Vit fjordhäst = islandshäst?

Sv: Vit fjordhäst = islandshäst?

Hur är det med highlandponny? Också en cool, viktbärande ras som finns som skimmel:).

Men du! Där sade du något jag inte tänkt på! :bow: Highlandponnyn är ju verkligen en typ av häst som påminner om fjordhästen. *rusar iväg till bokhyllan för att hämta rasboken*

Highlandponnyn är lättfödd, stark, sund och säker på foten. Den är en idealisk familjeponny, kanske inte så snabb men en trygg och villig hoppare. Den är också populär för långritter.

Det låter ju perfekt! :love: Visst finns det några i Sverige också?

Tack för länken! Hittade till brittiska föreningen via wikipedia, och inte verkade fölungarna vara särskilt dyra. Hittade en för £1000 direkt. :eek: Nåja, det blir till att spara ett tag ändå, för jag misstänker att resekostnaderna blir ganska mastiga. ;)

IC/ tinker finns väl som skimmel? Kanske skulle passa, jag tycker att de har liknande psyke mm som fjord?

Har ridit islandshästar som är väldigt lik fjordingen och andra som det varit mer go och sprätt i.
Nu gillar jag ju båda raserna och har en av varje, dock unghästar än och av det jag kan se i hagen så är det islandshästen som reagerar på det som händer och fjordingen som hänger på. Islandshästen är även mer allert på mina signaler om att tex gå undan när jag kommer med maten medans fjordingen gärna är lite mer gåpåig.

Hihi alltås jag tycker ju inte alls dom är samma!

Men det finns ju vitblacka fjordingar, såklart inte samma som en skimmel, men förfärligt fina. (sorry,det var inte så hjälpsamt kanske haha)

Alltså om du var ute efter någon grovare ras som finns i skimmel så tror ajg nog det finsn mågna som är bättre än en isis helt ärligt, för om man inte är ute efter/ har erfarenthet/intresse av gångarerna så är det bättre för alla involverade att skaffa en 3gångare till hsät, så annan ras tycker jag isånna fall.

KL

Camargue är väl rätt grova och väldigt trevliga i sitt sätt?
Dock inte samma envishet som en fjord, möjligtvis :p

Inte är de så stora heller!

Nja, om jag bara ville ha en vit fjordhäst hade det ju varit enkelt, då hade jag köpt en vitblack. :d Men jag suktar efter den härliga förändringen i färgen som skimmel ger, jag älskar både när de är sådär mörkt grå, när de blir ljusare och ljusare, när de är helt vita och när fräknarna börjar komma. :love:

Har du någon bild av drömfärgen? Bara så man får en bild av vad det är du är ute efter? Får inte riktigt nån bild av den beskrivningen, det låter som flera olika sorters skimmel i mina öron. En bild vore perfekt för oss tröga (talar för mig själv):D:angel:

Vet inte om du vill ha tips när man inte vet mycket om rasens psyke, men som det sagts tidigare, det beror ju mycket på individen.

Mina helt okunniga tips på enligt mig väldigt fina raser som även finns som skimmel är Fellponny och Welsh. Fellponnyn blir iofs inte så stor, maxgräns enligt rasstandard ligger på 142 cm. Både fellponny och welsh kommer ju iaf från liknande områden som fjordingen och är ungefär samma kroppstyp, så det kanske kan passa in bra.

Annars gillar jag också islandshästen.

Oavsett ras skulle jag kanske inte tycka att det var jättesmart att köpa en häst enbart på grund av färgen, det tycket jag även när det gäller islandshästen. Det är ju ändå lite extra jobb med de flesta islänningarna pga gångarterna, speciellt när man är nybörjare. Det tar ju lite tid att lära sig, och är man inte intresserad så är det nog ingen hit.

Skimlar blir ju ljusare för varje år. ;)

Min skimmel var mörkgrå när vi köpte henne och är ljusgrå med vitt huvud nu tex. :)

Jag har ridit många fjordingar under en längre period förrut. Det finns likheter med islandshästen, en tålig robust ras. Men det finns flera skillnader oxå. Tölten och för vissa den flygande passen, vilket är den största anledningen till att jag väljer islandshästar framför fjordhästar. Lynnet och kännslighet däremot mellan raserna är vitt skilda och skiljer sig markant åt även inom rasen. Det är stor skillnad mellan en turridningshäst och en flott tävlingshäst.

Min erfarenhet säger mig att generellt sätt så är islandshästarna ngt. känsligare än fjordingarna, i många fall även mer lättlärda. Men det är betydligt svårare att rida in och vidareutveckla en islandshäst än en fjordhäst och det beror främst på den extra gångaren. Tänker på en fjording jag hjälpte till att rida in, det gick himla fort, medan islandshästar tar betydligt längre tid att stärka gångarterna.

Men jag tycker om fjordhästarna för rasen i sig, men känner ändå att man får ännu mer med en islandshäst. Förstår ni hur jag menar? Mer häst för pengarna liksom.

Vill slutligen säga att temperamentet, kännsligheten för hjälperna, nyfikenheten, viljan ja allt det man vill ha hittar man hos många islandshästar, inte alla, men många. Har hittat det hos en del fjordingar oxå, men det är vanligare hos islandshästarna.

Har du någon bild av drömfärgen?

Precis som nämnt ovan är det den gradvisa förändringen av färgen som jag älskar mest, även om jag är mycket förtjust i de olika gråa nyanserna (1-5 år), den helvita hästen (ca 8-10 år) och när de börjar få flugor (äldre än 10 år). Det kräver ju att hästen är heterozygot för skimmel dock. ;)

Tack för rastipsen! Fell har jag fått för mig bara kan vara brun och svart. :o Welsh Cob "får" ju vara skimmel men det anses fel eftersom den då har inblandning av antingen mountain-blod eller ponny-blod. :crazy:

Oavsett ras skulle jag kanske inte tycka att det var jättesmart att köpa en häst enbart på grund av färgen

Om du läser i tråden ser du att jag inte enbart väljer häst på grund utav färgen, utan jag är ute efter lite andra egenskaper också. Därav min fundering på islandshäst och highlandponny. :)

Vill du ha en fjordskimmel får du nog lov att häda litegrann. :D

Haha, ja det är nog sant... Samtidigt så älskar jag ju den där brunblacka färgen som fjordkorsningar får, ifall det inte skulle bli skimmel. :angel:

IC/ tinker finns väl som skimmel? Kanske skulle passa, jag tycker att de har liknande psyke mm som fjord?

Gör den? :eek: Jag trodde att den färgen var bannlyst eftersom de skall vara skäck. Men jag gillar ju "våra" mule-tinkrar enormt mycket. :love:

Ovanligt skulle jag tro, däremot finns det ju vita tinkrar, som inte har några fläckar.

Här är dock några lånade bilder på ovanligare färger.
dunbrody3.jpg

romeo2.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka