Vintertäcke till varma hästar - helklippta

Sv: Vintertäcke till varma hästar - helklippta

ta inte sorgerna i förskott... ;)
troligtvis är dina täcken lagom varma, skulle dom vara för varma så får du väl bara köpa ett tunnt täcke typ amigo medium att ha inne?

De är väl 200? Är det tunnt alltså? Vad kan mitt vintertäcke motsvara tro?

I mitt fall är det dels estetiska skäl - jag misstänker en färgomvandling och jag gillar inte kanter överlag annars heller, dels praktiska - han behöver ändå klippas såpass att han behöver täckas och då klipper jag hellre rubbet eftersom det är enklast att få snyggt.

Hur tjockt kan eg ett gammalt vintertäcke vara? 200? Eller hade de tjockare förr? Har känslan av att det blir tjockare o tjockare fodring som anses "normalt" att täcka med.

Blir förvånad att du med så mycket vett låter dig hakas upp på estetiska orsaker :D

seriöst - är du verkligen villig att förbi gå det pga det estetiska?

jag tycker 200 gram är AP mycket i plusgrader. även på en helklippt såvida den inte står i en platt ruta med vinande vind över nejden hela dagen. fast även då!

Blir förvånad att du med så mycket vett låter dig hakas upp på estetiska orsaker :D

seriöst - är du verkligen villig att förbi gå det pga det estetiska?

jag tycker 200 gram är AP mycket i plusgrader. även på en helklippt såvida den inte står i en platt ruta med vinande vind över nejden hela dagen. fast även då!

Även jag har vissa svagheter vet du :D

Nej men jag har inget emot oklippta hästar eg, lerig och dan blir han ju varendra dag men det känns inte så farligt så länge han går utan täcke och pälsen är luftig o så.

Men ska han klippas och täckas är jag så rädd för att det ska bli "fuktigt" och äckligt där jag lämnar pälsen, det är trots allt endel päls om man säger så. Inte av värme/svett av för mkt täckning utan mer "instängt" av täcke hela tiden. Harm an ser regnskållor/tjock ponnypäls lämnad under sadeln vet man vad jag snackar om. Av den anledningen gillar jag inte att täcka hästar med bra vinterpäls heller dagligdax dygnet runt. Då finns klippning av modell mindre där han kan gå naken i stall o mestadles ute, men då blir han så lite klippt att pälsen ändå blir blöt och kräver täckesbyten och nogra lagom täckning. Då känns det som att man lika gärna kan klippa rubbet och lägga på ett täcke. Vvi snackar ju inte om lager på lager eller nåt här - hade det behövts hade jag INTE velat helklippa, inte heller om hästen har problem av ngt slag som störd av klippning.

Så jag ser faktiskt inte den stora nackdelen som du menar är att helklippa? Missade jag ngt :o

Precis helklippt min nu. Sticks överallt. Skall kasta mig i dushen. Fick slänga på reservtäcket för självklart så släppte det andra igenom fukten när det inte låg på honom och torkade. Det hänger nu på tork i sadelkammaren.

Så ett reservtäcke är bra att ha.

Precis helklippt min nu. Sticks överallt. Skall kasta mig i dushen. Fick slänga på reservtäcket för självklart så släppte det andra igenom fukten när det inte låg på honom och torkade. Det hänger nu på tork i sadelkammaren.

Så ett reservtäcke är bra att ha.

Men jag har inte tänkt lägga på täcket förrän det torkat, och jag tänker inte låta det torka på honom, vad fick du det i från?

Och jag tänker inte låta min helklippta häst stå naken och vänta på att täcket har torkat. Var fick du det ifrån?

Nej, allvarligt talat så är det så att andas täcken (dagens moderna täcken) torkar bäst på hästryggen då värmen från hästen inte släpper igenom fukt från yttertyget - det som håller vätan ute. Men tar man av det, som jag gjorde, (lite svårt att klippa om hästen har täcke på sig) så får det ingen värme tillfört och då släpper fukten igenom till innerlagret.

Så jag hade inget annat val än att hänga upp det på tork och plocka fram ett nytvättat och nyimpregnerat torrt vintertäcke. Passade då på att konstatera nyttan med att ha ett i reserv.

Jag har en varm shettis som fryser som en hund när han klipps.

Även jag har vissa svagheter vet du :D

Så jag ser faktiskt inte den stora nackdelen som du menar är att helklippa? Missade jag ngt :o

:bow::rofl:

Nej jag köper det du säger, det är genomtänkt och väl motiverat. Mina restriktioner mot helklippning är att jag sett skillnaden på samma individer, när de är hel resp. halvklippta, och jävlar vad mycket känsligare de blev när de var helklippta. Precis som Malinsky skriver, samma individ som var utmärkt varm halvklippt, fryser som en hund när den klipps. jag gillar inte att ständigt behöva vakta så att de inte blir kalla, ofta är enda vägen att övertäcka för att försäkra sig, och det gillar jag inte som du vet. Utöver det tycker jag bara att alltför många helklipper av estetiska skäl utan att ha koll på hästens värmereglage, osv. Jag stör mig på den estetiska asapekten när man står uppstallad ute i skogen och aldrig lämnar gårdsplan. :angel: :D

amigot är 150, thermotäcken brukar oftast vara typ 300. så det är ju hälften av vad ditt förmodligen är.... annars finns ju fleece!

