visst bör väl sällskapshästen vaccineras med hästinfluensa när hagkompisen tävlar?

sommarvind

Trådstartare
Jag ska ev låna ut min ponny på foder och till en familj som tävlar mycket med sitt sto , min ponny har alltid endast varit stelkrampsvaccinerad, jag föreslog att det är nog bäst att han vaccieras mot hästinfluensa nu innan han flyttar dit. Dom menade då att de behövs nog inte för dom har aldrig någonsin vaccinerats deras sällskapsponnyer med annat än stelkramp trots att hagkompisen tävlar i mellan varven.

Jag undrar då hur stor riksen är att han blir drabbad av hästifluensa? Omöjligt att att svara på, ja vet, men över lag?

Sv: visst bör väl sällskapshästen vaccineras med hästinfluensa när hagkompisen tävlar

Jag hade vaccinerat min, hur dom andra tänker förstår jag inte.

Sv: visst bör väl sällskapshästen vaccineras med hästinfluensa när hagkompisen tävlar

Om de inte tycker vaccination är nödvändigt, frågan är hur mycket annat de tycker är nödvändigt för sällskapshästen... Känns inte som superbra hästhållning om man skiljer så på hästar.

Tävlingshästar kan ju dra hem både det ena och det andra, efter ett meeting har de ju träffat många andra kusar.

Jag hade absolut velat ha en sällskapshäst till en tävlingsaktiv influensavaccinerad. Kostar så lite när man ändå har veterinären ute. Vår sällskapsponny följde alltid med ridhästarna på hälsokontroll, och fick nästan samma genomgång. Det blev tänder, allmänkontroll och vaccinationer.

Jag har en gammal häst 25 år nu, som inte tränas eller tävlas längre men eftersom hon går med yngre hästar som ev kan dra hem smitta så rekommenderade i alla fall min veterinär att gamlingen också skulle vaccineras

Känner också lite så... även om jag vaccinerar honom nu, så är deras tankesätt något osunt? Kanske ska se mig om efter en annan fodervärd? Med tanke på att dom gör sådan skillnad på hästar?

Hade inte skickat iväg min häst till någon som hade den synen på sällskapshästar...

Jag har min sällskapsponny vaccinerad, en sånt löjlig billig försäkring för ett älskat djur som är så mycket värt.. Hade aldrig förlåtit mej själv om stora hästen dragit hem något som gjorde henne sjuk..:(

Mvh Domino_s

Jag har 2 sällskaps hästar till min tävlings häst, den stora är fullt vaccinerad mot allt utom botulism och den lilla är inte vaccinerad mot ngt på 10 år typ.. Men hon har heller ingen direkt kontakt med tävlingshästen, står i var sin ände av stallet och går i skilda hagar. Aldrig varit sjuk och aldrig varit skadad, har av ngn anledning inte blivit att vi vaccinerat henne.. vet att vi borde.

Tja, min förra veterinär ansåg det onödigt att vaccinera min gamla sällskapshäst... Enligt hen blev smittan värre ju fler hästar som fanns i stallet.

Jag vaccinerade inte sällskapshästarna, men tävlar inte heller så frekvent...

Vaccinerar numer alla hästar, men då är det unga, blivande tävlingshästar!

Och jo, hen jobbade i många år som just epizootveterinär på en högt uppsatt position inom den största(?) hästsporten...

Jag vaccinerar alla, oavsett om de lämnar gården eller inte. Kostar ju i stort sett samma att vaccinera tre som fyra...

Varför vill dom inte vaccinera? Är det för att det kostar? Jag skulle inte vilja låna ut min ponny till några som tyckte den lilla extra utgiften är onödig. Hur stor risken är att hästen blir smittat är irrelevant för mig, för det är en risk även om den är liten.

Liknande trådar

Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka