Vippa med spö i tölten, var?

M

medusa1

Hej! Jag o mitt sex åriga sto håller som bäst på med tölten. Den släppte ordentligt för oss på en lektion för några månader sen.
Jag hittade "knappen" som nån uttryckte sig.
När jag behöver driva med spöt i tölten så känns det naturligare för mig och hålla det ner framför mitt knä mot bogen och vippa där. Diskuterade detta med en annan islandsryttare som ridit nästan hela sitt liv och hon gör likadant. Denna disskution uppkom efter kritik från en annan tjej som menade att hästen sätter under sig bättre om man driver med spöt bak på rumpan istället?
Har jag nu lagt till en ovana för både mig o hästen när jag rider? :eek:
Kom med era erfarenheter och ni kanske vet vad som är rätt , eller gör alla olika? Dela med er. Vill inte göra fel.

Sv: Vippa med spö i tölten, var?

Jag hade spöt som du förut, mellan ring- och lillfingret, framför knät på bogen.

Sen när jag var på kurs (läääänge sen) så visade instruktören för mig att såhär kan man ha spöt i stället! Då kommer man åt rumpan bättre och behöver inte trixa med att släppa tyglarna för att nå bak ordentligt till rumpan.

Nu har jag spöt liggande mellan tumme och pekfinger och i "lilla gropen" ovanför vart handleden börjar, på insidan av handen.. Svårt att förklara!
När jag behöver putta på med spöt på rumpen tar jag helt enkelt ut handen lite och duttar med spöt på rumpan. När jag inte behöver det, ligger det och vilar på mitt lår.

Det är ju, rent logiskt för mig iaf, att få hästen att använda rumpan bättre om man duttar till rumpan än om man duttar till bogen. Är rumpan inte med, blir det mesta svårt.

Tänk så här, spö är ett hjälpmedel för att peta på benen. Vill du att hästen skall jobba med frambenen? Nä, då faller det sig naturligt att spöet ligger i riktning mot bakbenen och det är även där man korrigerar.

Numera finns fantastiska välavvägda spön, ligger behagligt i handen och finns på plats hela tiden utan att ryttaren behöver anstränga sig. Dessa spön brukar vara rätt dyra, men är värd vareviga krona kan jag lova.

Nästan det jag misstänkte (att jag gör fel)
Har enorma problem och hålla spöt i vänster hand, går hyfsat med höger:angel: om jag ska rikta mot baken då.
En ren övningsfråga och teknik kan jag tro.
Har fyra spön av dressyr modell kostade mellan
100:- och 250.- har jag för mig.
Boj menar du de som är typ lika åt båda håll eller spön av bättre kvalite?

Det är spön som är handgjorda, dvs kvaliten är väsentlig bättre än fabriksproducerade men är i gengäld lite dyrare.
Mina bägge spön lägger jag i handen, sen ligger den vågrät efter hästen. Spöet är avvägt så att den skall ligga vågrät över låret när man rider, man skall alltså slippa vika upp det varje gång.
Ett sådant spö kostar ca 500-600 kr, men helt klart värt vareviga krona. Oftast säljs de på mässor och hästshower, det sitter en farbror och lindar dessa för hand. Mina är beställda enligt FIPO, så de är gjorda efter konstens alla regler.;)

Jag håller mitt spö likadant när jag tränar.. Det är för att jag aldrig behöver använda spöet utan har de bara för att pållen min ska vara uppmärksam vilket han alltid blir med ett spö i handen. Men eftersom jag aldrig behövt använda det, så vet jag inte riktigt vad som är bäst. Men de är bekvämast för mig att ha den längst bogen..

Mitt favoritspö är Feldmann balans spö och ligger runt 200 kr. Har små händer och vill ha smalt där man håller. Har inte testat något dyrare så kan inte uttala mig om dom. Behöver definitivt bättra på min spöteknik då jag knappt red med spö innan jag började med isläningar.

149507_gedreht_Rahmen.jpeg

Jag använder spöt som en förlängd arm för att korrigera där jag tycker att det behövs. Men allt som oftast så handlar det om bakbenen eller bäckenet, eftersom det är där det mesta sker. Om tillexempel hästen skjuter ut bogen, så hjälper det inte att korrigera bogen med spöt, utan det är från bakdelen man måste åtgärda problemet. Jag använder alltså spöt främst på bakbenen (där jag lärt hästen att lyfta och flytta in bakbenet under sin tyngdpunkt på ett kommando) samt även vid bäckenet för att hjälpa hästen att förstå att h*n ska vinkla sitt bäcken.

