Visar sig fläkskador på en gång?

Fibusen

Trådstartare
Min häst gick i morse omkull i hagen,bakbenen hade bara glidit undan,och nästan gått ner i spagat. Han vart chockad och rädd och vågade inte resa sig först,men efter ett tag så stutsade han upp. Inge halt i varesig skritt eller trav.

Något ben är då inte brutet,men det finns ju så mycket mer som kan gå sönder... Är orolig att han ska få några men av detta,men om nått är trasigt,borde det inte ha visat sig att nått var fel direkt efter? Det hände runt kl 8 i morse,han vart kollad under dagen,och jag var dit kl 16,ingen ser nån hälta alls.

Kan jag andas ut,eller kan det finnas skador som kan dröja länge innan dom visar sig?

Sv: Visar sig fläkskador på en gång?

Det kan dröja. O det behöver inte märkas förrän han går lite tuffare. Det beror ju lite på hästen också, hur tålig den e!

Min halkade till lite på asfalt och fläkte sig yttepyttelite, och det dröjde ett litet tag innan det märktes, hon blev gradvis stelare. :(

Han är ju inte ens två år än så han har jusst inte gjort så mycket mer än att gå i hagen. Tänkte ta ut en kiropraktor sen och be den känna igenom om det finns ev låsningar.

Jag är mest orolig för allvarliga skador som kommer upp sen när man ska rida in och börja bygga muskler,rädd att han kanske inte håller i framtiden,men om det skulle vara så pass stora skador som gör att han inte kommer hålla till ridning,borde han inte varit halt i dag när det hade hänt? Eller kan han vara ohalt trots att det finns en sån stor skada som påverkar användbarheten?

Kan man kolla upp det på något sätt? Även fast han är helt fräsch,eller är det som att leta efter en nål i en höstack?

Vart hon bra sen då?

Jag har ju alltid hört att just fläkskador är så jäkla otäcka,så det känns för bra för att vara sant om pållen kom undan med ingenting när han så gott som låg i spagat på isfläcken...

Senast ändrad:

Hon gjorde det när hon var dräktig och blev halt högt upp. Hon fick vila i ett par månader, finns liksom inte så mycket
mer man kan göra när hästen är dräktig. Jag tog självklart ut veterinär. Vi ULade och röntgade hasen för att se om det
var någon skit i den, men det var helt ok. Min 18 åring såg ut som en treåring på plåtarna. :love: Vet ordinerade vila,
hon vilade och vet kom ut och kollade henne och hon var ohalt. Han sa åt mig att rida igång lite sakta och rida lätt
fram till fölningen. Jag har ridit henne lätt i alla gångarter och hon är ohalt och pigg som en spigg under ryttare och vid
longering. Självklart ohalt. Ska hursom åka in och kolla upp henne på klinik när det går. :)

Du får ursäkta om jag minns galet,men var det inte din ponny som hade nån skada som gjorde att hon inte funkar fullt ut? Eller minns jag galet?

Nja, hon har haft en senskada som hon fick i hagen, men efter det så hoppade vi 120 banor.
Blev även felskodd -09 en sväng och blev jättedålig, men det löste sig och hon blev helt frisk.

Men sen fick hon en spricka/fraktur i carpus hösten -10 för att hon nästan blev påkörd...

Hon läkte fint och det syns inte på röntgen, när vi började rida igång igen så var hon dunderfräsch.
Men eftersom att hon är gammal som gatan. :angel: Så var det liksom sista chansen att betäcka henne -11.
Efter noga rådgivning med veterinärer och uppfödare så enades vi om att även om hon är en klantskalle
så är hon röntgad från topp till tå (Ja allt utom bog, hals och huvud...) helt UA och har inga ärftliga defekter.
Så det blev ett föl. :)

Så jag vet inte om hon kommer att fungera fullt ut efter sin fraktur/spricka, men troligtvis lär hon göra det. :)

Ok,jag fick för mig att du betäckte pga att hon ej funkade till ridning... Hur gammal är hon? Hon är ju så jäkla snygg! :love:

Nej då, hon har nog aldrig gått så bra som när vi ställde av henne för betäckning. :love: Hon är 18 år gammal. :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 711
Senast: Raderad medlem 19815
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Madde71
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka