vintertäcken

M

Made -93

Hej! vad har ni för vintertäcken till era islandshästar?

jag vet att dom oftast inte behöver, men där jag bor kan det bli upp till 35 minusgrade om inte mer!:crazy: och han går ute dyngnetrunt.

skulle vilja ha ett roligt täcke men nått roligt mönster eller nått.
visa gärna bilder.:)

Sv: vintertäcken

tack! jo jag vet.. men eftersom jag inte har tid att ha honom inne efter varje ridpass så måste han ha täcke :)

nej det blir ju ofta så, då är det enklast att slänga iväg dom med ett varmt och gosigt täckt istället ;P

Ngn som är på dåligt humör idag?:angel:
det är väl ganska normalt att man inte har tid att stå sisådär 3-5 timmar & kolla på en häst medan den torkar?

Det är ju inte alltid man har möjlighet att ha sin lösdriftshäst inne, finns ju de som helt enkelt får spader att stå inne eller kanske måste stå själva isf, då känns det väl bättre att slänga på ett täcke så den inte fryser (om den är svettig/våt och det är minus ute...) Det tycker iaf jag.

Han kan inte stå inne för han har bronkit...

Ási helrakades igår, å eftersom jag nu är i dalarna så lär han behöva sitt vintertäcke.

Det är från Bucas.

Nej dåligt humör är jag inte på, däremot är det just dessa uttalanden som gör att islandsfolk får stämpel. Min personliga åsikt är den om det nu gör att jag är på dåligt humör, jag tycker faktiskt INTE att man släpper ut en häst svettig trots att den har täcke på sig i -35 graders kyla för det var väl så som det beskrevs. Här tycker jag nog att man får vänta ett par timmar, att sen hästen inte torkar helt under den tiden är fullt begripligt för en islandshästägare.

Nej dåligt humör är jag inte på, däremot är det just dessa uttalanden som gör att islandsfolk får stämpel. Min personliga åsikt är den om det nu gör att jag är på dåligt humör, jag tycker faktiskt INTE att man släpper ut en häst svettig trots att den har täcke på sig i -35 graders kyla för det var väl så som det beskrevs. Här tycker jag nog att man får vänta ett par timmar, att sen hästen inte torkar helt under den tiden är fullt begripligt för en islandshästägare.

jag släpper inte ut honom svettig i 35-. men han kan inte vara inne längre stunder eftersom att han har svår bronkit. I 35- rider jag inte ens, då skulle jag frysa ihjäl. Jag bor i kiruna och där kan det bli riktigt kallt så han behöver täcke.

Har hästen tillgång till mat, behövs sällan ett täcke. Mat är den effektivaste värmekällan och det lär väl gå åt en del om tempen sjunker så kraftigt, det håller kaminen igång och värmer gott.
-35 grader är i sig inget dramatiskt, hästar tar inte skada av kyla och är oftast opåverkade av den. Det värsta väderleken är 0- gradigt till någon minusgrad med snöslask, blåser det dessutom så är det ännu värre. Se upp lite med vad och hur du täckar en bronkit häst, om den blir för varm så kan det vara lika illa som en installning.

Var är problemet? Du fick bra råd, och nu ids du inte diskutera?:confused:
Jag måste också hålla med, kyla är inte ett problem för hästen om det enbart handlar om kyla. Men i kombination med vind och nederbörd kan det vara en ren mardröm för utegående hästar, jag antar ändå att det finns ligghall eller liknande skydd som hästen kan gå undan i om så krävs.

Hej!

Jag har precis köpt ett stalltäcke/vintertäcke till mina 2 isisar, dem lägger jag på när det är väldigt blött och regnigt ute, det är då de behöver torka upp lite, annars klarar de kyla och blåst, plus att jag har ett rejält vindskydd med halm i, då klarar de hela vintern ute.

Har hästen möjlighet att gå in under tak (ligghall) och ifall den står i en lösdrift som sköts väldigt noggrannt (tex öka stråfoder när det är kallt så hästarna klarar att hålla värmen på egen hand) och hästen dessutom är helt orakad så klarar den sig utan täcke tycker jag. Naturligtvis ska den inte släppas ut svettig om det är kallt ute.

Jag har häst på ett stall utan tak i hagen och där hästarna går ute endast dagtid och får samma mat under dagen på vintern oavsett väder. Därför tycker jag att även en orakad häst kan ha ett tunt regntäcke på sig när det snöar. Ett fleecefodrat regntäcke om hästen är svettig när den släpps i hage.

En rakad häst behöver mer täcken. Sedan är detta väldigt individuellt också. Precis som hos människor fryser en del mer än andra. Det går nog aldrig att säga exakt hur man ska göra, det beror ju på den enskilda hästen.

Men rent generellt kan man väl tänka på att matte oftast fryser betydligt mer än hästen...:angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
787
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30