Antalet trådar anger hur många trådar är spunna runt varandra för att göra upp garnet. Vilket garn du vill använda är upp till dig.Tänkte sticka en liten babyfilt av ull, har hittat en butik som jag vill köpa av och där kan man välja 1-trådigt, 2-trådigt eller 3-trådigt ullgarn. Jag förstår att det har med tjocklek att göra, butiken beskriver 1-trådigt garn som lämpligt till sjalar. 2-trådigt och 3-trådigt anges dock passa till filtar båda två.
Är din butik en riktig butik och ingen nät-butik så är det bara att gå dit och känna på allt. Det brukar hänga stickade provbitar i butikerna så du kan se hur det ser ut när garnet är stickat.
Stickorna du ska vilja beror på vilket garn du väljer, det brukar stå på vilka storlekar stickor passar till garnet. Och det beror också på hur löst eller fast du stickar. Men till en babyfilt skulle jag inte oroa mig så mycket och välja stickorna som garnet rekommenderar.
Det finns Alpacka i Sverige men jag tycker ull är en bra ide, alpacka är lite tyngre än ull