//Julia

Och jämför man dessa spön som jag provade innan det jag nu köpte, så är det inte ens balanserade i jämförelse. Det spö jag har nu, kan jag lägga i handen utan att sluta handen om spöet och ändå ligger den vågrät efter benet när jag sitter i sadeln.

Jag har inte märkt så mkt att det skulle vara balanserat men gillar att det är smalt för handen.

Finns det någon hemsida med bra spön? Om ni vill rekomendera någon person får ni gärna PMa. Har inte mkt pengar (sjukpensionär) men sparar hellre ett tag och köper kvalite. Ett nytt spö är lite lättare att spara till än en ny sadel :d .

Här har jag lite problem,min kille är bakrädd och gillar inte spöet.Han är fem år och vi har inte börjat med tölten.Vet inte riktigt hur jag ska börja.Är väldigt tacksam om någon vänlig själ vill hjälpa mej.Det har kommit in något töltsteg när vi rider ut men inte på banan.:crazy:

diny skrev:
Jag har inte märkt så mkt att det skulle vara balanserat men gillar att det är smalt för handen.

Finns det någon hemsida med bra spön? Om ni vill rekomendera någon person får ni gärna PMa. Har inte mkt pengar (sjukpensionär) men sparar hellre ett tag och köper kvalite. Ett nytt spö är lite lättare att spara till än en ny sadel :d .

Jag är också intresserad om nån vet var man kan köpa dessa handgjorda spön? Åker inte på tävlingar o dyl än. Kan ta tid innan jag skulle hitta nåt på egen hand. Så PM:a gärna mig med!!

Varför inte börja från marken och introducera pållen med/för spö, det gör du genom att röra/smeka honom med spöet över hela kroppen. Detta skall du hålla på med till det att han inte längre uppfattar spö som obehagligt, då går man över till olika övningar som te x att få hästen att flytta ett ben med hjälp av knackningar med spö. Börja alltid i fram, speciellt som din häst är bakskygg, introduktionen bör vara ordentligt gjord med spö på just bakbenen.

Sen jobbar du vidare med spö från marken, te x genom att få hästen att gå framåt, rygga, flytta sig i sidled osv. Samma övningar använder man sig av sen uppsutten.

Senast ändrad:

Bra tips från Boj och fyller på lite med att börja tex på halsen lugnt (om han inte reagerar så mkt där) och dra sig neråt tex benen men när man ser hästen börjar spänna sig går man tillbaka till det "trygga" området tills han lugnat sig och sedan börjar man lika lugnt om igen.

Tackar vi ska prova får vi se vad som händer.

jo jag har funderat på detta med och jag har spöet som man fick lära sig på ridskolan typ att det är mellan tumme och pekfinger och putt på rumpan sen ligger det på låret lixom men när man tittar på alla elit ryttare alla(de flesta) har ju spöna framme vid bogen så att handen är ställd och inte liggande som den blir när man har spöet på låret...

så handställningen blir ju inte korrekt om man har spöet på låret men det bästa är ju på låret om man vill ha med sig baken...vilken är igentligen rätt dÅ?

Handställningen blir korrekt om du använder ett avvägt spö, kruxet är att de flesta inte gör det och genom det får fel handställning eller spö vid bogen. Det blir så genom att man hela tiden måste rikta spöet för att kunna använda det, samtidigt som man skall fajtas med en korrekt hand.

buhu va har hänt me buke=(....denna tråden e ju asgammal och endå ligger den bland mina "nyaste" kommentarer allt har ju förvunnit...

Min häst tycker att det är obehagligt när jag lägger spöt mot honom, det räcker med att jag vippar det mot mitt eget ben.

Boj: Har du bild på ditt spö? Kostar?

/Marijaa, som också hade spöt vid bogen för några år sedan...

Nej, men om jag får någon dag på mig och kanske en påminnelse så ska jag fota det.;)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
T
Dressyr är det bara jag som reagerar på detta.. jag red en häst som är väldigt tung. det jag skulle göra för att få den på tygel var att korta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 062
Senast: PonnyBus
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: sambaengi
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar