vinterpäls?

Buttercup

Trådstartare
Vad händer om en häst hamnar på "fel" halvklot? Har de vinterpäls på sommaren? Om de inte har det, hur går omställningen till?

Dagens "saker som jag funderar på när jag inte kan sova..."

Sv: vinterpäls?

omställningen går nig till så att hästen har sommarpäls sålänge den inte behöver vinterpälsen.. skulle hästen förflyttas på våren och åka till ett ställe där vintern precis börjat så har dne kvar sin vinterpäls 1 helt år.. typ..

Men vad är det som bestämmer om den behöver det? Ljuset? Jag kan inte tänka mig att vår islänning behöver sin vinterpäls så tidigt som hon sätter den...

kylan på nätterna, lukten av frost i luften.. hästar luktar sig till vad det blir för väder.. är det kylig fukt på natten märker hästarna det och börjar rusta för vintern..

man kan bli jättelurad själv av att det är vinstilla och solklart, 20 plusgrader på dagen.. men frost på natten..

Svar ja, det är ljuset som styr päls sättning/fällning. Men den kan även komma i olag om man klipper vid illa valda tillfällen, tex kan importer få störningar i sin päls beroende på när de kommer. Då kan det hända att de sätter päls fast de nyligen har fällt, vid dessa tillfällen vill man gärna klippa. Då kan rytmen komma i olag, tyvärr kan den endast repareras genom att inte klippa alls. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat
  • Kontantfritt och diskriminering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar