Vissa har svårt att förstå!?

N

Novalee

På valpkursen vi går nu sa ledaren första dagen specifikt att vi inte skulle låta hundarna hälsa i koppel utan vänta så dom kunde hälsa på slutet vid släppet!!

Men ändå är det dom som så fort hunden vill fram och hälsa bara låter den göra det:smirk: Utan att tänka på att jag kanske inte vill att min hund ska hälsa:mad:

Förstår bara inte detta:eek: när ledaren dessutom sakt till...

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Men de lyssnade nog inte... för de tycker väl att eftersom det är valpen som går på kursen, så är det valpen som ska vara uppmärksam på instruktioner...

De är väl bara där som chaufförer? Inte är väl "valpkurs" till för matte&husse?

*S*

Vissa människor fattar inte instruktioner... eller så var de för nervösa och fulla av intryck att de inte snappade upp detta. Du får väl påminna dem nästa gång. :-)

Så där tycker jag att det är hela tiden på kurser på "lägre" nivå. Vi har just gått en grundkurs och en fortsättningskurs och jag får nästan bita mig i läppen för att inte bli vansinnig på att folk inte lyssnar. Okej att dom kanske inte hörde. Men när instruktören sagt samma sak om och om igen och dom fortfarande inte gör rätt? Och nu snackar vi inga avancerade saker utan typ "kopplet i höger hand", "prata med hunden", "gör dig intressant", "ögonkontakt SEDAN godis" och en massa andra småsaker. :(

Ibland funderar jag på om man lyckas nå fram med andemeningen med det hela, inte bara förbudet?

Men när vi gick valpkurs så tyckte jag att vår instruktör var väldigt noga med att säga varför. Och visst f*n lekte de med valparna hela tiden ändå. Men de lät bli oss som inte ville. Det var ett par som hängde ihop. Gissa om att deras valpar var splittrade och ointresserade av att träna...

Vi andra hade ju jättesugna och duktiga valpar. Jag hade dock börjat lära min valp sitt-stanna kvar som första moment och det tog hon till direkt hon inte fattade någonting. Hon bara satt där som tjuren ferdinand och jag tänkte att *herregud* vad ska det bli av denna hund? Antagligenså seeeg att hon nog aldrig skulle orka göra något. Men tänk att när hon blev 6 månader så släppte hon loss och sen blev inget sig likt :rofl:

lite off topic men... det där har jag aldrig fattat riktigt. varför inte låta alla valparna hälsa på varandra först så ärdet avklarat och så kan de bättre koncentrera sig på träningen. åtminstone de första gångerna när allt är så nytt och spännande.

jag tycker det verkar som om SBK's grundkurser allt för ofta handlar om förbud, förbud och åter förbud. är inte det fel ände att börja i?

cillamuffins skrev:
lite off topic men... det där har jag aldrig fattat riktigt. varför inte låta alla valparna hälsa på varandra först så ärdet avklarat och så kan de bättre koncentrera sig på träningen. åtminstone de första gångerna när allt är så nytt och spännande.

jag tycker det verkar som om SBK's grundkurser allt för ofta handlar om förbud, förbud och åter förbud. är inte det fel ände att börja i?

varför ens träna med en valp, valp är betraktat som baby o ska förbli det till hunden är mogen för o kunna koncentrera lite grann iaf.

det är ju samma som att du räknar med att ditt barn ska kunna läsa innan den börjat skolan det gör du ju inte, men valpar de ska kunna det mesta redan innan de klivit ur valpstadiet.

Nej låt dom vara valp, de får nog me krav o förbud som vuxna så låt dom bara vara hund en tid i livet iaf.

jag själv skulle aldrig börja köra med valp, väntar 8-9måander med lydnadsbitar ex, men kör naturliga grejer för hunden som ung, som bita ,inhopp i trasa, o massa spårträning bara det inge annat..

Berättade för min kära mor; "Men du vet att på valpkursen så får dom inte busa?"

Hon: "Eh.. va?.. eh.. nähä.... vad gör man då?"

:crazy:

Först? De ska ju leka först, i varje paus, sen när man är klar... Det är kanske jätteroligt och jättebra för valparna, men man går ju ändå valpkurs för att lära sig något. En valp som bara stretar och drar och vill till sina kompisar har man ingen chans att ens testa saker med och känna efter hur det känns. Kan lova att de som körde den metoden inte ens kunde träna inkallning med sina valpar (rätt egensinniga raser också dessutom med redan låg förighet) Leka kan väl valparna göra utanför kurstid?? Jag har aldrig förstått varför det ska göras då.

Fast man tränar ju inte på det viset med en valp på kurserna.
Man lär ju ägarna hur de ska göra för att få en trevlig hund.
Har precis haft en valpkurs där vi gått igenom inkallning och vad man ska göra om hunden inte lyssnar på inkallning mm, det har fått prova på lite leta övningar, hur de kan belöna på olika sätt i skogen (tex korvträd). Och vi tränar framförallt kontakt, men korta stunder.
Visst tränar du också inkallning med din hund innan 8 månaders ålder?
Man kräver ju inget på en valpkurs, man lär ut och försöker visa hur man ska göra. Och när husse/matte ser att hunden faktiskt kan, så blir de stolta.
Sen kan jag väl tycka att en valp på 12 veckor inte behöver gå kurs, utan man kan ju vänta tills de är lite äldre.

Cilla: Sista gången så var vi ute och gick i skogen och stannade och gjorde lite olika övningar. När vi började gå så var det några som lät sina hundar nosa på varandra och busa lite. Gissa vilka som sen hade problem att få upp kontakten med hunden igen. Det gick, men i början var de kompisarna som drog.
Vi har varit noga med att de inte fått hälsa, och vi har heller inte haft problem med några valpar som hellre sprungit fram till de andra, utan de har tyckte det varit roligare med husse/matte.
Matte/husse har fått jobba att hålla kontakten med sina hundar, och det märks att då har de inget behov av att hälsa på andra.
Sen fanns det ett par som inte jobbade med kontakten, men var också de som hade hundar som bara ville göra annat.

Vi har låtit valparna leka också, men bara en gång. Då var det när "träningen" var slut och vi gick iväg till skogen lite.

Jag låter inte mina vuxna hälsa på andra hundar när jag åker för att träna. Så varför ska jag lära valpen att det är ok...

Jag börjar träna in grundlydnaden när valparna är ca 4 månader.
Inkallning och Nej får de börja lära sig redan från 8 veckors ålder. Koppelträningen likaså.

jag har knappt tagit av min hundvalp från gården så inkallning är inget jag har behövt ännu i större utsträckning, dessutom är det bara o vissla så kommer han som en raket till en, så nej inkallning kör jag inte ännu.

sen varför ska valpar leka med andra hundar är det inte husse/matte som ska vara roligast på denna planet det har jag fått för mig, min får inte träffa andra hundar förrutom den jag har samt leka med mig bara.
Och han måt inte dåligt av det snarare tvärtom man får inget problem sen med andra hundar.

PIRU skrev:
dessutom är det bara o vissla så kommer han som en raket till en, så nej inkallning kör jag inte ännu.

Men visslingen Är ju också en form av inkallning...:p

Den formen av "inkallning" kör jag också med på småvalpar, fast jag har inte en vissling, utan ett annat ljud ;)

Jag tycker det är jätteviktigt att börja med dressyren när hunden är i valpstadiet!

När min hund är 8-9månader så skall den i princip vara "klar", om man nu kan uttrycka sig så! Givetvis så får man ta i beräkning att hunden är i unghundsstadiet fortfarande och kan brista ibland, men den skall kunna/förstå alla nödvändiga kommandon. Kan inte fara ut i skogen med en hund som inte förstår stanna/sitt/hit :eek:

Dressyrträningen börjar när valpen är 8veckor. Den får exempelvis sitta och vänta på att få lov att ta sin mat. På så vis har man redan när den är så liten lärt in grunden till kommandona sitt/nej/varsegod....När hunden är 8-9månader så är det apporten man håller på med och då måste resten av dressyren redan finnas!

Att man sedan i början leker in momenten med valpen för att sedan öka kraven vartefter är givetvis en självklarhet.

Säger som Gnist. En vissling är ju också en inkallning.
Ber man hunden komma till sig, så är ju det en inkallning. Sen hur man gör, spelar ju ingen roll. Man gör så som man vill ha det.
Sen är det ju skillnad att köra ren inkallning som på tex tävling, men det är det väl ingen som gör med valpar.

Grana skrev:
Säger som Gnist. En vissling är ju också en inkallning.
Ber man hunden komma till sig, så är ju det en inkallning. Sen hur man gör, spelar ju ingen roll. Man gör så som man vill ha det.
Sen är det ju skillnad att köra ren inkallning som på tex tävling, men det är det väl ingen som gör med valpar.

Visst är det inkallning men för mig är inkallning nånting som är ovillkorligt släpp allt du gör o spring så fort du kan men det begär jag inte av min valp utan han kommer i den takt han vill.

:crazy: Ledaren var nogran med att förklara varför också:angel: dels var det inte så bra med stöket som intrasslade koppel och sen förklarade hon även att man kan få problem om man hela tiden låter sin hund hälsa om den vill hälsa... man får en hund som tvunget måste hälsa och som bestämmer istället för att man själv bestämmer:o

På den kursen jag går har dom dessutom ett släpp på slutet där alla hundarna får hälsa och busa!!!

Problemet med hundägare som låter sina hundar hälsa hur som verkar vara vanligt på promenader också:crazy: UTAN att höra efter fall den andra hundägaren tycker det är okej:mad: Något jag inte förstår överhuvud taget!!!

svarar alla:

i min träningsgrupp finns det också en hel del valpar och sedan jag gick med har några stannat kvar och de hundarna är nu vuxna. ingen av dem har problem att umgås med andra hundar och fokuserar mer på träningen än på de andra hundarna. vi har ofta hundyror där en hel drös hundar, oavsett ålder och storlek får springa runt tillsammans.

så det där med att de svarar sämre på träningen för att man avdramatiserar andra valpar köper jag inte. det låter mer troligt att ägarna i så fall är inkonsekventa och okoncentrerade även i övrigt och att olydnaden beror på det.

PIRU: det är inte fel att börja med grunderna relativt tidigt. vi förbereder fritt följ, "runtom" (utgångsställning), inkallning, sändande etc väldigt tidigt. men krav och förbud kommer inte förän långt senare.

Jag tycker det är helt fel o börja träna så tidigt iaf.

jag hinner med allt innan tävling ändå runt 18 månader utan en massa strul med en valp som är totalt ofocuserad på träning.

En valp är att betrakta som en baby, den har fullt upp med att
undersöka världen etc. Dessutom varierar valpens sinnesstämningar mycket under uppväxten.

förstår inte vitsen med en massa krav o så på en valp den får ju nog tungbörda i vuxet stadie.

Kraven kommer inte in i bilden för mina hundar före 6-8 månaders ålder, beroende på ras och individ.
Man kan lära dem grunderna i alla fall på ett positivt och lekfullt sätt.

jag skrev också att kraven inte kommer förrän senare. vi kör mest med shaping i inlärningen och forcerar inte fram något.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar