Sv: Vissa har svårt att förstå!?
Fast man tränar ju inte på det viset med en valp på kurserna.
Man lär ju ägarna hur de ska göra för att få en trevlig hund.
Har precis haft en valpkurs där vi gått igenom inkallning och vad man ska göra om hunden inte lyssnar på inkallning mm, det har fått prova på lite leta övningar, hur de kan belöna på olika sätt i skogen (tex korvträd). Och vi tränar framförallt kontakt, men korta stunder.
Visst tränar du också inkallning med din hund innan 8 månaders ålder?
Man kräver ju inget på en valpkurs, man lär ut och försöker visa hur man ska göra. Och när husse/matte ser att hunden faktiskt kan, så blir de stolta.
Sen kan jag väl tycka att en valp på 12 veckor inte behöver gå kurs, utan man kan ju vänta tills de är lite äldre.
Cilla: Sista gången så var vi ute och gick i skogen och stannade och gjorde lite olika övningar. När vi började gå så var det några som lät sina hundar nosa på varandra och busa lite. Gissa vilka som sen hade problem att få upp kontakten med hunden igen. Det gick, men i början var de kompisarna som drog.
Vi har varit noga med att de inte fått hälsa, och vi har heller inte haft problem med några valpar som hellre sprungit fram till de andra, utan de har tyckte det varit roligare med husse/matte.
Matte/husse har fått jobba att hålla kontakten med sina hundar, och det märks att då har de inget behov av att hälsa på andra.
Sen fanns det ett par som inte jobbade med kontakten, men var också de som hade hundar som bara ville göra annat.
Vi har låtit valparna leka också, men bara en gång. Då var det när "träningen" var slut och vi gick iväg till skogen lite.
Jag låter inte mina vuxna hälsa på andra hundar när jag åker för att träna. Så varför ska jag lära valpen att det är ok...