Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det är den filmen så tycker jag nog tvärtom. Det är ju en helt vanlig, ganska dålig, actionfilm. I så fall skulle jag vara mer oroad över könsstereotyper och att den används som en del av historiaundervisningen...Är det den nyare med Brad Pitt? För en 13 åring kan jag tycka att det är på gränsen. Det är ju en hel del krigsscener med våld och blod och är man inte "van" och kan skilja på verklighet och film hade jag nog varit tveksam.. Jag själv såg en hel del olämpliga filmer när jag var 13 och just då tyckte man mest att det var kul och häftigt men det kan sätta spår som kommer fram senare. Varför vill läraren visa just den filmen?
Jag hade litat till lärarens omdöme och sagt ja. Vi hade besök av överlevare från ww2 i sjuan, efter det kändes tex visningen av Schindlers list väldigt mild. Allt är dock i sin kontext, jag växte upp i John Hron-tid, alla medel var typ tillåtna för att bromsa nynazismen. Troja tycker jag visserligen är rätt brutal men tror inte att den ger känslomässiga följder på samma sätt som typ Apocalypse now som jag minns att vi också såg (dock senare på högstadiet).Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.
Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?
Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.
Fler bra frågor?Varför vill läraren visa just den filmen?
Skulle du svara detsamma om du hade ett känsligt barn, som inte är van att se krigs- eller actionfilmer?Troja tycker jag visserligen är rätt brutal men tror inte att den ger känslomässiga följder på samma sätt som typ Apocalypse now som jag minns att vi också såg (dock senare på högstadiet).
Samma fråga som ovan till dig.Ok, jag fattar att läraren är formellt tvungen osv - men ändå kommer jag att tänka på artiklarna jag nyligen läste om hur engagerade föräldrar blir ett arbetsmiljöproblem för lärarna.
Den här frågan låter som en sådan där jag skulle lita på läraren. Om jag inte gjorde det vad gäller en film skulle jag inte göra det i andra sammanhang heller.
Ojoj, det är nog optimistiskt att tro att en lärare som träffat eleverna ett par gånger i veckan i en termin känner alla 30 eleverna i klassen så väl att hen kan avgöra om den film hen brukar visa är lämplig för alla i klassen.@ameo för min del skulle jag vilja ha mitt barn i en klass där läraren kände eleverna så väl att hen inte visar filmer som några inte klarar av, tror jag.
Fast det (för mig!) är inget skäl att få ett ja.Läraren "brukar visa den", så hen har uppenbarligen bedömt den vara lämplig att visa.
Ojoj, det är nog optimistiskt att tro att en lärare som träffat eleverna ett par gånger i veckan i en termin känner alla 30 eleverna i klassen så väl att hen kan avgöra om den film hen brukar visa är lämplig för alla i klassen.
Ska jag byta skola då, menar du?
Skulle du svara detsamma om du hade ett känsligt barn, som inte är van att se krigs- eller actionfilmer?
American History X och Dead Man Walking
Det finns knappt tid till det. Och föräldrarna har blivit uppmanade att inte prata med barnen om det eftersom de inte fått veta att det eventuellt är filmvisning på gång.Är det möjligt att ha en dialog med barnet om det här? Läsa tillsammans om filmen på Imdb?
Frågan är väl mest hur du, rent praktiskt, tänker att det ska gå till att lärarna ska känna eleverna så bra som du önskar. Hela klassen började i en ny skola med nya lärare i slutet av augusti och de har nu olika lärare i alla ämnen. Och fulla klasser...Det har jag väl inte sagt? Du frågade ju hur JAG skulle göra, inte hur jag tyckte att DU skulle göra.
Gud vad lustigt. Vi såg exakt samma film i gymnasiet någon gång. Märkligt att de inte hittat bättre filmer för historieundervisning sen dess...
Vad gäller ålder så är det så personligt. Vi såg även American History X och Dead Man Walking och de tyckte jag var betydligt värre vad gäller våld. Men så är jag uppväxt med mycket actionfilmer hemma och ingen särskild hänsyn till åldersgränser.
Oj! De där två klarade jag knappt som vuxen. Inte för våldet främst men för vad de gjorde med mig känslomässigt. Båda filmerna har enorm kraft.