vintertips!

Linnea_

Trådstartare
Alla hästrelaterade höst-och vintertips är välkomna! :D inget är för stort eller för litet! :)
 
Sv: vintertips!

Om vattenslangen i stallet fryser kan man trä en sovsäck eller ett hästtäcke över för att förhindra det, lite grann åtminstone :p
 
Sv: vintertips!

Använd inte för mycket halstäcken. Manen skavs lätt av
Se till att kolla karlederna på hästen dagligen för att minska risken för mugg
Rid med tumvantar i stället för fingervantar, mycket skönare !
 
Sv: vintertips!

Använd "för stora" skor så du får plats med tjocka, stickade raggsockor. Värmer underbart!
 
Sv: vintertips!

Skaffa en vattenslang som rullar upp automatiskt och är placerad frostfritt, så slipper du hela joxandet med djupfrysta vattenslangar!

Har många hästar och har alltid bävat för vinterns utfodringar, tunga skottkärror som ska fram i lera eller snö eller både- och ....
Numera har vi stora finmaskiga hönät som vi paketerar riktigt fulla, och så kan jag dra dem med mig ut i lösdriften eller i de andra hagarna och portionera ut ur dem. Ett sådant stort nät räcker och blir över till de fyra i lösdriften, men då är det riktigt hårt packat.
 
Sv: vintertips!

Smörj insidan utav hovarna med fett, kolla så att den inte innehåller vatten. Så släpper snöstyltorna lättare.
 
Sv: vintertips!

Ett bra tips är att skotta + salta och sopa utanför stalldörren så ofta du kan. Har man en snö fri gång på 4m så trampar hästarna av sig det värsta av snön under hovarna innan de går in, sen underlättar det på morgonen att bara ha ny snö och ett lager av ej frusen grus under att skotta bort. Sen så fort det töar så får man heller ingen packad is gata utanför dörren.
Många tänker inte på att salta utan skottar bara bort det värsta. Min ramp till stallet är helt snö fri och mjuk hela vintern :p
Buck, salt beroende vintertid ^_^.
 
Sv: vintertips!

En häst jag red ett tag brukade alltid lyckas få som is i hovarna där snön hade packat sig efter många långa dagar ute i snöfyllda hagar. Detta kunde vara stört omöjligt att få bort med en hovkrats då det verkligen "sög" fast i hoven. Men så fick jag ett tips från en annan i stallet, nämligen att slå lätt på skon/hoven med en hammare och sedan använda baksidan av hammaren för att bända loss isen. Ibland räckte det med att man knackade lite på skon så föll hela klumpen ur :up:
 
Sv: vintertips!

Hammare och huggmejsel finns alltid vid uppbindnings platsen på vintern ^_^ , går inte att leva utan!

Huggmejslen är för att hugga loss isen när lätta slag på hovväggen inte fungerar :). Blir lättare att inte hammra på hästen så tycker jag
 
Sv: vintertips!

Balak.. va?O_o Aldrig hört talas om!

Jag läste först baklava och tänkte att ja, det är ju gott, men lite kladdigt att ha i stallet kanske :D

Haha, ja fast hästarna kanske skulle uppskatta det :D

Det här är en balaklava :)

37584_e1ddb87284cdf0408fa77e23995df7ee.jpg
 
Sv: vintertips!

Precis (i ärlighetens namn så fick jag googla fram namnet när jag skulle komma på vad sjutton de hette :D )
 
Sv: vintertips!

Vart hittade du denna? Min gamla hade tjockt fleecetyg på nedre delen som går över ansiktet och tunt tyg endast under ridhjälmen. Den kom tyvärr bort och letar nu som en galning efter en ny!
 
Sv: vintertips!

Finns i nästan varenda sportbutik vid den här tiden. Kika bland skid-grejerna!
Annars får du sticka en egen :D Det ska jag göra, en i ull med massa fina mönster. Ska bara göra klart alla andra femtielvatusen projekt först..

Vattenkokare är alltid bra i stallet. Varm betfor (eller torkade rivna morötter) till hästarna och te/kaffe till en själv. Jättegott!
En ullfilt vikt över benen värmer både hästrumpa och ryttarben. Mys-faktor hög!

Kan dessutom tipsa om Hestra Job, fodrade handskar i skinn. Varma och mjuka. Jag älskar dem! Hestrahandsken har några ridhandskar med, men de har jag inte testat (än). Väntar på att de ska komma på Hestra marknad så man kan köpa dem lite billigare :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 062
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
2 050
Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: hastflicka
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
332
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp