Vippa med spö i tölten, var?

Sv: Vippa med spö i tölten, var?

medusa1 skrev:
Hej! Jag o mitt sex åriga sto håller som bäst på med tölten. Den släppte ordentligt för oss på en lektion för några månader sen.
Jag hittade "knappen" som nån uttryckte sig.
När jag behöver driva med spöt i tölten så känns det naturligare för mig och hålla det ner framför mitt knä mot bogen och vippa där. Diskuterade detta med en annan islandsryttare som ridit nästan hela sitt liv och hon gör likadant. Denna disskution uppkom efter kritik från en annan tjej som menade att hästen sätter under sig bättre om man driver med spöt bak på rumpan istället?
Har jag nu lagt till en ovana för både mig o hästen när jag rider? :eek:
Kom med era erfarenheter och ni kanske vet vad som är rätt , eller gör alla olika? Dela med er. Vill inte göra fel.

Personligen tycker jag inte att det spelar så stor roll vart du andvänder spöet, bara det funkar för dig och din häst.
Jag tycker inte att det går att säga "så här skall man göra" och sedan förvänta sig att det gäller på alla hästar, alla gångern man andvänder spöt.
Det gäller helt enkelt att vara en känslig ryttare och känna vad som passar för just dig och den hästen du rider.
lycka till med tölten! :)

Om man tänker sig att spö är en förlängd skänkel, och eftersom hästens motor sitter i bakdelen. Känns det för mig bakvänt att använda spö på bogen, om man vill ativera bakbenen mera. Börjar man använda spö på bogen, begär man i princip att hästen skall backa. Fast jag vet att islänningarna har ett talesätt om oss svenskar, vi rider baklänges och kanske ligger det något i det med tanke på detta.

Är det någon som tycker det är bra lägga spöet på korset - samma effekt som använda mot bakbenen?

På vissa tycker jag det funkar bra att peta lite med spöt på korset, speciellt effektivt tycker jag det har varit när jag ridit tölt på lösa tyglar. Många hästar associerar pet på rumpan som att de ska gå framåt mera, petar man dem på korset reagerar vissa jag har ridit med att sänka rumpan och trampa under sig bättre istället för att skjuta sig framåt. Virrig förklaring kanske.

Brukar iaf peta min häst på korset i tölten när jag vill påminna honom om var han har bakdelen någonstans.

Jag har ett såndant som Diny visar, tycker dom är tokbra.

Min tant behöver jag aldrig använda spöet på, det räcker att det är med så arbetar hon mycket bättre, DOCK petar jag henne på rumpan när vi töltar för att hon inte skall glömma av rumpan, vilket slutar med att hon springer ifrån mig ett par steg.. Vi jobbar på det :angel:

Nej, men om jag får någon dag på mig och kanske en påminnelse så ska jag fota det.;)

Är det ett spö du köpt på Globen, av den här mannen från... Skåne?? Han står alltid nära cafeterian/ingången med sina spön. El så blandar jag ihop dig med någon annan för det här har diskuterats förut.

Har tänkt åka dit nu 1 dec och hoppas den mannen är där nu med. Dags för nytt spö och han är mycket duktig vet jag. Köpte mitt senaste spö där -99 av honom.

Mitt favoritspö är Feldmann balans spö och ligger runt 200 kr. Har små händer och vill ha smalt där man håller. Har inte testat något dyrare så kan inte uttala mig om dom. Behöver definitivt bättra på min spöteknik då jag knappt red med spö innan jag började med isläningar.

149507_gedreht_Rahmen.jpeg

Menar du då att du håller mellan träpluttarna?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
T
Dressyr är det bara jag som reagerar på detta.. jag red en häst som är väldigt tung. det jag skulle göra för att få den på tygel var att korta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 062
Senast: PonnyBus
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: sambaengi
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar