans, men det är ju å andra sidan inte fjordingen heller, vill man ha en distansskimmel ligger det ju närmast till hands att köpa en arab.

En highlandponny kanske vore något? Kanske inte världens bästa till distans, men det är ju å andra sidan inte fjordingen heller, vill man ha en distansskimmel ligger det ju närmast till hands att köpa en arab.

Jag gör stor skillnad mellan att RIDA distansritt och TÄVLA distansritt. Jag vill rida, vilket innebär att vi skall klara av runt 80-100 km på en tävling, inte placera oss utan "bara" bli godkända. Det klarar ju vilken vältränad häst som helst. :laugh:

Hade jag velat tävla distansritt hade det inte varit ett ögonblicks tvekan. Då hade jag inte skaffar Ariel heller, utan köpt en arab direkt. :grin:

Då är jag med på hur du menar med färgen. Vet inte riktigt hur jag tänkte men det blev lite konstigt i mitt huvud.:angel:

Jag har också alltid trott att fell bara är svarta, visste inte ens att de kunde vara bruna. Men så var det en som la ut en bild på en ljus lite fell på gnägg (nån ponnytråd). Frågade om det och fick då svaret att de visst kan och får vara skimmlar, men det är kanske inte så vanligt.
Väldigt fin var den iaf.:D

Det med welsh visste jag inte, har bara träffat småwelshar, så då är det väl tillåtet på dem. Då har jag lärt mig nåt nytt idag:D

*drömmer mig bort* Samtidigt har jag svårt att se en islandshäst följa med mig på terrängträningar eller distansritter. :o Knepigt, jag vet, men jag har mycket lättare att se en fjordhäst ikläda den rollen än en islandshäst. :crazy:

Varför då? Är det väldigt få islandshästar med på distanstävlingar osv eller? för annars borde väl islandshästen vara den ultimata distanshästen? 5 växlar(oftast) och de är ju som skapta för långdistans. sen den underbara tölten perfekt för ömma bakar.

Åh, synd att ett av fölen i vårt stall redan är sålt. Hon är ett islandsföl som blir en sån färgväxlare. :)

Men jag tror mycket på att hästen blir vad man gör den till- inom sina förutsättningar givetvis. Men distans tror jag inte ska vara något problem för en islandshäst. :) Terräng kanske är lite knepigare, jag är själv ingen hoppmänniska så jag är nöjd med att skritta över en och annan gren i skogen, men det finns ju islandshästar som kan hoppa, om än inte jättehögt.
Här är min gammeltant (20 år) (dock inte fotat av mig, men jag hoppas det är okej att jag lägger ut det. :) )
friggan-1.jpg

Det är inte jättehögt, men hon tycker det är roligt i alla fall.

Tränar man dem kan de hoppa lika bra som någon annan häst i samma str det är väl bara det att islandshästar inte är avlade som hopphästar precis som vissa andra ponnyer så vissa har väl bättre o vissa har väl sämre teknik men hittar man en bra bra teknik, finns säkert vissa fjordningar som hoppar långt sämre än vissa islandshästar så det beror nog på exteriör och talang för individen.
Tränar man bara upp bärigheten i galoppen så hästen inte är flak eller passig för då kan det nog bli svårt för dem men gäller ju att man kan något om dressyr så man vet hur man ska träna dem men så är det väl med alla hästar, de hoppar bättre ju mer tränade och starka/balanserade de är.

terränghoppning är väl endå inte höjdhoppning? lr vad ligger de på? och anpassas de efter hästens str eller hur gör de?
kan ingenting om det.

och distanstävlingar, har du sett några islänningar? är intresserad av att ev börja med det.

Jag har inte sett någon islänning tävla i hoppning över en meter, men jag är inte inne i hoppsvängen. Ofta är ju islandsryttarna äldre än 'ponnygränsen' och jag har svårt att tänka mig att en islandshäst på kanske 1.35 kan hävda sig mot de stora hästarna på 1.70 som dessutom kanske är framavlade för just hoppning.

Och distans har jag aldrig kollat på/varit insatt i. :) Allt hänger väl på hur man tränar hästen som sagt och jag tycker ju att en islänning borde vara en väldigt bra distanshäst. Men som sagt, jag vet inte.

Och terräng har jag inte heller en susning om, nån annan kanske vet?
Själv håller jag och pållan oss på marken, utan hoppning och annat hemskt ;)

Apropå distansritt så har några isisar från vårt stall varit iväg några gånger. Naturligtvis inte med sikte på att vinna utan att delta/fullfölja och det har de ju lyckats med utan problem:). Det var väl dock lite jobbigt för tjejen som har en häst som varken har tölt eller ordentlig trav men det gick det med.

nag. distans och isisar så TYVÄRR så är det ju så att man måste jsut TRAVA upp vid hand i grindarna, så....om man har en isis som itne alltid går att få ren trav på lätt så är det ett problem tyvärr, för då är inte säkert man får godkänt o får gå vidare i ritten.

Lite trsit, men sant. Jag tycker nog att vet. som jobbar i grinden borde få utbildning nog att kunna se en ren tölt, men visst, så måste ju hsäten tölta rent istället och om dom itne går rena gångarter så blri det trixigt.
Det är ju för hsätarnas beskydd såklart, men jsut för isisar då så kan det ju bli att en del ekipage inte kan delta pga. dom reglerna.

Vad som är emot dom ockås är ju att pga. lite tjockare hud än tex. araber, och mer päls, så har dom tydligen ofta ltie svårare att pulsa ner snabbt, men ajg själv hade gärna börjat med distans på isis, och vem vet det kanske jag gör också ;) Min arabdam ska få gå lite iallafall sen.

Gör den? :eek: Jag trodde att den färgen var bannlyst eftersom de skall vara skäck. Men jag gillar ju "våra" mule-tinkrar enormt mycket. :love:

Tinkrar ska inte vara skäck, men skäckfärgen är vanligast eftersom man traditionellt på de brittiska öarna/Irland avlade på skäckarna och sålde av de enfärgade till bönderna i omgivningen. Dock så är det så att skimlar, gula etc ofta är något mindre rastypiska (inte alla, men många) då de ofta bär tydligare spår av ädlare raser som welsh än vad som är önskvärt... Skimlarna är följdaktligen ganska ovanliga, men inte omöjliga att hitta.

Tack för rastipsen! Fell har jag fått för mig bara kan vara brun och svart.
Vill bara inflika trots lite gammalt inlägg att Fellen får vara skimmel. Äger själv ett sådant exemplar :p

Har haft två fjordhästar tidigare och jämför rasen en del. Fellen tycker jag dock är något mer lättlärd.

Men likheterna är: kroppstypen, mentaliteten (givetvis är alla individer) båda är stadiga på foten och är lättfödda :D

MVH

Tack för infot! :bow: Fell låter också som ett intressant alternativ, men det lär väl sluta med att jag trotsar alla regler och betäcker mitt fjordsto med en connemara. :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur