Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

kl

Vi går i funderingar på att skaffa en whippet inom en snar framtid. Är det någon som vet nån i Linköping som har whippet? Skulle vara kul att träffa nån och själv få en uppfattning om hunden. (För min del då, sambon har redan koll på dem)

Vet ni, jag har råkat bli kär.. :D

Idag när jag gick till rastgården med Wahidah så tittade jag in mellan träden som finns när man kommer fram. Där inne ser jag några lååånga gråa ben. Blev glad och ökade farten eftersom jag misstänkte att jag visste vad jag såg...
När jag kom fram så att jag kunde ta mig en ordentlig titt upptäckte jag att jag hade haft rätt - det var en skotsk hjorthund där:bump:

Dom är ju så snygga dom hundarna:love:

Vet inte om det finns någon i närheten av Linköping. Men vet ett par bra uppfödare jag kan rekommendera :) annars kan du klicka på länken så hittar du alla registrerade whippetuppfödare
Du kan ringa någon av dom. Dom kanske har valpar som är sålda i din närhet. Du kommer inte att ångra dig om du skaffar Whippet. Det är en undarbar hundras.

http://www.whippetklubben.nu/uppf%F6dare2.htm

Visst är det varmt!! Phu både hundarna och jag stannar gärna inne i värmen. Det är betydligt svalare inne på dagarna.

Här kommer ett kort på Maya från förra uställningen vi deltog i. Nu blir det utställningpause fram tills i början av september då vi ska till Sofiero/Helsingborg.

91SobersJambalaya.jpg

Som nykommling i den här delen av hundvärlden får du ursäkta om jag frågar:
Ska en utställningsgrey se ut som din maya? Jag har bara träffat kappisar på nära håll och dom är mycket mer högbenta (mer kvadratiska)och smäckrare än vad din tik ser ut att vara. Skiljer det sig så mycket i varianterna? Ställs aldrig kappisvarianten? Tänkte, om det nu är så stor skillnad borde ju en kappis ha väldigt svårt att hävda sig.

Jag hoppas att du inte tar illa upp, hon är jättefin, bara undrar:D

Som nykommling i den här delen av hundvärlden får du ursäkta om jag frågar:
Ska en utställningsgrey se ut som din maya? Jag har bara träffat kappisar på nära håll och dom är mycket mer högbenta (mer kvadratiska)och smäckrare än vad din tik ser ut att vara. Skiljer det sig så mycket i varianterna? Ställs aldrig kappisvarianten? Tänkte, om det nu är så stor skillnad borde ju en kappis ha väldigt svårt att hävda sig.

Jag hoppas att du inte tar illa upp, hon är jättefin, bara undrar:D

Jag tar inte illa upp. Men det är precis så här dom ska se ut showvarianten. :)Min tik är både SUCh och SV-08 och detta enbart 2,5 år gammal. Min tik är väldigt elegant och smäcker finns dom kapplöpningshundarna som är betydligt grövre.

Man delar på typerna. Utställningshundarna kan inte hävda sig på kapplöpningsbanorna och kapplöpningshundarna inte på utställningar.(Det finns däremot utställningar med särskilda klasser för kapplöpningsgreyhounds). Därför köper man en av den typen man är intresserad av. Dock är båda varianterna friska, sunda och underbara hundar. Det som skiljer är att utställningshundarna ofta är större och mer gracilare och inte har lika stark bytesdrift. Dom är oftast lättare att ha lösa och tillsammans med katter.

Lurecursing kan man utöva med båda varianterna och det tycker jag är bra. :) Det är ju det som dom är avlade för från början "hetsjakt på hare" på öppna fält.

Hon är verkligen tjusig din lilla dam!

(och efter Haukurs frågor känner jag att jag måste sätta mig och läsa greyhoundens rasstandard..)

Aha! Tack för svaret! Jag har förstått på dina tidigare inlägg att det går bra för din tjej så jag var ju tvungen att fråga när jag la märke till skillnaderna:D

Jäklar va snabb den va! Så himla kul o se hur kul dom tycker det är :love:

KL

Här väntar vi tillökning! Det flyttar in en lurcherhane om ca 2 veckor, världens vackraste pojke, en Kermit kommer till oss :love: :banana:

Så våra utökningsplaner vart lite tidigare än väntat men hittar man rätt kan man ju inte vänta ;)

Vå är såå glada :D:bump:

Det är så härligt att se glada hundar!

Förövrigt är jag KÄR!
Titta vilken snygging jag mötte idag :love:
dsc_9074-copy_14565116.jpg

KL

Här väntar vi tillökning! Det flyttar in en lurcherhane om ca 2 veckor, världens vackraste pojke, en Kermit kommer till oss :love: :banana:

Så våra utökningsplaner vart lite tidigare än väntat men hittar man rätt kan man ju inte vänta ;)

Vå är såå glada :D:bump:
Åh, är det Kermit från NeverNeverLand? Han är ju så söt:D
Har själv en brindle-lurcher från NNL, fast en tik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 837
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka