Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den visar de just nu i första året på gymnasiet, svenskalektionerna med litteratur som inriktning. Dottern, 16, tycker den är ok att visa fast den innehåller en del "graphic scenes".
Jag tänker att mycket beror på HUR filmen visas. Att bara visa den rätt upp och ned känns som usel undervisning.
Men om den är del i ett större sammanhang och där man "plockar isär" väl valda delar är det en helt annan sak.
Typ utgå från en scen och diskussion runt den och så en annan scen osv
Åh, de såg vi också. Jag blev helt hooked på båda filmerna och Dead Man Walking gjorde mig 100% säker på att jag var emot dödsstraff, något som jag hade en känsla för att det var fel men vacklade lite i vissa diskussioner.Vi såg även American History X och Dead Man Walking och de tyckte jag var betydligt värre vad gäller våld
Åh, de såg vi också. Jag blev helt hooked på båda filmerna och Dead Man Walking gjorde mig 100% säker på att jag var emot dödsstraff, något som jag hade en känsla för att det var fel men vacklade lite i vissa diskussioner.
Tror jag var 15 när vi såg de där. Otroligt lärorikt!
Vi fick se Blecktrumman från 1979 av Günther Grass. (Den måste vara vansinnigt lång?)
Den gav ingenting annat än uttråkade elever. Schindlers List och American History X satte nog spår i oss alla när den visades på gymnasiet (nu gick jag en utbildning med inrikting på bland annat film, så vi såg massor av film och analyserade den samma). Det finns film och film.
En del film skapar ett fantastiskt diskussionsunderlag, annan film ger mest träsmak.
Det kan vara ett superbt sätt att fånga upp och väcka intresse, men kräver en bra lärare.
Jag opponerade mig inte mot filmvisning per se, utan specifikt visning av historiskt osann hollywoodaction som historieundervisning. Jag vet att det finns film och film.
Jag skulle kunna tänka mig att visa den för att sedan diskutera historiebruk, att peka på hur historien används för att sälja osv.Att visa en spelfilm om Troja oavsett Brad Pitt-faktor ger jag inte mycket för. Mig veterligen har ingen av dem gjorts med en tillräcklig historisk korrekthet för att de ska vara relevanta. Läraren får nog hitta på något annat sätt att göra antiken spännande.
Lite OT, men hur klarar lärarna av att visa film ur upphovsrättslig synpunkt? Finns det speciella skolavtal vad gäller den här typen av filmer?
(Ja det har förekommit rättsfall när lärare visat film i klassrum utan tillstånd av rättighetshavaren).
Precis som med åldersgräns så ska skolan (tycker jag) visa respekt för upphovsrättslagstiftningen.
Vi fick se Blecktrumman från 1979 av Günther Grass. (Den måste vara vansinnigt lång?)
Den gav ingenting annat än uttråkade elever. Schindlers List och American History X satte nog spår i oss alla när den visades på gymnasiet (nu gick jag en utbildning med inrikting på bland annat film, så vi såg massor av film och analyserade den samma). Det finns film och film.
En del film skapar ett fantastiskt diskussionsunderlag, annan film ger mest träsmak.
Det kan vara ett superbt sätt att fånga upp och väcka intresse, men kräver en bra lärare.
Jag skulle kunna tänka mig att visa den för att sedan diskutera historiebruk, att peka på hur historien används för att sälja osv.
Nej absolut inte, men just historiebruk ingår som en del av historieämnet, den finns det många varianter på det. Men det var mest ett svar på om filmen skulle kunna användas överhuvudtaget i historieundervisning. Antiken är så pass spännande så jag ser inga svårigheter att väcka intresse för just den delen av historien. Ändra delar är betydligt svårare att undervisa om.Ja, fast då blir det ju inte en lika självklar introduktion till antiken plus att läraren måste vara riktigt skicklig för att hålla det på rätt nivå med tanke på åldern på eleverna.
Nej absolut inte, men just historiebruk ingår som en del av historieämnet, den finns det många varianter på det. Men det var mest ett svar på om filmen skulle kunna användas överhuvudtaget i historieundervisning. Antiken är så pass spännande så jag ser inga svårigheter att väcka intresse för just den delen av historien. Ändra delar är betydligt svårare att undervisa om.
Personligen håller jag helt och hållet med dig men det lilla jag har varit med elever så här jag sett att det är rätt skiftande intresse. Mest frusterad blir jag när man inte har något intresse av Sveriges framväxt ibörjan av 1900-talet. Så mycket spännande saker som vi bygger våra liv på idag och ungarna bara tycker på axlarna och liksom "jaha demokrati det är väl självklart " skotten i ådalen var tydligen helt urtråkit.ALL historia är ju intressant, jag förstår inte vad du menar
Jag var nog en av väldigt få elever som hade roligt på historieundervisningen
Personligen håller jag helt och hållet med dig men det lilla jag har varit med elever så här jag sett att det är rätt skiftande intresse. Mest frusterad blir jag när man inte har något intresse av Sveriges framväxt ibörjan av 1900-talet. Så mycket spännande saker som vi bygger våra liv på idag och ungarna bara tycker på axlarna och liksom "jaha demokrati det är väl självklart " skotten i ådalen var tydligen helt urtråkit.
Filmen heter Troja.
Mejlet kom i mejlkorgen i morse och läraren vill ha svar senast i morgon förmiddag. Det finns knappast tid att se filmen själv innan dess.