Här är lite dåliga mobilbilder på "Sockerudd med spindel" som är upp på knyppeldynan just nu. Längst kanten som bara är prickar gör jag (om jag inte kommer ihåg fel slag, var ett tag sedan och tyvärr lyckades jag inte hitta boken med mönsterbeskrivning) dubbelslag, med nål efter varje. Vid asteriskmönstret ska det sedan göras en spindel, och då kommer inre trådarna från dubbelslaget i kanten slås in mot spindeln för att fästa ihop, och sedan sätter man en nål i hålet. När man sedan fått in trådar från de fyra övre delarna (första gången i mönstret kommer dessa häng i dina startnålar) gör man slagen i mitten, sätter nål och upprepar för att få den symmetriska spindeln, och sedan gör man slag för att jobba ut trådarna i de fyra "benen" som går ut. Två ben går ut till kanten med dubbelslag, och två ben går till "sockerudden" som består av vävslag som jobbas fram och tillbaks och med nålsättning i spetsarna, där hålen är. När hålen är mot mitten av spetsen ska dubbelslaget göras med det då inre paret från dubbelslagskanten eller med trådarna från spindeln så att spetsen sitter ihop. Där kommer alltid (?) vara slag före och efter nålsättning, men typen och mängden kan variera beroende på spets. Sedan ska man gärna ha kvar nålarna så länge som möjligt, för det blir stabilare och enklare att jobba då.