sussisus

Trådstartare
Går era hundar efter sommartid och ska gå ut 6 på morgonen eftersom klockan är 7 enligt hunden?
Izor gör så just nu nämligen och jag undrar hur man får honom att vilja gå ut någon timme senare?
I för sig så antar jag att det "bara" är att gå sistaturen ännu senare än vanligt (som är 22, fast då är ju klockan 23 enligt Izor;) ). På dagen/kvällen är det ju lite enklare att avleda honom, men på morgonen är han betydligt piggare än vad jag någonsin kommer att vara (mamma är morgonpigg, men hon jobbar ibland och då ska jag ut med Izor).

Förra året märkte vi inte lika stor skillnad eftersom han fortfarande bara var valp då.
 
Sv: Vintertid

Du får göra som bönderna med sina mjölkkossor; ändra utegångstiden succesivt. Kossorna brukar tydligen nöja sig med en havtimme åt gången, dvs att du idag skulle ha gått ut med honom kl 06:30 idag (eller igår egentligen?), och imorgon går ut kl 07:00.

Har nog aldrig märkt något på de hundar vi hade förut, för dem hade vi ingen benhård morgonrutin för utan det blev lite olika tider varje morgon. Och vovven jag umgås med nu - pojkvännens dp - har ingenting emot att tryna läääänge :D
 
Sv: Vintertid

Har han bara varit ute på första morgonturen - en 20-minutersrunda som kan vara allt från 5.30 till 9 - så går Izor och sover igen.
Kommer jag upp vid 8 och mamma varit ute redan då är det lek som gäller innan Izor sover en stund (1-2 timmar).
 
Sv: Vintertid

Mina hundar vägrar oftast att vakna före klockan elva på morgonen, så jag tror inte att de är så intresserade av vintertid... :D Någon gång vid tolv-ett brukar de vilja gå ut en sväng, men annars är det sängen som gäller! Valpen kan iofs vakna lite tidigare, men hon vill bara ut några steg på baksidan innan hon vill in igen... *sötis* :love:
 
Sv: Vintertid

Min hund bryr sig inte, hon är alltid morgontrött :). Hon var nog snarare nöjd åt att vi gick upp senare än vanligt (trodde hon i alla fall).

Labben däremot vaknade vid 7 istället för 8 (hennes klocka i skallen var 8) och var vääääldigt hungrig, som hon alltid är på morgonen.
Men det var bara första dagen.
 
Sv: Vintertid

Jag har inte så fasta rutiner att dom skulle kunna märka av det. Dom lägger sig när jag lägger mig och kliver upp när jag vaknar. Eller nåväl, den lilla måste väckas om det är före 12 - hon är en sjusovare som vill sova minst 12 h varje natt.
 
Sv: Vintertid

Visst, de har ingen tidsuppfattning som vi människor - men någonting är det i alla fall, så jag håller inte riktigt med dig.

Att vi människor gör omedvetet/medvetet sådana saker så att hunden vet på ett ungefär hur mycket klockan är - typ alltid sätter på kaffe när det är dags för Rapport osv - är en sak. Men jag kan ju knappast ge sådana signaler på morgonen när jag sover, eller hur?
Pappa brukar gå sista turen runt 22 och därefter brukar Izor bara leka lite och sedan sover han hela natten och brukar vakna vid 7-tiden, men två dagar i rad nu så har Izor gått ut klockan 6 istället för 7.
Så varför gör han det om inget annat än tiden har blivit ändrat på?
 
Sv: Vintertid

Vi har ganska fasta rutiner, men jag tror inte att han märkte av något så mycket denna gång.
Han ligger och sover tills vi går upp, en timme hit eller dit verkade inte spela så stor roll.
 
Sv: Vintertid

Det där är intressant. Min hund "vet" när det är dags för lunch, vardag eller helg. Hon kommer och buffar på mig fem i tolv -alltid.
Hon vet kanske inte vad klockan är, men hon känner på sig att det är lunchpromenaddags.
Även om jag sitter kvar och jobbar, och inte håller på att göra mig iordning, så är det en fyrbening där och säger till.
Annars har vi rätt flexibla tider, men just då är hon på mig.
Vi kan ha varit och hämtat posten en halvtimme tidigare, men det spelar ingen roll. Tolv ska man ut, bara är så.
 
Sv: Vintertid

Hemma hos oss sover hunden så länge han får. Helst till tolv! Men så länge får han inte sova, han måste ju få i sig mat också. Då äter han och sedan går han och myser under täcket en stund till innan han tycker det är dags att kliva upp! Så sommar eller vintertid, det skiter han i!
 
Sv: Vintertid

Hade en period då mina hundar följde med mina föräldrar till jobbet varje dag. Dom gick upp exakt halv sju varje morgon oavsett om jag gick upp eller ej. Det är väl allmänt känt att hundar inte kan klockan på det viset som vi kan det. Men att dom har en annan känning för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 139
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp