Vinteroväder

Karin87

Trådstartare
Hej alla islandsvänner!
Tänkte höra vad ni gör med era "pälsbollar" när det är snöoväder ute. Vi har haft det här ett par dagar nu och det blir väldigt blött o kallt att vara ute o rida.
Men ger ni er ut ändå, eller hittar ni på andra saker?
Tänkte bara höra hur ni gör med era pållar som kanske "tål" mer kyla än andra hästar. (Hoppas ni förstod mej rätt i den meningen :d )
MVH Karin o Bósi :D

Sv: Vinteroväder

Brukar väl rida ändå, om det inte blåser snöstorm, eller om det är risk för att de bryter benen av sig pga. styltor. Då får de helt enkelt stå, hagen är kuperad o långsmal, så de rör sig lite ändå.

Haha, vi tog in hästarna vid 18- tiden, o då såg de ut som snögubbar allihopa! Vi lade märke till att snön inte smälte på dem som är lite, hrm, mer välgödda. Medans de som är lite åt andra hållet, lät faller ur o inte har så tjock päls som de andra var genomvåta av smält snö!

Vi skrapade iaf av dem snön o lät dem stå inne o torka över natten.
Bara snö är ok, men blötsnö och blåst är ingen hit, särskilt inte som vi har ett par-tre st. som är lite frussna o så två gamlingar i flocken!

Rider i alla väder förutom snöstorm. Som idag.

Hon går med täcke på sig, dels av lathet och en del för att hon har en gammal muskelskada som gör att hon helst inte skall bli för frusen över rumpan. Men när första snön kom så var den lite oväntad, då var hon inte ens blöt av snön som låg på henne (ett rejält lager). Men sen 2 veckor har hon täcke på sig i alla fall.. :|

Jag älskar snö och blir nästan knäckt om jag inte kan rida i den, så om snön inte är kvar i morgon så tänker jag skrika så högt att det hörs över hela Sverige!

På måndag ställs hon halvvila, jag åker iväg och provjobbar under två veckor och mina kära stallkamrater har lovat att motionera henne lite när dom har tid. Så vi får väl se. Annars skall man aaaaaalltid rida i snö, det är underbart! Fast kanske inte när hela ansiktet blåser av pga storm.. :angel:

Karin87 skrev:
Hej alla islandsvänner!
Tänkte höra vad ni gör med era "pälsbollar" när det är snöoväder ute. Vi har haft det här ett par dagar nu och det blir väldigt blött o kallt att vara ute o rida.
Men ger ni er ut ändå, eller hittar ni på andra saker?
Tänkte bara höra hur ni gör med era pållar som kanske "tål" mer kyla än andra hästar.

Hur kallt är det hos er då? Jag brukar skippa ridningen när det är runt - 20. Snöstorm är mysigt , fast kanske inte flera dagar i rad :smirk:

Snöstorm är mysigtnär man är inne.
Ute är en annan femma.

jag sätter på mej långkalsoger, termoridbyxor, massa tröjor och en jacka, sedam sätter jag på mig mina moonboots ;p köpte dom förra året vill inte använda dom bland almänheten så pälsbollarna drar jag på mig när det är vinter och har dom hemma.
så sätter jag på min häst ett varmt och gott fleecetecke sedan sitter jag upp barbacka och rider ut en sväng :D
jätte gott, kan även tipsa om att köpa ett par öronvärmare som finns i ridsport att köpa, jätte goe och håller öronen varma :D
ha dt bra och jag hopaps du får en härlig vinterridtur med tölt & lufs i snön :D:love:

rider! som vanligt fast på en ÄNNU piggare häst som ÄLSKAR busväder.

madde

Min häst blir jätte glad när det snöar, springer runt dom värsta toket i hagen och bockar å har sej :p

Jag som är medryttare ger mig ju ut i vilket väder som helst! Min lilla tant älskar att vara ute och röra på sig, speciellt när det är kallt.
Hon har ett skydd/box i hagen och där står hon nästan aldrig!

Kom precis hem från stallet nu. Har varit ute och ridit i världens snöstorm. Som tur var så är det inte mer än -1 grad här hos mej. Vi travade i djupsnön och jag som red i en "Diddi Dyna" hållde på att ramla av då min häst fick sånt stort sväv :d. Men mysigt var de!

:) Vintern är jättehärlig där jag bor (i Huddinge.) Vi var faktiskt ute på en tur idag och det var underbart!:)
Men det gäller ju då förstås att ha ordentligt med kläder på sig.
:smirk:

- 15 grader var det hemma hos mej idag, jag hade min nya Topreiter overall på mej så jag frös inte ett dugg. Skulle sedan markarbeta min andra häst och då var jag så svettig när jag skulle springa med, plus att det var så djupsnö. Även rytarna behöver motion ibland kan jag tro :d

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023