Och jag tänker inte låta min helklippta häst stå naken och vänta på att täcket har torkat. Var fick du det ifrån?

Nej, allvarligt talat så är det så att andas täcken (dagens moderna täcken) torkar bäst på hästryggen då värmen från hästen inte släpper igenom fukt från yttertyget - det som håller vätan ute. Men tar man av det, som jag gjorde, (lite svårt att klippa om hästen har täcke på sig) så får det ingen värme tillfört och då släpper fukten igenom till innerlagret.

Så jag hade inget annat val än att hänga upp det på tork och plocka fram ett nytvättat och nyimpregnerat torrt vintertäcke. Passade då på att konstatera nyttan med att ha ett i reserv.

Det har jag väl inte sagt heller? Men du sa att jag behövde ett reservtäcke eftersom vätan går igenom när man tar av täcket som du gjort. Jag har ett täcke ute och ett inne, och jag torkar utetäcket över natten (ja det torkar perfa :)). Alltså har jag inte det problemet någon gång öht.

Jag säger inte EMOT er att det är bra att ha ett resrevtäcke, inte alls. Men jag känner verkligen inte alls att det ligger högt upp på priolistan, av de anleningarna jag nämnt i tråden. Min häst kommer inte en sekund behöva stå frusen/blöt eller med trasigt täcke trots att jag inte har ett i reserv. Och så länge det inte går ut över hästen så ser jag inga problem?

:bow::rofl:

Nej jag köper det du säger, det är genomtänkt och väl motiverat. Mina restriktioner mot helklippning är att jag sett skillnaden på samma individer, när de är hel resp. halvklippta, och jävlar vad mycket känsligare de blev när de var helklippta. Precis som Malinsky skriver, samma individ som var utmärkt varm halvklippt, fryser som en hund när den klipps. jag gillar inte att ständigt behöva vakta så att de inte blir kalla, ofta är enda vägen att övertäcka för att försäkra sig, och det gillar jag inte som du vet. Utöver det tycker jag bara att alltför många helklipper av estetiska skäl utan att ha koll på hästens värmereglage, osv. Jag stör mig på den estetiska asapekten när man står uppstallad ute i skogen och aldrig lämnar gårdsplan. :angel: :D

Oki, det ska jag tänka på!

Som tur är så har ju våra tillsyn i princip hela dagen och tas in för fodring 2 ggr/dag (dvs utevistelse i 3 kortare perioder de dagar då de inte arbetas) så de blir ju inte lämnade ute i ur o skur i 10 h utan ngn möjlighet till skydd osv. Och hagen går runt huset så man reagerar (mamma mer än jag såklart eftersom hon ser dem 365 dagar/år) när de vistas olika mycket på olika ställen jmf med som vanligt osv.

Och nu är det ju faktiskt så att vi ska på kurs för självaste förbundskaptenen för fälttävlanslandslaget i OS 08 så frillan ska minsann beskådas och inte gömmas i skogen :devil::rofl:

amigot är 150, thermotäcken brukar oftast vara typ 300. så det är ju hälften av vad ditt förmodligen är.... annars finns ju fleece!

Hmm, tja det kanske det är? Jag upplever det inte som särskilt tjockt/fluffigt men vad vet jag, det står ju tyvärr inget.

Uppskattar som vanligt din sunda insatthet, sunda förnuft, samt självdistans och humor mitt i alltihop kombinerat.

jag är helt övertygad om att din häst fungerar helklippt utan ngra som helst problem under de minituösa förutsättningar som erbjuds honom, och din insatthet runt frågorna dessutom.

varmt lycka till på FT kursen, den hoppas jag det kommer rapport om sen!

Uppskattar som vanligt din sunda insatthet, sunda förnuft, samt självdistans och humor mitt i alltihop kombinerat.

jag är helt övertygad om att din häst fungerar helklippt utan ngra som helst problem under de minituösa förutsättningar som erbjuds honom, och din insatthet runt frågorna dessutom.

varmt lycka till på FT kursen, den hoppas jag det kommer rapport om sen!

Haha, hoppas du inte är ironiskt elak mot mig nu :D

Men jag ska tänka på det är med den stora skillnaden om han blir för frusen av sig och spara över ryggen om han behöver klippas mer vintrar :)

Gulle du :) Jag vet ju vem jag ska vända mig till i sådana här frågor iaf :D

Det har jag väl inte sagt heller? Men du sa att jag behövde ett reservtäcke eftersom vätan går igenom när man tar av täcket som du gjort.

Jag sade aldrig att du behöver ha ett. Jag sa "så ett reserv täcke är bra att ha". Av den enkla anledningen att jag själv insåg nyttan av det.

Jag har inte möjligheten att torka 4 täcken i sadelkammaren äver natten. Dessutom tänker jag inte begära att min 82åriga pappa eller min kroniskt sjuka syster skall skifta 4 täcken på morgonen innan utsläpp. Alltså har vi infört systemet med vinterutetäcken på dygnet runt och reservtäcken i de fall de behövs i vårat stall så att OM det behöver bytas (även de bästa täcken står inte emot väta dygnet runt) så är det jag som gör det då jag har kvällspassen i stallet.

Lycka till på kursen. Har ridit för Bosse Österlund en gång. Det var intressant. Han fick sig ettgott skratt - åt mig.

Liknande trådar

Hästvård Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid...
2
Svar
30
· Visningar
4 363
Senast: mackan
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 426
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar