Vintertäcke till varma hästar - helklippta

the_connemara

Trådstartare
Ska klippa min ullboll mellan jul o nyår och är (säkert i onödan) orolig ang täckningen. Han ska helklippas, helst ben oxå beroende på hur han är att klippa och jag har till mitt förfogande ett utevintertäcke med halvhals från Treadstone och ett innetermotäcke från Jacson. Båda täckena är från tiden innan man diskuterade foder i gram och nu oroar jag mig för att de ska vara för varma. De har använts en säsong tidigare till en annan ponny och var då lagom varma.

Men min nuv lilla häst är modell VARMblodig (trots sin ponnyras ;)) och han fick tex feber när han fick på sig termotäcket efter hemkomst efter 2 veckor i varmt stall på djursjukhuset mager som ett staket och hade boxvila. Han levde gott utan täcke då och har bara frusit en gång under sina dryga 2 år hos oss - det var när han envisade med att äta upp alla äpplen i hällregn runt nollan innan han gick o ställde sig under taket. Men visst borde han kunna ha dessa täcken (var för sig såklart!) och vara hyfsat lagom varm i dem? Eller tror ni det finns risk att han blir för varm?

Jag har aldrig varit med om att helklippta hästar blivit för varma i ett normalt täcke men han är nog den som skulle kunna lyckas ;) Är det fler än jag som har hästar som lätt blir för varma? Hur täckar/klipper ni? Diskusionerna brukar ju annars bara vara om alla frusna hästar, nu drar vi fram elementen på fyra ben tycker jag :D

Sv: Vintertäcke till varma hästar - helklippta

Klipper- efter hur mkt hästen svettas. Skulle aldrig helklippa om det är riktigt kallt när det görs- väntar.
Klipper som regel efter pälsbytet- i Nov.

Täcker- efter hur klippningen har gjorts, väderlek o hur individen funkar.

Har täcke med hals ute - för att inte behöva klippa den igen.:cool:

Tänkte bara rekommendera att ha reservtäcke också!!

Täcket kan bli dyngsurt eller gå sönder, då står du där med en klippt häst och inget täcke=inte så bra ;)

Annars får du väl känna på täckena och se vad hästen tycker. :D

Klipper- efter hur mkt hästen svettas. Skulle aldrig helklippa om det är riktigt kallt när det görs- väntar.
Klipper som regel efter pälsbytet- i Nov.

Täcker- efter hur klippningen har gjorts, väderlek o hur individen funkar.

Har täcke med hals ute - för att inte behöva klippa den igen.:cool:

Men nu handlade det ju om erfarenheter av varma helklippta hästar. Har du haft någon sådan? Hur har du täckat den?

:p

Kommer helklippa min de närmaste dagarna. Kanske redan ikväll, trots snöfall. Borde åka och tvätta först men det får bli ett jäkla borstande istället.

Han går med ett halvhals 300gr täcke. Han gillar inte att bli för varm. Då får han skållor på ryggen och klåda. Min kommer helklippas för att han svettas på hela kroppen, överallt, så det droppar. Behöver han mer värme under 300gr täcket så har jag diverse stall och undertäcken att ta till för extra värme. Men jag tror inte det. Han har stått helklippt på utebox med 300gr halvhals utan att frysa det minsta.

Tänkte bara rekommendera att ha reservtäcke också!!

Täcket kan bli dyngsurt eller gå sönder, då står du där med en klippt häst och inget täcke=inte så bra ;)

Annars får du väl känna på täckena och se vad hästen tycker. :D

Om det nu skulle hända så får han väl nöja sig med ett regntäcke över innetäcket tills matte hunnit köpa nytt om det regnar :)

Du har ingen erfarenhet av sådana hästar alltså? Klart jag ska se hur hästen reagerar, jag vill bara se om ngn har en liknande pålle och hur de funkar.

Skulle kanske tillagt att min går otäckad nu alltså.

Gör din det med? Blir han för varm när han är klippt oxå?

Om det nu skulle hända så får han väl nöja sig med ett regntäcke över innetäcket tills matte hunnit köpa nytt om det regnar :)
Om det är snöstorm och hans varma täcke går sönder är det ju bra att ha ett nytt direkt.. Man får räkna med dubbla uppsättningar när man har häst.

Först rakade jag bara filtklippning på min häst men hon blev för varm av sitt vanliga vinter täcke då så fick raka ryggen också. Nu verkar det gå bra men tjockare täcke skulle hon bli för varm av.

Pga rutinerna hemma så kan jag lova dig att han faktiskt inte behöver dubbla uppsättningar av just utevintertäcke.

Oki :)

Skulle kanske tillagt att min går otäckad nu alltså.

Gör din det med? Blir han för varm när han är klippt oxå?

Nej, han är täckad nu. Har trots detta dragit på en björnpäls. Det är första hästen jag någonsin behövt klippa. Tidigare hästar har klarat sig finfint. Men denna svettas något kopiöst mycket i arbete och det kommer allt på en gång över hela kroppen.

Jag hade mycket morr på medryttaren första året han var klippt. Jag la bara på termotäcket med halvhals. Medryttaren och stallägaren tyckte jag var elak och la på ett extra 200gr stalltäcke, ett extra 300gr undertäcke med helhals och 300gr halvhals utetäcke ovanpå allt detta. Det ångade om hästen och han fick regnskållor på ryggen. Han var inte glad. Jag klippte inte om oftare än andra trots att jag täckade mindre och han stog i utebox.

Så han kommer klara sig fint i det han har och OM han behöver mer har jag att välja mellan extra fleece, våffel, ylle, 200g och 300gr (med eller utan hel hals).

Okey, så ni har ingenting alls i hagen där det kan gå sönder? Träd/pinnar osv? :p
Hästen går själv, utan kompisar som kan göra sönder det?
Ni tar in dem när det blir kasst väder?

Men nu handlade det ju om erfarenheter av varma helklippta hästar. Har du haft någon sådan? Hur har du täckat den?

Men hur vet du att den blir varm även efter klippning:confused:

Den har ju jättepälsen Hugo.:grin: Inte ett smack konstigt att den är varm.'

Klipp nu o se då hur den funkar.

Okey, så ni har ingenting alls i hagen där det kan gå sönder? Träd/pinnar osv? :p
Hästen går själv, utan kompisar som kan göra sönder det?
Ni tar in dem när det blir kasst väder?

Jag syftade på rutinerna - de äter inne 2 ggr i utevistelsen då täcke kan bytas och det är SÄLLAN den hällregnar en hel dag så man behöver 3 nya täcken och ett av uteopassen arbetas han ju. Och jag syftade oxå på skydd i hagen - mammas häst ställer sig under taket när det regnar för mycket och då föjer min med, annars är de i skogen och står alltså inte på en plätt mitt i storm i 10 h. Dvs inget direkt tryck på täcket alls, ett termotäcke håller hästen torr en hel dag.

Och täcket torkar över natten hur blött det än blir faktiskt, väldigt skönt :)

Så risken att han skulle behöva stå dyblöt och frysa i hagen en hel dag bara för att han dragit sönder täcket och man åker o köper nytt är så obefintlig att den inte ens finns. Det är ju inte så att jag ENDAST äger det utetäcket och det innetäcket, men de är de som är bäst att ha på dagligen.

Men hur vet du att den blir varm även efter klippning:confused:

Den har ju jättepälsen Hugo.:grin: Inte ett smack konstigt att den är varm.'

Klipp nu o se då hur den funkar.

Det är ju det jag inte vet, därav frågade jag efter liknande erfarenheter? Jag har inte tidigare varit med om någon som är SÅ varm som han är (förutom hans mor och hon kliptes/täckades aldrig) men det finns ju garanterat fler. Eftersom det verkar drälla av frusna hästar tror jag nog att motsvarigheten oxå är ganska vanlig.

Har min jättepälsen eller vad snackar du om? Tiger är luden som få men har inte så värst tätt/tjock päls eg. Men i kombo med att han är så varm av sig så räcker det ju. Och med "varm av sig" syftar jag både på sommartid o vintertid. En mkt tålig ponny helt enkelt :D

Anledningen till att jag inte klipper nu är at han ska börja gå med först vid jul då jag har tentaperiod snart. Jag är inte glad i att täcka hästar eg så jag ser hellre att han slipper gå med täcke de 3 veckorna som han ändå bara kommer röras på och inte arbetas i ridhus.

Min märr är nog som sdn.
Svettas mkt o är varmblodig:grin: Ingen direkt Lurventussen.

Den har stalltäcke inne o ett vintertäcke med hals- vid kyla.

Fördelen är ju att den inte eftersvettas sen den har klippts.

Det är just eftersvettningen som är värst. Min eftersvettas en hel del utöver det han kramar ur sig under ett träningspass.

Min häst är helklippt, klippt ca en gång/mån sen i augusti. Om det är plusgrader har han vanligt fleecefodrat regntäcke, om det är minusgrader eller riktigt riktigt ruggigt väder har han 300 g vintertäcke. Om det är över nollan så får han värmeslag om han har tjockare täcke än fleece.
Jag började med halvklippning men han fick värmeutslag och klåda pga för mycket päls i alla fall så det fick bli helklippning och tunnare täcke.

Hästen i fråga är fjording, snart 22 år gammal och som sagt inte särskilt frusen av sig.

ta inte sorgerna i förskott... ;)
troligtvis är dina täcken lagom varma, skulle dom vara för varma så får du väl bara köpa ett tunnt täcke typ amigo medium att ha inne?

Mitt fullblod är filtklippt varje vinter, klipps i november. Jag har samma täcken på honom som när han inte är klippt innan november. I plusgrader ofodrat regntäcke, och tunt fleecetäcke alternativt naken inne i stallet. I minusgrader går han i max 150 g fodrat täcke ute, ofta ett fleecefodrat regntäcke. först neråt -10 eller kallare, har han så mkt som 300 gram på sig.
Äger inga täcken tjockare än 300 gram till honom och har aldrig ens kommit på tanken att behöva ngt varmare. Han är lagom varm i den täckningen jag har, behövs inget mer.

han går ute hela dagarna och står i kallstall.
Har dock aldrig tänkt tanken att helklippa honom. ser inte anledningen faktiskt att helklippa - om man inte står i uppvärmt stall och rider i ridhus i princip jämt. Man måste vakta dom på ett helt annat sätt om de är helklippta, så de inte blir kalla över korset. Jag trivs bättre med att täcka min häst så lite som möjligt, och filtklippningen är utmärkt då han slutar svettas när han är klippt så. (Klipper högt på sidorna)

Senast ändrad:

Mitt fullblod är filtklippt varje vinter, klipps i november. Jag har samma täcken på honom som när han inte är klippt innan november. I plusgrader ofodrat regntäcke, och tunt fleecetäcke alternativt naken inne i stallet. I minusgrader går han i max 150 g fodrat täcke ute, ofta ett fleecefodrat regntäcke. först neråt -10 eller kallare, har han så mkt som 300 gram på sig.
Äger inga täcken tjockare än 300 gram till honom och har aldrig ens kommit på tanken att behöva ngt varmare. Han är lagom varm i den täckningen jag har, behövs inget mer.

han går ute hela dagarna och står i kallstall.
Har dock aldrig tänkt tanken att helklippa honom. ser inte anledningen faktiskt att helklippa - om man inte står i uppvärmt stall och rider i ridhus i princip jämt. Man måste vakta dom på ett helt annat sätt om de är helklippta, så de inte blir kalla över korset. Jag trivs bättre med att täcka min häst så lite som möjligt, och filtklippningen är utmärkt då han slutar svettas när han är klippt så. (Klipper högt på sidorna)

I mitt fall är det dels estetiska skäl - jag misstänker en färgomvandling och jag gillar inte kanter överlag annars heller, dels praktiska - han behöver ändå klippas såpass att han behöver täckas och då klipper jag hellre rubbet eftersom det är enklast att få snyggt.

Hur tjockt kan eg ett gammalt vintertäcke vara? 200? Eller hade de tjockare förr? Har känslan av att det blir tjockare o tjockare fodring som anses "normalt" att täcka med.

Liknande trådar

Hästvård Funderar på att helklippa (eller, ja kanske betecknas som jaktklippning - spara huvud, ben o under sadeln). Häst svettas kopiöst vid...
2
Svar
30
· Visningar
4 363
Senast: mackan
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 426
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar