1 ton i varje tygel + sparka + spö = bra form

Sv: 1 ton i varje tygel + sparka + spö = bra form

Nej, jag tycker det är helt befängt. DOCK tror jag många ofta missförstår när tränaren ber om att man ska försöka hitta ett stöd och driva fram hästen bakifrån och när det inte fungerar blir det så som du beskriver det hela. Så har jag uppfattat det hela iallafall, de gånger jag sett och hört och även själv missuppfattat.

Att sparka för att få den frammåt och sedan bromsa upp det frantilll för att få den "iform" låter som en ganska taskig ide. inte bara för att du tvingat hästen att välja mellan pest eller kolera (böja nacken och släppa rygg och bakben, eller stå ut med slag och hård hans och hålla huvet högt) utan att du även lurar dig själv om hästen skulle välja att böja på nacken.

att rida hästen iform handlar ju om att få den "frivilligt" att arbeta och göra det i harmoni psykiskt och fysiskt. :idea:

ingen häst kommer att arbeta frivilligt i en "korrekt" form utan att bli ombedd om det men för den saken skull ska vi inte tvinga dom. det leder bara till tråkigheter i slutänden.

för min del ger jag alltid hästarna ett val. spring med huvet högt (men jag bestämmer höjden) eller sänk det och börja jobba nerifrån för att komm upp i "rätt" form. till detta ska det tilläggas att det blir en hel del skolor för att aktivera bakbenen och när hästen "fattat iden" (utan bråk och sura miner) så kommer formen med atomatik. hästen vet vad jag vill och jag är konsekvent. berömmet är att inte tjafsa med dem när de gör rätt...en häst i form behöver inga rörliga händer och hjälperna blir minimala.

tro nu för guds skull inte att jag tvingar mina häastar till något eller att jag är hård i min ridning. nej då detta tar tid att få att funka men jag ger det hällre tid och bra resultat. det finns inga genvägar i dressyr, det slutar alltid med omvägar om man provar.

// Jag

Nej, jag tycker det är helt befängt. DOCK tror jag många ofta missförstår när tränaren ber om att man ska försöka hitta ett stöd och driva fram hästen bakifrån och när det inte fungerar blir det så som du beskriver det hela. Så har jag uppfattat det hela iallafall, de gånger jag sett och hört och även själv missuppfattat.

Exactly my point ;)

Skulle aldrig göra så.
Mina hästar skulle inte gå ett steg med den behandlingen, dem skulle antingen krulla ihop sig totalt eller resa sig. (rids med nästan enbart säte, vikt och ben, så hårda händer accepterar dem inte)

HeJ!

Det där låter bara såå lätt..

Fast jag tycker du har rätt, om hästen inte orkar bära sej korrekt, hjälper det ju inte att sparka och slå.. Då gör man ju snarare mer skada än nytta..

Men tjej är mycket så att när hon inte orkar går det antingen väldigt mycket fortare med all vikt i handen och på bogarna eller så kör hon huvet i vädret och sticker.. Inget av det är skoj, men båda är ett tecken till mej att nu orkar hon inte mer.. Då måste jag vara människa nog att lyssna, även om jag vill jobba mer- en paus och sen på´t igen, liksom!!

Men så lätt som det låter när du berättar är det inte!!

/ Lavinia

nej, självklart det är inte lätt att rida. men varför göra det svårare än vad det är.
lägg träningen på rätt nivå. sätt upp enomförbara o uppnåliga delmål.

lycka till:banana:

Jag tycker det är hemskt! Jag är en sån som är väldigt föriktig när det gäller att använda tyglarna! På min häst skulle du ha varit i full galopp om du försökte göra så :crazy: . För på min häst är det snarare så att hon lyssnar bättre om jag sätter mig ner säger Hoo och släpper efter på tyglarna. För om jag släpper på tyglarna så känner hon att det inte blir lika mycket stöd i munnen, och då lyssnar hon bäst. Om man tar i tyglarna, blir hon mest irriterad och ska kämpa imot. Så jag håller absolut med dig om att det är fel att dra ner hästen i form! :mad: . Det kan ju inte vara bra för nån häst! man måste ju rida dom i form och arbeta med sätet!

Det låter precis som en häst som jag red på förut! Fast då löste det sig direkt, man behövde bara visa att man faktiskt satt där uppe så fattade hon vinken och gick sen avslappnat och fint resten av passet. Däremot när en som inte direkt slutade gå på henne när hon gav efter hade ridit så var det inte lika lätt, då var hon mest överallt och blev jätte rädd så fort man tog i henne! :(

är det bara jag som reagerar på detta.. jag red en häst som är väldigt tung. det jag skulle göra för att få den på tygel var att korta tyglarna så jag håll så hårt att jag spände hela kroppen ( fick jätte ont i armarna) och sammtidigt gå på med sporrar och spö... visst han gick ner hehe men kanske två steh och blev jätte irriterad. så under hela passet gick han i form kanske 2 min sammanlagt:smirk:
men sedan när hon skulle hjälpa nån annan (skulle trava av) så tänkte jag nu ska jag se om jag kan om jag gör som jag vill.. så jag släppte tyglarna nästan helt och satt med lite ledande tygeltag i trav och vipps så blev det en häst i lång låg form med frammåtbjudning som reagerade på minsta lilla hjälp!!:bump:
haha där fick den j*vla kärringen;) nää nu är jag hemsk :o

såå vad tycker ni om detta sätt att rida : hålla som fan och banka på

Jag gör nu misstaget att inte läsa alla svar, men svarar ändå.

Frågan är vad du får om du gör som du tycker fungerar, jag tror knappast en framtung häst plötsligt lättar fram o trampar under bak för att du släpper tyglarna. (Men jag VET inte självklart, jag bara undrar)

Jag är emot banka o dra, men samtidigt KAN tränaren ha menat att du måste rida mer aktivt för att få ärligt arbete, men om du inte förstår hur hon menar och det BLIR sparka och dra så är det ju helt förfelat i alla fall. :crazy: Fråga nästa gång.

Men det kan ju också vara en olämplig tränare förstås, men det låter i alla fall konstigt att din framtunga häst skulle gå mer i jämnnvikt av att du släpper nästan helt framtill:confused:

Har säkert flera sagt redan.....

Hej!

Mm.. Min tjej är faktiskt mest svag pga olika skador.. Så på henne är det liten vila som funkar (typ 5 min skritt på lång tygel), sen orkar hon en bit till och sen vila igen.. Men jag märker att hon blir starkare- fast på ett bra sätt, hon bär sej bättre och jobbar villigare, speciellt nu när jag anstränger mej för att lyssna på henne.

Skulle aldrig kunna jobba med spark och slag och flera ton i händerna, det är jag för svag för..

/ Lavinia, som ska ut och jogga med häst idag!

Håller med.
Tyvärr är det som någon annan sa här, att tro att hästen "väljer" att gå i form och arbeta av sig själv är lite väl optimistiskt. Man ska eftersträva harmoni och framför allt måste ryttaren vara avvägd och koordinerad i sitt hjälpgivande - JA. Men på mångas svar i denna tråd så undrar jag lite, för INGEN häst går i form om man släpper tygeln så fort den protesterar lite eller säger ifrån, det garanterar jag. snarare så säger man som ryttare till hästen att det är OK att gå ur form/slå upp huvudet osv, om man hela tiden går med med handen och inte vågar ta i hästen.

spark och hängi tygeln - som Breccia påpekar: oftast missförstånd från ryttarens sida och en ryttare som ej kan renodla/koordinera sina hjälper.

PRECIS så där fick vi lära oss att vi skulle rida på den gymnasieskolan jag gick.
Jag förstår inte hur jag stod ut (eller det gjorde jag iofs inte, men ändå).
Problemet där var ju att enda sättet att faktiskt få hästen i form, var just att hålla hästarna benhårt i munnen och driva på framåt, eftersom dom lärde sig att så ska det vara!

Jag var den enda som vågade ifrågasätta detta, och vägrade göra som hon sa (eftersom jag ÄR mjuk och känslig i min ridning & inte ville förstöra detta), och därför fick jag en tränare som avskydde mig och jag själv vantrivdes som f*n i skolan.

Min personliga åsikt är att man ska kunna rida sin häst med så små hjälper som möjligt, och att man aldrig(!) ska ha ont i armarna efter att man har ridit, vilket man hade många gånger efter ridlektionerna på skolan :crazy:
Jag hade ju inte den styrkan som krävdes för att hålla ihop dessa hästar på det sättet, så det blev ju inte så kul för mig heller eftersom jag vill kunna rida mjukt.

Kan man inte rida sin häst mjukt så bör man skaffa tränarhjälp så man lär sig det.

Nog kan man driva och hålla i hästen samtidigt utan att få ont i armarna..:confused: Allt låter så våldsamt när många här skriver, men att rida en häst med ett ordentligt stöd i tyglarna och driva den framåt med säte och ben behöver väl inte vara hårt och elakt?? Man kan faktiskt ge mycket stöd, men ändå vara mjuk.

Självklart kan man det, om inte hästen (eller ryttaren) är tillräckligt kunniga.
Personligen tycker jag dock inte man ska behöva göra på det sättet om hästen och ryttaren passar ihop och man har ridit så pass länge att man kan få hästen mjuk på ett annat sätt.
(och hästen är tillräckligt stark i musklerna)

Det jag menar med mitt inlägg är efter egna erfarenheter.
Man FICK ont i armarna efter ett ridpass på skolan, eftersom hästarna var så felridna så man kunde kräkas :crazy:
Där var det verkligen så att man var tvungen att hålla stenhårt i munnen, för annars sprang hästen iväg, och för att få hästen i form var man sen tvungen att lägga till sätet till detta vilket medförde att man var tvungen att hålla ännu hårdare med handen :(

Jag rider mina hästar alltid bakifrån och fram in i handen. Hästen ska ju inte dras ner så den böjer huvudet. Det är ju inte att gå i form.
Med hjälp av drivning och samling så får man hästen att höja ryggen.
Då kommer huvudet automatiskt. Hästen går i riktig form. Tycker det är fel att fokusera för mycket på huvudet. Fruktansvärt om tränaren bad dig att dra och slita i hästens mun. Detta är inte form. Bara ett sätt att tvinga hästen att kröka på nacken för att slippa få ont i munnen :(

Han är inte framtung utan bara allmänt tung i hela kroppen..

visst kan man hålla i tyglarna utan att få ont i armarna men just på denna hästen funkar det inte (iaf inte för mig) för han är rätt hård i munnen fast att han går på pessoa (inte min ide). sen har jag allrig ridit på`''kraft'' utan mer på känsla så när någon ber mig att hålla så hårt i en häst låser jag ju mig totalt.

Jag rider mina hästar alltid bakifrån och fram in i handen. Hästen ska ju inte dras ner så den böjer huvudet. Det är ju inte att gå i form.
Med hjälp av drivning och samling så får man hästen att höja ryggen.
Då kommer huvudet automatiskt. Hästen går i riktig form. Tycker det är fel att fokusera för mycket på huvudet. Fruktansvärt om tränaren bad dig att dra och slita i hästens mun. Detta är inte form. Bara ett sätt att tvinga hästen att kröka på nacken för att slippa få ont i munnen :(

:bow: :bow:

Precis så fick jag lära mig att rida på ridskolan! Sen jag skaffade egen häst har jag, en gång, ridit för en instruktör som instruerade mig att rida så på min häst. Han blev fly förbannad! Skitsur häst, som slog med bakbenen och viftade med svansen. Instuktören tyckte att jag red honom jättebra, den gången :smirk: , men jag har aldrig tagit hjälp av henne igen :angel: (Wonder why?)

Frågan är vad du får om du gör som du tycker fungerar, jag tror knappast en framtung häst plötsligt lättar fram o trampar under bak för att du släpper tyglarna. (Men jag VET inte självklart, jag bara undrar)

Det beror på om den söker sig lite uppåt av sig själv tror jag. Gör den det och faktiskt bär sig lite själv, så kan den få in bakbenen under sig lite mer (eller över huvud taget) än om "huvudet är i vägen framtill".

Jag har inte läst igenom hela tråden men jag har en fråga - Man måste ju hålla i tyglarna på något sätt samtidigt som man driver... Annars går det ju inte alls! Och jag håller med mackan.. Släpper du efter när hästen rycker med huvvet blir det ju en belöning...!

Om man bara sitter och håller handen helt still blir man ju stum.. En flexibel hand som kan röra på sig (inte såga) är ju mjukare en en som bara håller fast och stilla..? eller?

Jo, jag håller med om ungefär de hjälperna, men om hästen går och sprätter med bakbenen en km efter resten av kroppen när den är framtung, så får den ju lite "undertramp" (jämfört med det tidigare tillståndet) när den går normalt på lång tygel, d v s ingen samling. Allt beror ju på vad man jämför med.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka