Vinthund - whippet

M

Mitzi

Hur är dessa som sällskapshundar?
Jag har 2 barn och funderar på att ev skaffa hund, och har blivit lite förtjust i whippet. Men från olika håll har jag hört att de är svårdresserade. Stämmer det?

Det absolut viktigaste är att hunden ska kunna gå lös ute och komma på inkallning. Vi har många katter och en del vilt i området så den får inte ha alltför hög jaktinstinkt. Tyvärr har jag hört att vinthundar generellt tycker om att jaga och att de blir "döva" för allt annat då en katt eller hare kommer deras väg.
Någon som har en whippet som kan gå lös utan att jaga?
Jag hade tänkt mig att kunna ha med en lösspringande hund på ridturerna.
 
Sv: Vinthund - whippet

Använd forumets sökfunktion så hittar du en hel del om whippet ;)

Det är som sagt var en vinthund och ja, en whippet har stor jaktinstinkt. Det går att träna in inkallningen så bra att man kan hindra dem från att jaga om man ropar på dem INNAN de börjat jaga. Att avbryta en jagande whipp vill jag nog räkna som omöjligt.
Det är med andra ord ingen hund som man har lös utan att vara väldigt uppmärksam på vad som finns i omgivningen.

Varför så viktigt att hunden ska vara lös hela tiden?

Svårdresserade... Hm. Det beror såklart på vad man jämför med, och whippet och greyhound har generellt sett mer "will to please" än andra vinthundar. Det finns whippar som tävlar agility, lydnad och allt möjligt tjosan, så visst går det. Däremot kan man behöva tänka på att kanske behöva motivera dem på ett annat sätt än med andra hundar och att inte kräva att hunden gör något - lek fram allt, då går det fint.
Allt beror ju såklart också på hur höga krav du har och hur mycket du vill att din hund ska kunna.
 
Sv: Vinthund - whippet

Vinthundar är som regel riktigt mysiga hundar!
Vi har en saluki/greyhound korsning.

Lättdresserad.?! Nja, de har som regel stark jagtinstinkt så inkallning kan väl ibland vara lite cirkus.:crazy:
Men på andra sidan så vill de gärna vara till lags men inte på samma sätt som bordercollies o likn.

Men en härligare, vänligare hund har jag aldrig haft!
 
Sv: Vinthund - whippet

Har du bild på din hund? Blir väldigt nyfiken på hur en sådan korsning kan tänkas se ut :p

Tillägg till TS:
Typiskt för vinthundar (alla grupp10-hundar)
*Stark jaktinstinkt
*Snabba som.. öhm... bara jäkligt snabba.
*Väldigt vänliga mot människor
*Signalkänsliga
*Otroligt lugna och tysta inomhus.
*Gillar att röra på sig mycket utomhus, men blir inte så att de "klättrar på väggarna" om de inte får göra det varje dag.
*Intelligena, men självständiga, så de har mycket idéer själva på hur allt ska vara.
*De har stor värdighet och är lite som divor :p
 
Sv: Vinthund - whippet

Är ny på forumet och vet inte hur man infogar bild....:o
Ska prova mig fram lite. Har du Saluki?

En gång en vinthund, aldrig mer något annat!
 
Sv: Vinthund - whippet

Ladda upp en bild någonstans på internet - exempelvis photobucket.com eller pixbox.
Sedan kan du länka till bilden (vilket är att föredra om det är stora bilder) eller klicka på den lilla kvadratiska symbol (ovanför rutan där du skriver inlägg) som är gul och ser ut att ha lite berg och en sol(?) på. Då kommer det upp en ruta och i den skriver du länken till bilden.

Får min första saluki om 7 veckor :banana:
Har jobbat på salukikennel till och från i flera år och lärt känna vinthundar av alla raser. Har även lånat en tik (hon på min avatar) i 10 månader och en annan tik i 3 månader.

Hittills har jag lärt känna (ungefär) det här ur grupp 10:
1 Afghanhund
2 Azawakh
2-3 Borzoi
Chart Polski har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
Galgo Español har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
3 Greyhound
Irländsk Varghund har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
Italiensk Vinthund har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
Magyar Agar har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
några Podenco
Podengo har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
ca 40-50 Saluki
Skotsk Hjorthund har jag träffat några och bildat mig uppfattning om.
2-3 Sloughi
5 Whippet

Sedan har jag träffat en del hundar som jag bara bildat mig en uppfattning om även ur de raser där jag bara angivit hur många hundar jag lärt känna. Och ja, jag kommer ihåg varenda en.

Sorry TS för ev. trådkapning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinthund - whippet

Jag ska lägga upp ett fotoalbum med detsamma, återkommer senare idag med länk.
Tack! :)
Lycko dig som fått vara med så många olika vinthundar. Vi tittade för många år sedan på en Irländsk varghundsvalp men när vi såg skrapmärken efter tassarna OVANFÖR dörrkarmen strax under taket så avstod vi........ Men nu bor vi i högre hus så man vet aldrig.
 
Sv: Vinthund - whippet

Det absolut viktigaste är att hunden ska kunna gå lös ute och komma på inkallning. Vi har många katter och en del vilt i området så den får inte ha alltför hög jaktinstinkt. Tyvärr har jag hört att vinthundar generellt tycker om att jaga och att de blir "döva" för allt annat då en katt eller hare kommer deras väg.

En vinthund har och ska ha stor jaktinstinkt. De är utpräglade jakthundar. Detta ligger i rasernas natur och är en (stor) del av deras raskaraktär, personlighet och särart. Whippet tillhör nog de mest "föriga" av vinthundsraserna (själv har jag borzoi), men jag tror ändå att om man har de krav du har på lösgående måste man vara beredd på att lägga ner förhållandevis mycket tid och energi för att få inkallningen att funka.

Dock anser jag att många vinthundar är utmärkta sällskapshundar. Lugna inne, fullt ös ute. Ofta mentalt stabila. Hänger gärna med överallt. Kräver inte speciellt mycket mental aktivering eller (med undantag av afghan) pälsvård.
 
Sv: Vinthund - whippet

Hur är dessa som sällskapshundar? Men från olika håll har jag hört att de är svårdresserade. Stämmer det?

Det absolut viktigaste är att hunden ska kunna gå lös ute och komma på inkallning. Vi har många katter och en del vilt i området så den får inte ha alltför hög jaktinstinkt. Tyvärr har jag hört att vinthundar generellt tycker om att jaga och att de blir "döva" för allt annat då en katt eller hare kommer deras väg.
Någon som har en whippet som kan gå lös utan att jaga?
Jag hade tänkt mig att kunna ha med en lösspringande hund på ridturerna.

En whippet har integritet, min förra whippet VÄGRADE att sitta om det var blött på backen... Min nuvarande sitter inte alls - det är bättre att ligga ner tycker hon. Såklart det går att få en vinthund lydig, men de är kloka = de har inte samma vilja att behaga som andra raser.

Om du vill ha en hund utan jaktinstinkt ska du inte kolla på whippet :D De jagar med synen så allt som rör sig kan bli offer i princip. Rasen grundades som en tjuvjaktshund, "fattigmans greyhound" då de käkar lite. Whippet jagar tyst, fort och på eget accord. Det är först nu, efter 13 år med samma jycke som jag VÅGAR ha henne lös och det är enbart för att jag vet att hon inte är snabb längre. Det finns inget läckrare än att se vinthundar springa men de täcker stora ytor ruggigt fort. Vissa whipplar kommer upp i ca 50km/h.

Trots detta är whippeten en underbar ras som man har mycket kul med och LÄNGE då de ofta är långlivade =)
 
Sv: Vinthund - whippet

Whippet jagar tyst, fort och på eget accord. Det är först nu, efter 13 år med samma jycke som jag VÅGAR ha henne lös och det är enbart för att jag vet att hon inte är snabb längre. Det finns inget läckrare än att se vinthundar springa men de täcker stora ytor ruggigt fort. Vissa whipplar kommer upp i ca 50km/h.

Tyst?!
De whippar jag har träffat låter massor! (eller ja, mycket för att vara vinthundar ska väl tilläggas)
Jag hör ofta människor säga att whippar är tysta - men då måste jag bara fråga - vad jämför ni med?
Jag har aldrig träffat en "vinthundstyst" whippet.

Håller däremot med dig om att det inte finns något härligare än att se vinthundar springa :D
Har man dessutom lyxen att ha tillgång till ett sandtag... :love:
 
Sv: Vinthund - whippet

Jag tvekade också på Whippet pga jaktlusten och hamnade då i rasen Italiensk Vinthund då de har lägre jaktlust och därmed motor. Jag vet inte hur långt de kan hänga med på en ridtur men de är tåligare än de ser ut.
 
Sv: Vinthund - whippet

Mina två whippar brukar inte få jaga men man märker på dom när det är allvar. Då skäller dom inte! Det var det Suuz menade tror jag?

Om jag är ute med mina och går eller cyklar och en hare springer över vägen framför oss, då kan jag lova att dom står på bakbenen och vill sticka men de är knäpptysta. Då är det allvar! En igelkott får sig däremot en ordentlig utskällning. :D
 
Sv: Vinthund - whippet

Tyst?!
De whippar jag har träffat låter massor! (eller ja, mycket för att vara vinthundar ska väl tilläggas)
Jag hör ofta människor säga att whippar är tysta - men då måste jag bara fråga - vad jämför ni med?
Jag har aldrig träffat en "vinthundstyst" whippet.

Precis som Ishtar skrev, när det är riktig jakt blir det knäpptyst :devil: Då får man klamra sig fast i närmsta träd och be till gud... När jag var 10 år hade jag två ungwhipplar, och satan i gatan vad jag har blivit omkulldragen vid syn på villebråd :D

Men mitt favoritminne var när jag släppte hundarna på våran sjön en vinter och man såg dem dra iväg bara för att vända och springa rätt emot mig och kollidera med mina skenben = jag trillar och landar med ansiktet i snön. Då sa min mor fyndigt: "Hittade du en 50-öring eller?" :devil:

De är så snabba och gracila att jag alltid får gåshud när jag ser en vinthund sträcka ut :love:
 
Sv: Vinthund - whippet

Härligt att du fastnat för världens underbaraste ras;)

För mig är whippen en perfekt familjehund som är lugn och stabil i psyket. Dock tror jag inte att just min whipp skulle vara allt för förtjust i närgångna barn:angel: men så är han en liten mes också, tror det är en vanesak.

JA, whippar jagar men det går att träna bort med lite blod, svett och tårar:D Nuförtiden jagar inte våran whipp nästan överhuvudtaget, utan stannar alltid när man skriker NEJ! Katter är han för mesig för att våga ge sig på, är mest fåglar, ekorrar och harar. Dock jagar han de katter som springer iväg, men vågar aldrig göra något om det är en "Äldre katt" som vänder sig om och fräser.

Krävs ganska mycket skarphet för att en hund ska våga ta en katt som vänder sig mit hunden.

Har hört att om katten är inomhus så jagar de flesta whippar inte den, då de ser katten som en familjemedlem då. Själv kör vi lite social träning när vi är i stallet och jag tar upp katter i famnen och gosar med dem....whippen undrar vad f-n jag håller på med då:D

Men som sagt är en helt underbar ras och våran whipp går lös mest hela tiden, lyssnar bra och har i princip slutat jaga då han inte uppmuntras till det.
 
Sv: Vinthund - whippet

Våran whipp låter JÄMT:D Har alla möjliga konstiga pip, morr, grymt ljud för sig,haha! Särskilt när han vill ha uppmärksamhet, då börjar det med knapp hörbart ljust pipljud, och övergår sedan till högre och högre och nått konstigt grymtande och sedan oftast i ett skall:rofl: Roliga är de minnsann:)
 
Sv: Vinthund - whippet

Hm.. då har jag nog aldrig sett en whipp som ansett att den ska jaga "på riktigt" :p
Det är kanske något man ska vara lite glad över :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 276
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 921
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 252
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 744
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Felin hyperestesi
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp