Visning av åringar?

C

crazy

Funderar på hur man normalt brukar visa åringar?Jag trodde att det normalt sett gick till ungefär som vid fölmönstringen...dvs att man kanske leder i skritt och sedan släpper för att se traven och galoppen?Men det kanske inte är så?Är det olika från ställe till ställe?

Min åring e: Dammen-Marwin blev visad av sin/sina ägare idag och var tydligen tvungen att ledas i såväl skritt som trav.De hade kämpat med henne i traven och var väl glada trots alla övningar att hon åtminstone travade alls...men det blev ju naturligtvis inte den traven man skulle önskat.Galoppen bedömdes tydligen inte alls....utan allt bedömdes efter den gamla skalan så att säga.Retar mej lite på att traven inte kunde bedömmas lös istället...hon har ju en väldigt fin trav med superelasticitet....suck.

Någon annan som visat åring?Gjordes det likadant?

Sv: Visning av åringar?

Skritten och traven bedöms alltid för hand, sen släpper man för galopp, men visar du på en vanlig premiering, så är bedömningen på fem punkter, dvs inte galoppen.

Men jag ska visa min 1.5 års hingst på rådgivande hingstbedömningen nu i höst och då bedöms galoppen.

Men när jag visa honom på fölvisningen så bedömde dom skritt och trav när dom gick för hand.

Men visst får dom fram en mycket bättre trav i frihet, så det är ju där dom skall titta i stället.

Som Cilvia skrev så är det 50 p skalan som används vid 1 och 2-års preimeringar för halvblod - alltså 'vanlig' exteriörbedömning. Det finns enbart 'vanlig' exteriörbedöming för 1 och 2-åriga ston, oavsett om du visar på premiering eller utställning - rätta mig någon om jag har fel. Vid rådgivande bedömning för unghingstar däremot bedöms galoppen och då fritt som Cilvia skrev.

Exakt hur visningarna går till står utförligt i propositionerna men vad gäller både 1 och 2-åringarna så är det vanliga att de först visas på ring, samtliga ihop i skritt, för att sedan exteriörbedömas var för sig i skritt och trav vid hand och slutligen gå på ring igen för rangering.
Så gick det också till när jag visade en åring för ett par veckor sedan.

Tror också att det är som dom andra skrivit. Men visst är det tråkigt om hästen visar sig bättre när den är lös. Vad fick hon för poäng och kritik??

Visst hon blev klass 1 med 38 poäng :smirk: ...så ni kanske tycker att jag borde vara nöjd ändå....men,men... :crazy:

Jag har aldrig sett en sådan bra trav på en fölunge som hon hade som föl (tänk då på hur många jag sett under årens lopp)...därför är det ju ytterst retfullt. :eek:

Jodå jag fick mail ifrån dem dagen innan och jag vet att de kämpat och tränat mycket och länge-men hon är som sin kära mor;förstår inte alls varför någon ska försöka slita med en och springa-när man faktiskt kan göra det mkt bättre självt. :crazy:

Hennes trav är INTE 6 mässig! :cry: Jag undrar hur många åringars gångarter sabbas poängmässigt pga av att de visar dem så?Hade varit mkt bättre med rörelser i frihet! :devil:

Hon fick poäng & kritik enligt nedan;

Typ 8, Välpropotionellig

Huv-hals-bål 8, Ngt bred hals, djup bål, god överlinje

Extrem. 8, Välbenad från sidan, lindrigt tåtrång

Skritt 8, Ledig, vägvinnande

Trav 6, Taktmässig men kort o markbunden

Dvs Totalt = 38 poäng och klass 1

Ska få nya bilder på henne från visningen sen idag...ska bli kul!Synd att min hemsida är så krabbig....annars hade jag laggt ut bilderna här.

Trödsta dig med att hon bara är åring!!
Nu vet ni ju att ni kanske måste visa henne i trav vid hand, och då är det ju bara att träna!!! För visst sjutton måste hon kunna visa sin fina trav även vid hand!!!!
Dessutom är det ju inte säkert att hon visar den fina traven även om hon får springa lös! Hon kan ju strutta runt som en kanin och fokusera på allt annat i stället.
Mitt råd är: Träna, träna träna!!!!

Så hoppas vi alla att hon visar sig bättre nästa gång!!!

Häls. Embla

Jag visade oxå min 1:åring i år och hon fick också 38 poäng, jag var nöjd men som sagt traven blev mycket sämre än vad den igentligen är men hon är rätt överbyggd så jag förväntade mig inte mer för dagen, men jag håller med om att åringarna hade nog visat bättre om man hade fått släppa dem i traven tror jag och de är ju lite osamanhängda vi den här åldern när de håller på att växa :D

Men jag tycker absolut inte det är dåligt med att bli klass 1 vid 1 års prem. för det är många som blir klass 2 pga att de växer och ser allmänt valpiga ut.

Åringarna här uppe visades på samma sätt dvs ledda. Det visades bara 3st o två fick 38poäng och en 39p(den såg väldigt "färdig" ut).

jag visade min åring som föl med goda resultat o valde att inte visa henne iår pga av att hon ser just "valpig" ut!

Jag funderar som på varför man vill visa sin åring?! Den enda anledningen jag kan komma på, förutom om det sker för moderns skull, är för att det är så roligt med premieringar och iofs om man är lite osäker på vad man har får nå skrälle hemma *blink*.

Jag tycker det är så roligt med visningar o allt runt omkring det. Tvätta, knoppa o träna inför o de darriga knäna när bedömningen fälls=)

Jag tycker du ska vara nöjd över det reultatet o se fram emot 3årsvisningen! men jag kan hålla med om att de visar sina gångarter bättre lösa eller med någon proffsig visare som vågar släppa fram dem.

Nja nu är det ju så...att det är min UPPFÖDNING men vi äger henne inte längre och det var de nya ägarna som visade och jag VET att de övat jättemycket.

Tyvärr är hennes mamma likadan,hon är 6 år och skulle aldrig nedlåtas till att låta någon springa med henne vid hand.Hon anser det som kränkande verkar det som....då hon är en dominant märr med MYCKET starka personliga åsikter om det mesta.Sådan mor sådan dotter!

Säga vad man vill men jag anser hur som helst att även om du har en häst som travar fint vid hand...så är det ändå en störande faktor med personen som håller i hästen.Det behöver inte vara mkt störande...men en marginell störning blir det liksom ändå.

Nej jag hoppas de ändrar reglerna på detta...så att även våra 1 och 2 åringar får röra sej fritt i trav och galopp(så även galoppen blir bedömd).

Jo det är bra att bli klass 1 på en 1 års premiering...det är få förunnat eftersom de oftast växer så ojämt och ingenting stämmer någonstans.Om hästen är överbyggd så blir ju steget både kort och lite stumt samt i framvikt.

Problemet här är att hon då fått helt fel siffror...eller rättare sagt korrekt för dagen så som det såg ut i och med "häst i trav på släp"(enligt ägarnas beskrivning).Visst hon kommer igen sen till treårstestet.Hade ni sett hennes RIKTIGA trav så hade ni blivit lika upprörda som jag över detta.

Jag tillhör inte dem där som ursäktar en "dålig dag", nej jag är MYCKET kritisk till mina egna hästar bedömningsmässigt.Jag vet vad kritiken och siffrorna står för och när det handlar om växtperioder etc som påverkar detta.Här drabbas då hästen av dåliga poäng för en trav som egentligen är mkt bra, pga av att det inte gick att visa henne lös.Jag tycker det vore naturligt att man skulle få visa 1 och 2 åringar lösa lika väl som alla andra.Hade traven varit värd en 6:a...ja det hade jag tagit utan diskussion-för alla hästar kan inte ha enorma rörelser och de är framavlade för olika syften.

Att älska dem är en sak, men sysslar man med avel får man ändå inte famla i blindo utan veta vad man pysslar med.

Jag föredrar treårstesterna...fast har väl lite åsikter om det inte borde ske 2 gånger per år istället(en på våren och en på hösten).En del känner sej tvingade att dra iväg med hästar mitt i växtperioder osv...mindre lyckat.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 019
Senast: Habina
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar