Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Dem såg fina ut dina hundar på bild, varifrån kommer dem? Oh toppen vi får se om vi hittar nån passande dag, det borde ju finnas ännu fler vinthundar i trakterna.

Av borzoierna kommer Tequila från ivegill's på Vikbolandet och de andra tre är egen uppfödning med Tequila som mamma.

DSC_1305.jpg
[/IMG]
Idefix njuter av sköna sommardagar i vattnet:D
Har även tagit dem första simtagen nu, wohoo vad lajbans det var:bump:

Vilken härlig bild!! :)

Imorgon åker Maya och jag till min vän Inger i Köping. Vi ska bo där i helgen :) På lördag bär det av till Världsutställningen :)

Vad tycker ni andra om vinthundar?

jag gillar inte vinthundar framför allt inte Borzoi, 3 gånger med olika hundar, har jag och min lilla hund råkat ut för dom och min hund har vart nära att bli uppäten varenda gång plus att jag och min pappa som va ute blev bitna när vi försökte skydda våran.

kanske står i tråden redan men inte orkat läsa hela..men är dom verkligen så agressiva mot andra småhundar? eller har de vart något fel på dom jag träffat på? eller blir dom bara sånna i grupper om dom hetsar varandra?

ska man behöva akta sej för dom när man är ute med liten hund?

jag gillar inte vinthundar framför allt inte Borzoi, 3 gånger med olika hundar, har jag och min lilla hund råkat ut för dom och min hund har vart nära att bli uppäten varenda gång plus att jag och min pappa som va ute blev bitna när vi försökte skydda våran.

kanske står i tråden redan men inte orkat läsa hela..men är dom verkligen så agressiva mot andra småhundar? eller har de vart något fel på dom jag träffat på? eller blir dom bara sånna i grupper om dom hetsar varandra?

ska man behöva akta sej för dom när man är ute med liten hund?

Öhh:eek: vinthundar är inte det minsta aggressiva av sig! Inte de jag har träffat iaf! Aldrig varit med om bråk på utställningar med bara vintisar osv!

Du måste blanda ihop borzoier med någon annan ras:confused: De är som alla vinthundar lugna i lynnet och inte direkt de som söker kontakt med folk utanför flocken. Alla borzoier jag har träffat har varit oerhört lugna och coola i alla lägen.

Det kan inte bero på din hund:confused:

Mina borzoier kan vara aggressiva mot varandra men aldrig mot andra hundar! Finns otroligt många raser som man bör vara mer vaksam på...

har inte blandat ihop dom med någon annan ras, kollade upp dom noga då första gången de hände.
enligt dom ägarna är ju hundarna givetvis väldigt snälla och har aldrig gjort nåt sånt innan..

ägarna sa att dom antagligen sett våran hund som en liten kanin eller liknande och börjat jaga den.

sen va våran hund valp då, bara 15-16 veckor första gången och vi märkte dom inte förren dom bara dök upp runt hörnet med ägaren långt bort.

ungefär likadan situation alla gångerna, varken vi eller lilla hunden märkte dom knappt när dom bara dök upp och efter första gången har våran hund vart livrädd för stora hundar..så de är inte våran hund som har börjat eller vad man ska säga.

annars är min hund väldigt bra med andra hundar..lugn o fin är hon..nu har hon börjat bli mer modig med stora hundar igen och blir inte så rädd längre och blir bara rädd när andra stora hundar kommer springandes mot oss.

har inte mött några andra raser efter eller före som har vart sånna, mött många många raser och visst ja vet att alla hundar kan bli sånna men ingen har vart som dessa, hade vi inte haft sån tur och haft våran hund i koppel hade dom lätt bitit ihjäl den, de va liksom ingen tvekan om de.
så att ha hunden lös har ja inte om ja inte är helt säker på att inte möta någon sådan, då är de omöjligt att rädda hunden ju om den springer iväg.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är själv vaksam mot okända borzoier, trots att jag lärt känna flera borzoier(trevliga sådana) och varit omringad av vinthundar hela livet. Har sett vissa borzoier (även vid utställningar) som gjort utfall (oprovocerat) mot allt möjligt...

En vinthund ska vara vänlig mot människor och andra hundar.
Det finns ingen hundras jag litar mer på än salukin när det gäller möte med andra hundar. Jag har haft salukis ihop med små chihuahuas och liknande - aldrig några problem.

Men nej, man behöver absolut inte vara mer vaksam mot vinthundar än övriga hundtyper. Sedan är många vinthundar dåligt socialtränade och skäller på andra hundar MEN jag har sällan varit med om att det hänt något mer än att de bara skällt.

Ska man behöva akta sin hund mot allt som skäller "och vill äta upp en" så hade jag sett till att ta stora omvägar om terriers, spetsar och vissa andra raser. Det hade aldrig fungerat...

Tilläggas kan även att jag många gånger hellre låter mina hundar leka med borzoier (eller vilken vinthund som helst) än att de leker med hundar som tex malanois, schäfer och andra bruksraser, eller terrier...
En vinthund brukar vara otroligt signalsäker. Det känns tryggt för min del.

Senast ändrad:

Vilken jobbig upplevelse att få sin hund attackerad, jag förstår att du givetvis blir tveksam mot borzoier då, jag har själv blivit biten av doberman och schäfer som barn och minns det väl. Men nu i vuxen ålder förstår jag att det var individerna och ägarna det mer berodde på än raserna i sig.

Angående borzoi så har dem mycket jakt i sig, liksom alla vinthundar. Dem är avlade för hetsjakt. Dem borzoier jag fått äran att studera så 'smyger' dem sig fram tyst och kvickt och gör sen utfall mot halsen, men allt detta har varit deras lekbeteende!!!:D Min valp gör så mot våra katter, nu efter flera månader har en av katterna accepterat detta fullt ut och när han flygit fram till henne och 'bitit i luften' så slickar han henne i pannan och myser med henne en stund innan han börjar om på nytt.:laugh::rofl:

Idefix har även fått leka med en annans hund här på bukefalos, en jack russel och då är det mycket jaktbeteende i honom, han vill helst bara jaga jack russeln och när han kommer ifatt tar han tag om halsen och brottar omkull den lille (som tappert ger igen:D). Det kan se makabert ut!! Men dem har hur roligt ihop som helst och vill aldrig sluta vara tillsammans!

Men han är väldigt signalsäker och slutar om den andre säger att det är nog etc, jag ser honom som en försiktig och klok hund som gärna busar med allt och alla:) Med alla raser vi har träffat (otroligt många då jag har med honom överallt + valpkurs) så har han olika lekstilar med alla.

Så jag kan ju bara svara för hur min borzoi fungerar, och bor du i mina områden får du gärna träffa min stolle:D

Jag har aldrig haft problem med någon vinthund som gjort utfall mot någon annan hund. Greyhounds är snälla, lyhörda och mjuka.
Hundaggresiva individer finns det inom alla raser tyvärr.
Förstår hur du känner. Du måste verkligen haft otur med din hund. :(
Själv har jag bara träffat vänliga och snälla borzoier.
Vad har du själv för ras? Vissa vinthundar kan ha svårt för hundar som bär svansen högt. Dom ser det som ett dominansbeteende.

*knapplån*

Har inte läst hela tråden, men finns det någon här som har skotsk hjorthund och kan berätta lite om rasen? Funderar väldigt starkt på att låta nästa hund i familjen bli just en sådan och skulle vilja få så mycket "kött på benen" som möjligt. Träffade nyligen en tik som var fullständigt underbar :love: Lugn, otroligt vänlig och tillgiven. Jag har tidigare funderat på att skaffa hjorthund, men denna tik gjorde att beslutet nog är taget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
982
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 832
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka