Vintervila...

Ia*

Trådstartare
Ni som har hästar som tävlas och som får vintervila, hur lägger ni upp det?
Hur länge har de vila?
Vad gör ni med dem under vilan?

Sv: Vintervila...

mina har gått en ganska ''hård'' utomhus sesång och har bara gått 2 inomhus,
och dom har bara 1 tävling kvar,
sen får dm ta det lite lugnt men ridas ändå, för dom har haft lite vila nu när ja vart borta,

Jag rider så länge vädret tillåter. Värsta vintersmällen brukar alltid komma i februari här, så då kan jag inte komma till ridhus eller rida hemma.

Min häst mår inte bra av att vila och slappa, så om hon nu ska ha lite ledigt från träning och tävling får jag ändå ha aktiv vila.

Ca 1 månad har mina vintervila, ser ut ungefär så här:
1 vecka lugn ridning, typ jogging-turer ute
2 veckor med skritt-turer var 3:e dag
1 vecka lugn igångsättning

5 åringen som gått tufft med både start i Falsterbo och Breeders går bara på halvfart just nu och ska göra det tills efter nyår kommer nog hoppa lite gymnastikövningar med henne men inte mer. Nästa år blir det att ladda om för nya årgångstävlingar

7 åringen som varit sjuk har jag precis börjat hoppa igen så han ska igång och kanske göra någon start i december för att sen gå på lite halvfart under jul och nyår.

sista tävlingen för säsongen är imorgon, får se om jag är med på en hoppträning på tors.. annars får hon vila efter det. hon ska få vila i ca 3 veckor hade jag tänkt, det har hon förtjänat (även om hon själv inte tycker det är nå kul så behöver hon det) :p Tänker kanske rida henne lite då och då när jag inte kan hålla mig. :)

4-åringen skulle enligt planen vila 3 första veckorna i december, och bara skrittas lite. (hade hunnit ridas i ca 5 veckor, har gått från o till under sommaren, och i princip vilat 6 veckor nu innan jag fick hem henne..) Nu blev det framskjutet då hon hr slagit på sig eller ngt, så vilan hamnade nu..Det blir väl 2 veckor hel vila/promenader..Sen läger jag nog kanske 2 skrittveckor i februari eller nåt också!

Min vilar ganska länge hade sista tävlingen i slutet på oktober (20-21), har sedan joggats ner under 2 veckor. Nu ska han skritta i 3-4 veckor beroende på hur underlag samt han känns. Jag kollar alltid upp honom på klinik samt så kommer han att få träffa kiropraktiker (stavning :angel:) under dessa veckor. Sedan joggas han lugnt i gång så att vi har god tid på oss att bygga kondition samt styrka i god tid innan tävlingssäsongen startar.

Min tävlingshäst får som andra tävlingshästar jag haft en vintervila.
2-3 veckor ngn gång i november eller början av december. Brukar ta det så här års när det blir tröstlöst att jag inte kan rida ut pga att det är mörkt när jag slutar jobba och oftast fruset till helgen när jag hinner ut i skogen.
Promenerar vid hand i stort sett varje dag med hästen under vintervila, jag tycker aldrig vuxna, friska hästar ska stå helt utan rörelse.

Håller igång henne fram till jul och är med på lite extra hoppkurser då. Sedan trappas ridningen ner under några dagar, 1 veckas vila och sedan 1 veckas skritt följt av ytterligare en vecka för att komma igång lite mjukt igen.

hade sista tävlingen den 28/10, så nu kommer jag att låta honom bara gå 4 dagar/vecka. Sen blir det ca 2 veckors helvila fr ridning runt jul.

Min kommer att få en ordentlig vila i ca 6 veckor. Jag kommer att rida och träna lite lätt den här veckan och lite nästa vecka också men under nertrappning. Hon är inte fullt igång nu pga att hon varit ofräsch tidigare under hösten, men bra nu.
Hon kommer att få stå helt "orörd" i princip. På vardagarna får hon gå i skrittmaskinen medan jag mockar och donar så att hon får röra på sig iaf utöver hagvistelsen. På helgerna blir det helt säkert någon skritt-tur förhand eller uppsuttet.

//Alice

Min häst mår inte bra av att ställas av, istället lägger jag in lugnare perioder under hela säsongen (en helg med bara skritt), då han har gått lite tuffare. Brukar dock ge honom ledigt från hoppningen i två veckor kanske, då han bara får gå ut i skogen och lattja, men han rids alltid ordentligt.

5-åringen ska ridas så länge vädret tillåter. Sen vet jag inte om hon kommer att vara hos ägaren under de värsta månaderna. Om hon blir kvar så blir det lite lättare ridning.

9-åringen som har stått helt i drygt 5 månader är under igångsättning så henne får jag lov att rida oavsett väder. :p
Dock lite lugnare när underlaget är hårt.

7-åringen går sin sista tävling nu i november. Därefter ska vi försöka hoppträna och lydnadshoppa henne några gånger innan avställningen. Mest för att vara riktigt mjuk och genomriden. Sen ska hon ta det väldigt lugnt i 1-2 månader. Eftersom hon har gjort så otroligt mycket på så lite tid så måste hon få en ordentlig vila för att smällta allting.

*kl*

Min sexåring ska gå under november, ta det lugnt i december, typ klättras och gå skrittturer bara. Han är ganska stor och lite sen så han måste ha tid på sig.

Min ena ponny har tagit det lite lugnt, mest ridits ut nu sista månaden för att jag har lagt tid på att lära känna min storhäst. Hon får väl några veckors skritt när vädret är som äckligast.

Andra ponnyn ska ha samma typ av vila som min andra ponny, vet dock inte när riktigt, hans fodervärd får bestämma det så att det passar för henne.

mina vilar ca 3-4 veckor. Minst 1 vecka av dess står dom helt, bara går i hagen och har det bra och blir bortade på. Ser till att lägga upp igångsättningen i godtid så jag lugnt att skritta igång och sedan börja jobba hårdare inför vårens tävlings säsong.

Det var meningen att min häst skulle få ta det lite lugnt i december. Han skulle bara ridas ut i skogen och inte ridas alla dagar men det blir nu ändrade planer då vi igår var hos veterinären och det visade sig att han har en senskada :cry: Så nu blir det 3 månaders vila istället :( Det var iallafall rätt säsong att bli skadad på.

Min kommer att få en ordentlig vila i ca 6 veckor. Jag kommer att rida och träna lite lätt den här veckan och lite nästa vecka också men under nertrappning. Hon är inte fullt igång nu pga att hon varit ofräsch tidigare under hösten, men bra nu.
Hon kommer att få stå helt "orörd" i princip. På vardagarna får hon gå i skrittmaskinen medan jag mockar och donar så att hon får röra på sig iaf utöver hagvistelsen. På helgerna blir det helt säkert någon skritt-tur förhand eller uppsuttet.

//Alice

En liten ändring i planerna...hästen är otroligt fräsch och "på hugget", därför kommer hon att hållas igång dock inte hårdtränas, under hela november samt det jag hinner i december. Det blir nog helvila runt jul iaf.

//Alice

Ingen direkt vila för min pålle, men under 1 till 2 veckor kring jul när man är bortrest brukar hon mest ridas ut och lulla runt:)

Under vintern passar jag på att bygga upp muskler och styrka inför kommande tävlingssäsong. Då kan man träna mycket på sådant som inte fungerat på tävlingar, finslipa lydnanden hos hästen och förbättra smidigheten genom olika gymanstikövningar!

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
2 096
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter hoppningar i helgen så står det nu klart att Edith Strandberg och Clara Clewåker från Värnamobygdens ryttarförening får tävla på...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar