Visa i halter - täcka åring?

western_wannabe

Trådstartare
Ni som varit med ett tag kanske kan komma med lite synpunkter ang. detta.

Har en åring som ska visas i Halter nu i sommar, förhoppningsvis redan om 3 veckor på dubbelshowen på Greva. Uppfödaren är på mig om att han måste gå täckad, och jag förstår ju att så kort päls som möjligt är önskvärt ur bedömningssynpunkt. Samtidigt går hästarna på bete, och efterssom jag sitter med brutet ben så är det nära och kära som sköter den mesta kontakten med hästarna. Och att gå ut bland unghingstarna för att lägga på och ta av täcke i tid och otid känns lite mycket begärt. Dessutom tänker jag på skaderisken, har en hel del skog i hagen som hästarna söker skydd i vid oväder, och inte minst om den andra hingsten fastnar (har sett detta förr) då de leker ganska intensivt.

Hur mycket nerdragning på omdömet riskerar man att få på en åring med normal päls? Han har fällt vinterpälsen och har en fin jämn blank hårrem normalt för en häst vid denna årstiden, absolut ingen lurvig päls, men kanske något längre än en häst som går täckad dygnet runt. Man tycker ju att exteriören borde gå före hårremmen, men det finns kanske domare som tycker annorlunda?

Spontant vill jag inte lägga täcke på förrän veckan innan då han kommer flytta in på stall igen och förberedas.

Ni som varit med i några år, vad anser ni? Ropar på Wrangler bl.a. ;)

Sv: Visa i halter - täcka åring?

Jag täckar hela vintern om jag ska visa på våren men att börja täcka nu kommer ju inte göra något till.... Hästen kommer inte att släppa mer päls fortare nu så att säga. Så om hästen inte har varit täckad innan hade jag inte börjat nu, men jag hade borstat som en tokig varje dag för att få bort så mycket som möjligt. :)

Pälsen har betydelse, eller rättare sagt -hela skicket på hästen så att säga. Men i Sverige är det många som visar mer eller mindre "lurviga" hästar på våren så du behöver inte känna att du inte kan visa. Men visst kan det dra ner bedömningen beroende på hur pälsad hästen är och vem som dömer.

Se bara till att du hoodar och täckar ordentligt efter badet och använder bra produkter i håret så det ligger så slätt och fint det bara kan. Och bort med alla "tofsar", "skägg", hovskägg och liknande!

Däremot, som sagt, täckar jag alltid unghästarna från tidig höst OM dom ska ut på våren eller försommaren och visas. Plus att dom står under ljus inne så dom inte sätter så mycket päls. Jag har stora kuperade hagar med kompisar och tycker inte att skaderisken med täcken är speciellt stor. Viktigt med välpassande täcken dock.

Du var snabb ;)

Han har varit täckad i vinter fram tills vårsolen tog övertaget. Han stod även en hel del på boxvila i vintras (en liten drull-pelle) så han har inte fått satt någon enorm päls... Du har kanske sett på min facebook hur han ser ut nu på våren? Finns en uppställd bild från den 10 april, där är han bra mycket lurvigare än nu...

Det skulle ju kännas surt att bli nerdömd p.g.a. lite päls, men samtidigt kommer vi åka på första tävlingen mest för rutinens skull, och har vi otur kanske vi blir ensamma i klassen...

Senast ändrad:

Alltså, oavsett hur du gör med täcke nu så tror jag inte det gär så mycket skillnad till eller från... Jag hade nog haft täckat iallfall vid tråkigt väder men om det är krångel med täcke på och av just nu så är det ju krångel och inte så mycket att göra. Och han lär ju inte SÄTTA mer päls, bara kanske inte släppa den han har lika fort. Men det har helt med ljuset och temperaturen att göra. Hoppas på sol och värme och inga moln så släpper han säkert mer och borsta så mycket du kan. Och sedan försöka få honom så "slick" som möjligt med täcken och hoods inför tävlingen.

Även om det inte är optimalt så har jag sett myyyyycket värre påpälsade hästar i halter :D

De finns 100000 miljon saker du kan göra för att få din häst snygg innan tävling - träna den en massa, ha på 13 olika täcken, borsta och tvätta 2 ggr om dan, köpa 25 olika sprayer till hårremmen. Sen är det upp till DIG hur mycket du (och de som hjälper dig) orkar göra. Är man sen proffs och representerar sitt företag så gör man anntagligen 99 av de sakerna, men en annan som ska hinna med både jobb och familj vid sidan av hästen väljer att kanske bara göra 3 av de sakerna.
Så i ditt fall hade jag struntat i att täcka hästen.

Tvätta, grooma och det viktigaste..Träna hästen att ställa upp sig! Det och att ha den snyggaste hästen brukar vara det som gäller. Ettåringar behöver springa, leka, och ha bra foder, det gör att dom växer sig snygga.

Snyggaste hästen vet jag redan att jag har ;) Skämt åsido, han är mycket hanterad, ställer upp bra, och är exteriört korrekt med mycket muskelmassa. Jag är perfektionist uti fingerspetsarna, så visst hade det varit kul med en riktigt kort hårrem också... Skönt att höra att jag kanske inte är den enda som inte täckar mina hästar året runt :)

*kl*

Jag kan förvisso inte förstå varför man inte skulle kunna kombinera att en unghäst har täcke på sig och får springa och leka med kompisar i stora kuperade hagar. Det har aldrig varit något problem för mig iallafall :confused:

Sedan om man inte kan eller vill täcka av andra anledningar så är det ju bara att strunta i det.

Jaa du jag har alla möjliga olika sorters täcken.

Och jag har haft en hel del unghästar, i princip en hage med unghingstar varje år de senaste åren.
Mina hagar är stora och kuperade med skog och växtlighet. Mina hästar går alltid i flock, förutom vissa äldre hingstar om dom inte är vana vid att gå med andra hästar.

Jag täckar ofta mina unghästar, inte alltid det beror lite på hur dom "bor" nattetid på vintern vilket kan variera (inne eller lösdrift), hur fodret är (det har hänt att det varit så mycket "malla" att jag valt att ha otäckat för att kunna ge mer/fri tillgång på grovfoder) osv.

Men aldrig har jag haft en unghäst för sig själv själv eller i liten hage (eller någon häst för den delen), och inte har jag då haft några täckesproblem. Visst, någon reva då och då men inte mer än vad som är normalt, och täckena ska ju gå sönder om det behövs.

Dom allra bästa täckena jag har haft är täcken inköpta på Ullared.

Jag täckar inte alltid, finns det ingen anledning att täcka så gör jag inte det. Men ofta täckar jag och då även unghästar.

Jag måste väl vara unik då, men det är ju trevligt för en gång skull.

Du är nog inte ett dugg unik om man ser till de mål du har som uppfödare :)

Har man som mål att visa sina hästar i unga år tror jag att många gör som du. Min tränare/uppfödare är ju en av dem. Generellt sett tar det mig lite emot att "pjåska" med så unga hästar, men det beror nog mycket på min bakgrund, är ju helt grön inom western och show-världen. Men det går ju inte att jämföra med halvblod som inte behöver visas förrän vid 3 års ålder... Ju mer insatt jag blir inser jag ju att vissa saker får jag vackert ta och rätta mig efter om jag ska öka chanserna att komma någon vart med min häst. Och någon var har ju tänkt att komma ;)

Konstigt nog sveps man ju med, och helt plötsligt är hoods, svanspåsar, hovlack och blingiga grimmor helt naturligt :rofl:

Jag tror det är viktigt att man hittar ett sätt som funkar och känns bra för en själv. Det brukar jag alltid säga när folk frågar hur mycket dom ska göra och inte inför en tävlig. Klipp inte i öronen om du inte känner dig okej med det osv (bara ett exempel) Var och en vet vad som passar ens egen hästhållning och vardag bäst.

Jag gör helt olika i olika situationer. Vad gäller pälssättningen gillar jag ljusterapin, 16 h ordentligt ljus (inkl dagsljus då)/dygn så sätter hästen inte så mycket päls. Och då krävs såklart täcke. Men det funkar tex inte om hästen går på lösdrift eller ute mycket. Mina installade hästar går oftast ute ca 18 timmar/dygn.
Men jag kan säga att jag har gått från "Naturist" till "100% täckes/hood nörd" till någonting mittemellan. Och det har hänt att jag inte har visat en unghäst på första tävlingen på våren för att den har varit lurvig... hellre än att ställa mig och helklippa den mitt i vintern till exempel.

Till syvende och sist, har man den bästa hästen exteriört och träningsmässigt så vinner man, såvida man inte kommer med en fullständig mammut (för om inte domaren kan bedöma hästen snabbt går den vidare). Samtidigt, är det minsta val för domaren så kommer dom välja den som ser bäst ut för dagen päls inkluderat.
Man kommer ju inte ifrån att vill man tävla "dom" klasserna så är det mer eller mindre "pjosk (o lite bling)" som gäller. Men vart man drar gränsen väljer man själv.

Dock tror jag att en unghäst som blir stimulerad både i hagen av lek med sina kompisar och av mycket tid i form av hantering, träning och grooming (och pjosk) av sin ägare förmodligen mår bättre än en som går i en lösdrift med bara tråkiga avelsston som kompisar alternativt står i en liten ruta 2 timmar om dagen ute och resterande 22 timmar inne och kanske aldrig/sällan blir hanterad, pysslad eller pjoskad med... mina unghästar brukar bli väldigt avundsjuka på den som pjoskas med för stunden :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka