Bukefalos 28 år!

Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

2136EFDA-A951-48D2-A16B-2897C786E408.jpeg

Jahopp...
Sitter ner och stickar för att få ner pulsen och behålla vettet. Hade inte så mycket för det i stunden. :crazy:

Är nu i stånd att riva upp hela skiten, kasta garnet i ån och köpa lite för dyrt vin.
 
55BC9C58-DB52-4B76-836B-E4BF32C42D8E.jpeg

Provade flytta maskor från bakstycket till framstycket för första gången, bär rätt mycket av min omkrets på framsidan sas och det brukar normalt göra oktröjor lite små i fram och för stora i bak. Kul att prova, glad att det funkade, kommer användas framöver :)
 
Ni ar sa himla duktiga ... har stickas det langsamt. Jag var precis pa vag att repa upp och gora om igen :angel: nar jag insag att det kanske inte alls behovdes. Det ar ganska bra som det ar och jag stickade bara ihop en maska med en jag rakat addera forra varvet istallet :p

Jag kopte monstret till Norrbottens trojan, och har bestallt garn, men monstret gar inte att oppna? Det ar en hel massa filer, men alla visar kod. Det star "windows" pa flera av filerna, kanske det inte gar for att jag har mac?
 
Ni ar sa himla duktiga ... har stickas det langsamt. Jag var precis pa vag att repa upp och gora om igen :angel: nar jag insag att det kanske inte alls behovdes. Det ar ganska bra som det ar och jag stickade bara ihop en maska med en jag rakat addera forra varvet istallet :p

Jag kopte monstret till Norrbottens trojan, och har bestallt garn, men monstret gar inte att oppna? Det ar en hel massa filer, men alla visar kod. Det star "windows" pa flera av filerna, kanske det inte gar for att jag har mac?
Vad skumt! Jag får bara en fil, en pdf, när jag laddar ner mitt, öppnar i adobe acrobat reader 🤔
 
Alla trådar fästa, tvättad i balsam och blockad. Nu ska den bara torkas! Ser fram emot att börja använda den🤩 Gör faktiskt otroligt stor skillnad på formen med blockningen. Testade ju att bara ånga minatvå Senaste men kommer blocka dem också, garnet blir mkt mjukare och det är lättare att forma tröjan.
 

Bifogade filer

  • 10CC44E6-AE8D-404F-89AF-41D60521B31F.jpeg
    10CC44E6-AE8D-404F-89AF-41D60521B31F.jpeg
    652,3 KB · Visningar: 52
Förra vintern provade jag på att lära mig sticka. Behöver någonting att fokusera hjärnan på istället för att glo i telefonen... Har en svägerska som är sjukt duktig på att sticka och gör sååå fina grejer :love: älskade dessutom att hitta fina garner att köpa. Men fick aldrig stickningen att fungera. Blev bara stressad och spänd i händer/axlar. Fick inget flyt och bara tappade stickor, maskor, det blev för hårt och för löst och bara blöö :meh: blev mest irriterad. Men nu när vintern kommer med långa kvällar så känner jag ändå att jag vill göra något. Råkade se något klipp på Youtube om påtning/quick knit/loom knitting. Kan det vara något som passar mig tro? :confused: är det lättare än vanlig stickning? Vill typ kunna göra egna mössor, sockor, vantar.
 
Förra vintern provade jag på att lära mig sticka. Behöver någonting att fokusera hjärnan på istället för att glo i telefonen... Har en svägerska som är sjukt duktig på att sticka och gör sååå fina grejer :love: älskade dessutom att hitta fina garner att köpa. Men fick aldrig stickningen att fungera. Blev bara stressad och spänd i händer/axlar. Fick inget flyt och bara tappade stickor, maskor, det blev för hårt och för löst och bara blöö :meh: blev mest irriterad. Men nu när vintern kommer med långa kvällar så känner jag ändå att jag vill göra något. Råkade se något klipp på Youtube om påtning/quick knit/loom knitting. Kan det vara något som passar mig tro? :confused: är det lättare än vanlig stickning? Vill typ kunna göra egna mössor, sockor, vantar.
Jag tycker att virkning är både skonsammare än stickning och inte lika känsligt för tekniska misstag.

Med smygmaskvirkning kan man hålla virknålen "i handen" och dra neråt/mot sig vilket är ännu bekvämare än det vanliga greppet. Det stretchar mer än fasta maskor, men mindre än stickat. Funkar bra med ullgarn, men man bör undvika de sorter som är löst spunna. Går att använda en grov virknål av vanlig modell, bara man gör maskorna lösa nog. (fluffiga med oklar kant) https://hemslojden.org/2020/04/smygmaskvirkning/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 868
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd. Hoppas jag hann först nu ...
100 101 102
Svar
2 032
· Visningar
110 846
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
5 510
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp