Visa bukisar titta hit :)

A

Atomiic

Japp, tre människor i ett stal utgör ingen vetenskap, jag behöver era åsikter, tankar och funderingar kring en diskussion vi hade i stallet idag :D

En häst som tar kortare steg med ett bakben, kan den vara oren, alltså inte markera?

Och om den gör det, tar kortare steg vill säga, kan det bero på gamla skadan i benet (Hästen sätts igång) eller beror det på att den är något starkare i andra sidan och att den därför tar i ojämnt?
Hästen är alltså vid en genomkoll (av ägaren än så länge) mer musklad(men bara aningens) i den "friska" sidan.
Hästen är alltså helt friskförklarad, inget hälta, heller ingen orenhet som känns när den rids. Som sagt, den sägs ta kortare steg med "skadade" bakbenet.

Den visar ingen ovilja till arbete (skritt och lättare trav), tar i friskt och trampar på bra, är framåt och energisk.

Är jag för flummig eller är ni med?

Det här är alltså bara på en diskussionsbasis, hästen är beställd tid hos ET, men jag vill ändå flumma lite.

Ställ gärna frågor så jag kan komma med fler lösningar imorn :)

Sv: Visa bukisar titta hit :)

efter skada kan den ju ha blivit starkare i det "friska" benet, eller om han var skadad länge kan han ha vant sig vid att ta kortare steg med det benet

En skada som innebär smärta eller att ngt tar emot, förändrar hästens rörelsemönster. Ofta ett snett rörelsemönster vilket också då leder till att hästen blir snedmusklad och ojämt rörlig. Det leder också kanske till att hästen blir sned kiropraktiskt och senor och ligament kan också töjas/belastas olika mkt. Hästen kan få svårt att balansera sig ordentligt under ryttare i vissa varv och får spänningar. Den kan börja överbelasta en annan del av kroppen och få skador. Utrustning såsom sadeln kan börja trycka fel på en snedmusklad häst och därav skapa problem från sin sida....

Det är ju en ond cirkel detta med smärta - oavsätt vad det beroe på från början. :) Det ena leder till det andra. Det är ju tyvärr ganska skört när vi rider våra hästar som vi gör. Så jag tror att det är svårt att säga vad som är orsaken.

Låter bra att ni tar ut ET. Om h*n inte har kiropraktiska kunskaper så skulle jag ta ut en sådan också.

Det var det jag tänkte.
Men, kan en häst röra sig kortare med ett bakben utan att markera, alltså gå helt rent? Det känns för mig lite lustigt :confused:
Den borde väl markera då, tycker jag iaf.
Saken är ju den att den är lika balanserad i båda sidor vid ridning, nu rids inte hästen på bana utan rakt fram i skogen endast.

Det var igår när hästen var trött som en tjej som red ihop med min kompis som såg det här, den hade taktat o tramsat, halkat o hatt sig under ridturen och började bli trött o då sägs det att hästen tog kortare steg med ena bak, för innan dess som jag sett har den trampat ordentligt med båda bak, lika jämnt, jag har fått kolla lite då o då..
Jag blir lite fundersam :)

Det är ju en rädsla att hästen ska ha blivit överansträngd och därmed fått ont igen.

Min ena grabb tog ett kortare steg med sitt ena bakben, det visade sig att han var halt i ett framknä.
Ganska mkt åxå men det syntes inte alls, det enda som var att han tog ett kortare steg med ett bakben. Fick många råd om att han skulle stretchas osv men jag var for in å kollade upp honom och då vare det framknäet.

Ja, den kan korta steget. Ofta ligger ett smärtminne kvar som gör att hästen inte litar på att det inte ska göra ont och den tvekar då att ta ut steget. Beroende på hur länge den varit skadad avlastar den sig och senor, muskler tappar sin smidighet...Har själv haft ett sto som 5 år efter en skada i bogen inte tog ut steget med höger fram men det gick att jobba på med bl.a. ET samt att jag stretchade hästen regelbundet.

Det som slår mig dock i din fallbeskrivning...jobbar man hästen trött? Risken är ju att hästen blir överansträngd och åter får smärta som förstärker smärtminnet. Vad görs i övrigt? Massage, stretchning, liniment ??? Kanske man har haft för bråttom i igångsättningen...

Nej, hästen jobbas inte trött, det var en skrittrunda i skogen som hästen klarat utan att bli trött eller så förut, den har skrittats sedan december. Men igår hade den taktat och halkat, hästen har varit ganska pigg och ibland håller den på med dessa krumbukter :)
Så nej, den rids inte trött :)
Den masseras - av ägaren vid behov och ca en ggn/vecka
Den har stretchats ett par ggr - men efter igår och diskussionen i stallet så ska den bli stretchad och masserad nu efter varje ridtur.
Liniment på benen efter ridtur.
Men som sagt E.T, det är dock inte förens slutet av månaden, här uppe kryllar det inte av dom direkt :crazy: där jag bor kryllar det inte av nåt förutom hästar och hundar, men dåligt med tillbehör sas (Tränare, ridhus, ridbanor, E.T, affärer, Vet.) :)

Min ena grabb tog ett kortare steg med sitt ena bakben, det visade sig att han var halt i ett framknä.
Ganska mkt åxå men det syntes inte alls, det enda som var att han tog ett kortare steg med ett bakben. Fick många råd om att han skulle stretchas osv men jag var for in å kollade upp honom och då vare det framknäet.

Hästen är nyligen friskförklarad (Dec) så nyligen och nyligen är väl definitionsfråga.
Men det tåls att tänka på och föreslå för ägaren :)

En fundering, fram tills E.T kommer, borde hästen stå då, eller ska den ridas som vanligt, alternativt trappa ner på ridningen?
E.T tyckte den skulle skrittas fortsättningsvis..
Men vad tycker ni efter era erfarenheter?

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med markera. En häst som går ojämt med bakbenen markerar ju? Att en häst markerar är för mig att hästen rör sig oliksidigt av ngn anledning. Tar för sig/trampar ner olika mkt med bakbenen/frambenen eller liknande.

Hästen behöver inte vara halt för att röra sig orent dock.

Det var det jag tyckte lät lite lustigt, den visade tydligen ingen orenhet alls, men gick kortare steg med ett bakben, den borde borde väl således ha visat nån rörelsestörning.

Men om du säger det så är det nog så, var bara jag som tycke att hästen borde känts annorlunda.
Men du har ju rätt i att en markering kan ju lika gärna vara att den är oliksidig förstås, jag tänker mest på att "markera" är att den nickar till eller jaa, tenderar halta..

En fundering, fram tills E.T kommer, borde hästen stå då, eller ska den ridas som vanligt, alternativt trappa ner på ridningen?
E.T tyckte den skulle skrittas fortsättningsvis..
Men vad tycker ni efter era erfarenheter?

Så länge hästen inte är halt bör den hållas igång. Man får dock vara lyhörd för om det föreligger ett avlastningsproblem för precis som någon sagt tidigare så kan en bakbensskada orsaka överbelastning på fram, ofta diagonalt.

Okej :)
Tack så mycket för alla svar !!
Känns bättre att diskutera alla olika syner och vinklar som kan komma härifrån, man får bra många fler alternativ, eller att alla är eniga ;)
Men vet aldrig:)

Okej. Tja, jag har ridit på hästar som rör sig oliksidigt och det är inte alltid man känner det från hästryggen. :) Så det är nog inget måste. Du får gärna dela med dig av vad ET sa sen.

Absolut :)
Men som sagt, det är inte förens slutet av April, vissa saker här uppe går inte fort när man vill göra nåt :crazy:
E.T eller tränare av alla former vill gärna att man ska vara minst 4st om dom ska åka så pass långt, och jaa, det är inte alltid folk vill behandla sina hästar heller, inte här iaf, här kör många på tuta o kör varianten, så det gäller att passa in, men nu är det två i stallet som ska ta ut o en som skulle träna, då gick det o få in i April iaf :)

Jag vet hur det är. Tog kontakt med min ryggvet i jan/feb. Och förhoppningsvis hinner han komma i vår. :angel: Vill man ha dom bästa får man vackert vänta på sin tur. :)

Tyvärr står dom inte o bara väntar på att just du ska ringa ;) (eller jag eller vem som) utan, man får tid när man får :D även fast sin egen är viktigast :angel: alla andra låtsas ju bara :mad: :D

Jag har haft hästar och sett andras hästar bete sig på detta viset och oftast finns det tyvärr ngn skada el inflamation som gör att de avlastar på detta viset. Dessutom har en haft ett snett bäcken, denna var helt ren i sina röröelser, men hade svårt att ta fram det ena bakbenet så en duktig ET gjorde underverk!

.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 755
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30